Основи здоров’я. 8 клас. Гущина

§ 6. Алгоритм рятування людей під час пожежі

У цьому параграфі ви дізнаєтесь, як допомогти людям у надзвичайній ситуації, що трапляється досить часто, — пожежі. Можливо, ці знання допоможуть вам урятувати життя людині, якій ви надасте необхідну допомогу, зменшите її страждання від уражень вогнем.

До Служби порятунку «101» надійшло повідомлення про пожежу в одній із квартир у будинку. До місця виклику негайно виїхав черговий караул військової частини.

На місці події виявилося, що на балконі чекають допомоги рятувальників хлопець і жінка, яким вогонь відрізав шлях до виходу з квартири. За допомогою висувної драбини і мотузки рятувальники евакуювали потерпілих із балкона.

Під час з’ясування обставин пожежі стало відомо, що 14-річний хлопець, проходячи повз двоповерховий житловий будинок, побачив дим із вікна. По газовій трубі він виліз на балкон другого поверху. Там через балконне вікно у дуже задимленій квартирі юнак побачив непритомну жінку. Він почав стукати й кричати, аби привернути її увагу. Тим часом вогонь відрізав шляхи виходу з помешкання, тож хлопчина вивів жінку на балкон, де обоє дочекалися допомоги рятувальників.

(За матеріалами ДСНС України в Миколаївській області)

  • 1. Які риси характеру допомогли підлітку врятувати жінку?
  • 2. Чи варто було йому так ризикувати власним здоров’ям та життям?

Рятування людей на пожежі

Найважливіше на пожежі — це врятувати себе та інших. Якщо ви помітили людей у приміщенні, де відбувається пожежа, насамперед викличте рятувальників за номером 101. Не варто витрачати час на пошук джерела пожежі. Оцініть, чи можливо вийти із зони пожежі та допомогти іншим. Маленькі діти частіше за все ховаються під ліжка, у шафи, за меблями тощо. Слід покликати усіх, хто є у приміщенні, та прямувати до виходу безпечним шляхом. Якщо на шляху до виходу відкрите полум’я і його не можна обійти, спробуйте скористатись вогнегасником, водою, підручними засобами. Пам’ятайте, що гасити електроприлади водою не можна. Якщо ви перебуваєте на першому поверсі, слід переміститись у кімнату, де немає вогню, зачинити двері, відчинити вікно й вибратись із приміщення, допомагаючи іншим. Відразу покличте на допомогу дорослих.

Не користуйтесь ліфтом. Спускатися задимленими сходами теж небезпечно, але якщо це не високий поверх, то варто переміщуватись, пригнувшись та дихаючи через намочену тканину.

До приїзду лікарів надайте домедичну допомогу, якщо є потерпілі.

Ступені термічних опіків

Від відкритого вогню і високої температури у людей виникають опіки дихальних шляхів, слизових оболонок та шкіри. Опіки бувають різних ступенів.

Тяжкість термічних опіків залежить від температури й тривалості перебування людини в зоні пожежі. Шкірні покриви руйнуються, й потерпілі дуже страждають від болю. Якщо вражено велику площу шкіри й опіки значні, потерпілі погано орієнтуються у ситуації, намагаються втікати, перебувають у шоковому стані, не контролюють себе.

Необхідно вміти розрізняти ступені опіків, адже від цього залежить вибір типу обробки місця опіку чи рани та спосіб надання допомоги.

Мал. 16. Ступені термічних опіків

  • Опік якого ступеня найтяжчий? Чому?

Домедична допомога потерпілому в пожежі та при термічних опіках

1. Потерпілого швидко винести із небезпечної зони, погасити на ньому одяг вогнегасником, водою чи підручними засобами: цупкою тканиною, брезентом, ковдрою, пальтом тощо.

2. Видалити після припинення горіння залишки тліючого одягу. Одяг, що місцями прилип до тіла, залишити, обрізати тканину навколо. Якщо одяг не заважає надавати домедичну допомогу, повністю роздягати потерпілого не варто, щоб не сталось переохолодження.

3. Максимально забезпечити потерпілому до приїзду лікарів нерухоме перебування.

4. У разі опіків 1-го чи 2-го ступенів охолодити уражені ділянки, зануривши в посудину з холодною водою чи прикладаючи холодні примочки до місця опіку.

Уражені ділянки шкіри у разі опіків 1-го ступеня можна протерти спиртом і залишити у спокої до загоювання.

5. У разі опіків 3-го і 4-го ступенів на рани накласти стерильні марлеві пов’язки. Якщо пошкоджена велика площа шкіри, можна використовувати простирадло, хустину, пелюшку. Також прикласти щось холодне, наприклад, пакети зі снігом, льодом чи холодною водою, поверх стерильної пов’язки.

6. Забезпечити доступ свіжого повітря, запропонувати пити воду, особливо якщо пошкоджена слизова оболонка дихальних шляхів.

7. Викликати швидку допомогу.

Ключові ідеї параграфа

  • 1. Як можна визначити, що розпочинається пожежа?
  • 2. Дівчинка десяти років отримала опіки другого ступеня. Складіть алгоритм надання домедичної допомоги до приїзду лікарів.
  • 3. Проаналізуйте ситуацію.

Недосвідчені туристи під час походу в ліс розпалили багаття. Від неповністю погашеного вогнища загорілася суха трава, потім кущі. Вогонь поширювався дуже швидко. Це сталося уночі, коли всі спали в наметах. Прокинувся один хлопець, бо відчув запах диму.

• Як можна було уникнути пожежі?

• Складіть алгоритм поведінки хлопця, який прокинувся першим.

• Як мають діяти туристи, щоб урятуватись?

Моделювання

Рятування людей під час пожежі

Проаналізуйте описану ситуацію. Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.

Пожежники приїхали на виклик до гуртожитку міського коледжу. Вони побачили вогонь із вікон 2-го поверху й сильне задимлення на всіх поверхах. Пожежники евакуювали з 3-го та 4-го поверхів 50 мешканців гуртожитку через аварійні виходи за допомогою драбини.

З’ясувалося, що займання виникло в кімнаті на 2-му поверсі. Через використання електроплитки загорівся дерев’яний стіл, потім — штори. За годину вогнеборці ліквідували пожежу. Четверо студентів отруїлися продуктами горіння, а одна дівчина отримала опіки рук, коли намагалася зірвати з вікна палаючі штори. Усі потерпілі студенти госпіталізовані бригадами швидкої допомоги до обласної лікарні.

1. Що спричинило пожежу?

2. Чи можна було уникнути пожежі?

3. Чому дівчина отримала опіки рук?

4. Спрогнозуйте правильні дії студентів коледжу, завдяки яким можна було б мінімізувати наслідки пожежі.

5. Що мали б робити студенти, якби пожежники затримались?