Основи здоров’я. 8 клас. Гущина

§ 5. Як діяти в надзвичайних ситуаціях

Основні принципи порятунку і захисту людей в надзвичайних ситуаціях

Людина не може відчути радіаційне випромінювання, але про багато інших небезпек у разі надзвичайної ситуації можна дізнатися за допомогою органів чуття: зору, слуху, нюху. Так, людина бачить полум’я пожежі, відчуває поштовхи землетрусів, чує гуркіт від вибухів снарядів, відчуває запах газу тощо. Знання основних принципів порятунку та захисту в надзвичайній ситуації у більшості випадків може допомогти врятувати себе й інших.

Схема 5

Проаналізувавши надзвичайну ситуацію, яка сталася, у першу чергу подбайте про особисту безпеку! Не наближайтесь до епіцентру надзвичайної ситуації. Якщо є небезпека вибуху, не наближайтеся до його місця. Краще відійти на безпечну відстань і закликати всіх присутніх перебувати подалі від небезпеки. Намагайтеся захистити органи дихання, шкіру та очі, якщо відбувся витік або викид отруйних летких рідин чи газів. Будьте обережні, не ризикуйте. Пам’ятайте, що дорослі у спеціальному захисному одязі зможуть допомогти потерпілим.

Не чіпайте руками оголені проводи, особливо — якщо вони під напругою. Щоб допомогти людині, яка перебуває під дією електричного струму, акуратно шматком сухої деревини приберіть від неї провід. Пам’ятайте, що не можна наближатись у відкритому взутті чи без взуття до місця обриву електропроводів високої напруги.

  • Розгляньте мал. 8. Чим можуть бути небезпечні зображені ситуації? Як слід діяти, потрапивши в них?

Мал. 8. Небезпечні ситуації

Засоби індивідуального захисту і рятувальне спорядження

У надзвичайній ситуації необхідно подбати про індивідуальний захист органів дихання, шкіри. На мал. 9 зображено захисний костюм, який можна зробити із буденних речей. Проте слід знати, що за певних обставин для захисту органів дихання марлевої пов’язки може бути недостатньо. Тоді представники ДСНС України організовано забезпечують населення протигазами.

Мал. 9. Захисний костюм із буденних речей

Для проведення знеболення, зупинки кровотечі призначена аптечка індивідуального захисту, яка містить протиінфекційні препарати, перев’язочні матеріали, засоби захисту від радіації тощо. Такі аптечки, звісно, ніхто не носить із собою та не зберігає вдома. Їх організовано видають рятувальникам і потерпілим в осередку надзвичайної ситуації. Проте в автомобілях завжди є аптечки з подібним набором засобів, і їх можна використати за необхідності.

Список рятувального спорядження дуже великий і включає різноманітні засоби. Інструкції з використання найбільш розповсюдженого рятувального спорядження зазвичай розміщують в доступних місцях. Наприклад, у громадських місцях на вогнегасниках завжди написано, як ними користуватись. На кораблях чи катерах обов’язково мають бути рятувальні круги, рятувальні жилети, свистки, гідротермокостюми, надувні човни тощо. Великі лайнери та пороми мають рятувальні човни, засоби екстреного зв’язку.

Мал. 10. Спорядження для рятування на воді (рятувальний жилет, рятувальний круг, гідротермокостюм, надувний човен)

У літаках стюарди обов’язково перед польотом показують, як користуватись рятувальним жилетом і кисневими масками.

Людей, які потрапили у надзвичайну ситуацію, розшукують, використовуючи спеціальні прилади для локаційного пошуку, тепловізори, прилади нічного бачення.

Мал. 11. Тепловізор

Мал. 12. Прилад нічного бачення

Прочитайте замітку зі ЗМІ. Як можна було уникнути цієї трагедії?

О 15:30 18 жовтня 2015 року пасажирський катер «Іволга» на відстані приблизно 1 км від берега Чорного моря перекинувся. Вдалося врятувати 23 людини із 33 пасажирів та трьох членів екіпажу. 18 з них госпіталізовано.

Причиною трагедії визнають сильний шторм, перевантаження катера та відсутність рятувальних жилетів.

Найпростіші рятувальні роботи та надання домедичної допомоги

Рятувальні роботи здійснюють працівники ДСНС України, які постійно навчаються, мають спеціальні засоби та обладнання.

До ліквідації наслідків масштабної трагедії зазвичай залучають військових та добровольців. Проте підлітки також можуть виконувати найпростіші рятувальні роботи:

  • допомагати слабшим за себе залишати осередок надзвичайної ситуації;
  • надавати потерпілим домедичну допомогу;
  • допомагати рятувальникам роздавати потерпілим воду, продукти харчування.

Від правильного надання домедичної допомоги потерпілому в надзвичайній ситуації часто залежить його життя. Намагання допомогти без спеціальних знань і вмінь може призвести до погіршення стану потерпілого.

Наведемо приклад із практики лікаря швидкої допомоги. Він розповів, що одного разу після аварії добровільні рятувальники витягнули потерпілого з машини за руки й ноги. Це призвело до зміщення хребців у потерпілого, а отже — до його інвалідності.

  • Якої помилки припустилися добровільні рятувальники?

Типові ураження людини під час надзвичайних ситуацій — це кровотечі, забійні рани, позиційне стискання м’яких тканин (вид травми, за якої до певної частини тіла припиняється кровопостачання), укуси, опіки.

Кожен повинен уміти надати домедичну допомогу в міру своїх сил і можливостей. Усім без винятку потрібно знати правила й послідовність надання домедичної допомоги. Адже може статися випадок, коли ніхто, крім вас, не зможе надати потерпілому домедичну допомогу або доведеться надавати її самому собі.

Надавати домедичну допомогу потерпілому в надзвичайній ситуації слід, дотримуючись таких основних правил:

• Надаючи допомогу іншим, не наражайтеся на небезпеку. Наприклад, якщо потрібно зупинити кровотечу, вдягніть гумові рукавички.

• Не пересувайте потерпілого без крайньої необхідності.

• Намагайтесь уникнути небезпеки для потерпілого — у разі необхідності безпечно перемістіть його подалі від джерела небезпеки та зафіксуйте стабільне положення на боці.

• Не панікуйте в разі нестриманості чи істерики потерпілого, розцінюйте це як ознаку серйозної травми.

• Перевірте стан потерпілого й оцініть тяжкість його травм (див. мал. 13 та додаток на с. 154). Розширені зіниці свідчать, що потерпілий відчуває сильний біль, звужені — про відсутність реакції на світло, а значить, — про вкрай важкий стан потерпілого.

Мал. 13. Перевірка стану потерпілого

• За відсутності дихання та пульсу до приїзду швидкої необхідно робити штучне дихання та непрямий масаж серця.

• Якнайшвидше викличте швидку допомогу.

• Не дозволяйте потерпілому їсти або пити, за винятком випадків із тяжкими опіками, коли потерпілому необхідно давати воду.

• Щоб не зашкодити, намагайтеся надати потерпілому тільки найнеобхіднішу домедичну допомогу: зафіксувати зламану кінцівку, не змінюючи положення; зупинити кровотечу; зробити йому непрямий масаж серця та штучне дихання, привести до тями; якщо хребет не пошкоджено — перевернути на бік, аби потерпілий не задихнувся у разі, коли його знудить.

Мал. 14. Це важливо пам’ятати!

Ключові ідеї параграфа

Схема 6

Алгоритм надання домедичної допомоги потерпілим під час надзвичайної ситуації

  • 1. Назвіть основні принципи порятунку і захисту людей у надзвичайних ситуаціях.
  • 2. Проаналізуйте надзвичайну ситуацію, описану нижче. Спрогнозуйте, як поводитись, які засоби захисту можна використати та які найпростіші рятувальні роботи можна проводити в описаній ситуації до прибуття рятувальників.

У гірській місцевості стався буревій. Майже за добу було зруйновано багато будинків місцевих жителів, пошкоджено дамбу. Через це сталася повінь. Багато будинків затопило. Постраждали люди і тварини. Необхідно було евакуювати людей, розмістити в уцілілих будинках, обігріти, приготувати їжу. Але дороги розмило, і не стало можливості доставити продукти, ліки. Серед постраждалих були люди, що потребували термінової медичної допомоги.

Сільську школу, яка стояла на пагорбі, відрізало стрімкими потоками води. Надзвичайна ситуація сталася під час уроків. Майже всі діти перебували у приміщенні школи. Вимкнулась електроенергія, перестали працювати телефони.

Зрештою до села вертольотами дістались рятувальники, привезли все необхідне та надали людям професійну допомогу.

Моделювання

Відпрацювання навичок надання домедичної допомоги потерпілому

1. Прочитайте матеріал додатка «Домедична допомога при надзвичайних ситуаціях» (с. 154).

2. Складіть алгоритм надання домедичної допомоги непритомній людині.

Мал. 15. Надання домедичної допомоги

3. Щоб навчитися надавати домедичну допомогу, недостатньо прочитати додаток та продумати алгоритм. Спробуйте пройти практичний курс надання домедичної допомоги у школі, лікарні чи у «Клініці, дружній до молоді».