Основи здоров’я. 8 клас. Гущина

§ 27. Інформаційна безпека

Інтернет і телебачення в житті підлітка

Ви народилися в динамічному, мінливому цифровому світі в оточенні різних електронних пристроїв; звикли до екранів телевізорів, до супутникового телебачення, користуєтеся мобільними телефонами, практично в кожного з вас є якийсь мобільний гаджет, підключений до Інтернету: смартфон, планшет чи ноутбук. І це добре, тому що ви постійно на зв’язку з батьками та друзями, у будь-який час дізнаєтесь новини з усього світу, миттєво отримуєте відповідь на пошуковий запит.

Дослідження свідчать, що сьогодні підлітки в Україні проводять у середньому 20 годин на тиждень перед екраном телевізора — навіть більше, ніж спілкуються з батьками. Переглядаючи цікаві пізнавальні телепередачі, можна розширити свій світогляд, обрати зразок для наслідування, підібрати аргументи для прийняття життєвих рішень. Утім, не варто сидіти перед телевізором довго. Краще виділити більше часу на своє хобі, «живе» спілкування з друзями й рідними, на заняття спортом — це принесе вам більше користі.

Контент — вміст, інформаційне наповнення сайта, видання.

Інтернет останніми роками стає навіть популярнішим за телебачення. Переглядати розважальні та навчальні відеоролики, слухати улюблених музичних виконавців, обмінюватися фото та спілкуватися у соціальних мережах, готувати домашні завдання, грати в онлайн-ігри — це далеко не повний перелік того, що можна робити в мережі Інтернет.

Результати дослідження свідчать, що YouTube серед інтернет-ресурсів найпопулярніший. Майже половина його відвідувачів — діти від 5 до 16 років. Найчастіше діти заходять на YouTube через мобільні телефони та планшети, щоб послухати музику, переглянути відео та ігрові матеріали. В основному діти цікавляться розважальним контентом. Приблизно третина цікавиться навчальним відео.

  • Які ви знаєте джерела інформації? Якими з них користується ваша родина?

Ви маєте право на доступ до інформації, яка необхідна для вашого розвитку й відповідає віковим потребам і можливостям, тобто є для вас безпечною. На жаль, далеко не все, що подають у засобах масової інформації, є безпечним. В умовах ринку та конкурентної боротьби надання інформації є не лише інформуванням, а й дієвим засобом впливу — психологічним програмуванням, підсвідомим навіюванням.

Прочитайте інформацію, що була опублікована в соціальній мережі Facebook і в більш ніж десяти ЗМІ та виявилась неправдою.

Якось у Facebook з’явилася сторінка «Kommissar Rex in der Ukraine / Комісар Рекс в Україні». На ній німецькою та українською мовами повідомлялося:

«У Львові починають знімати новий сезон серіалу, його героєм стане український поліцейський. Проект українсько-австрійський і здійснюється за підтримки європейської організації з розвитку культури Kulturpolitische Gesellschaft, яка виділила на нього 6 млн євро. Пропозицію про спільну роботу висунуло Міністерство інформаційної політики України, міністр якого зауважує, що це чудова можливість створювати власний контент і залучати місто до кіновиробництва».

Ознайомтеся із висновком фахівця щодо достовірності інформації:

«...редакторам ЗМІ необхідно було перевірити факти, подані в новині, зокрема щодо причетності Міністерства інформаційної політики та австрійського фонду, виділення 6 млн євро та ін.».

У популярних сучасних фільмах, серіалах часто демонструють моделі стосунків із перекрученими цінностями. Через брак соціального досвіду нерозбірливе сексуальне життя, легковажність та безвідповідальність сприймаються підлітками як позитивний приклад. Підлітки ототожнюють себе з веселими, безтурботними хлопцями й дівчатами із рекламних роликів, «сильними чоловіками» з поганими звичками чи «спокусливими жінками», яких постійно показують у фільмах. Тому так важливо обговорювати цікаві для вас передачі або серіали з однолітками та з тими, у кого є більше життєвого досвіду.

У віртуальному світі комп’ютерних ігор викривляється відчуття часу, там усе відбувається швидше та простіше, ніж у реальному житті. Коли щось не вдалося, то є спроба номер два, три чи десять. Зовнішній світ виглядає повільнішим, можливо, навіть не таким цікавим. З одного боку, ігри можуть нас навчити, наприклад, знаходити вихід із різних екстремальних ситуацій, будувати певні стратеги для досягнення мети. З другого боку, слід розуміти, що агресивна поведінка, яку часто демонструють герої комп’ютерних ігор, категорично неприйнятна в реальному житті.

У соціальних мережах підлітки поводяться особливо відверто. Часто під ніком та аватаркою можна приховати власну невпевненість і видати себе за досвідченішу та більш розкуту особу, ніж насправді. Ризик тут є не лише в тому, що ваші відверті або занадто зухвалі фото, повідомлення чи коментарі можуть спровокувати зловмисників на злочин проти вас, про що вже йшлося у підручнику. Такі дії можуть засмутити ваших рідних, прикро здивувати тих, хто знає вас особисто, навіть зашкодити вашому особистому життю.

Не можна ототожнювати віртуальне та реальне життя, бо це може призвести до серйозних негативних наслідків — до частих депресій, нервових зривів, агресії, навіть до алкоголізму чи наркоманії. Тому варто чітко розуміти, що не вся інформація, яку подають в Інтернеті й на телебаченні як правду, такою є насправді.

Основні правила безпечної поведінки в мережі

Захистіть свій комп’ютер.

• Регулярно оновлюйте операційну систему.

• Використовуйте антивірусну програму.

• Застосовуйте брандмауер.

• Створюйте резервні копії важливих файлів.

• Будьте обережні при завантаженні матеріалів.

Брандмауер — це програма або пристрій, який перевіряє дані, що надходять з Інтернету або мережі, і на основі поточних параметрів приймає рішення, потрібно їх пропускати чи ні.

! Після опублікування інформації в Інтернеті неможливо буде її контролювати і видаляти кожну її копію.

Захистіть себе.

• Не розголошуйте в Інтернеті особисту інформацію.

• Переконайтеся в тому, що вам відомо, кому ви надаєте інформацію, і в тому, що ви розумієте, для чого її будуть використовувати.

• Довіряйте своїй інтуїції. Якщо вас щось бентежить або вам щось не подобається у спілкуванні з віртуальним другом, — порадьтеся з батьками або з дорослою людиною, якій довіряєте.

• Погоджуватися на зустріч із віртуальними друзями в реальному житті — дуже небезпечно, адже вони можуть виявитися не тими, за кого себе видають.

! В Інтернеті не вся інформація надійна і не всі користувачі відверті.

Думайте про інших користувачів.

• Спілкуючись в Інтернеті, будьте ввічливі з іншими користувачами.

• Імена друзів, знайомих, їхні фотографії та інша особиста інформація не може публікуватися на веб-сайті без їхньої згоди або згоди їхніх батьків.

• Можна копіювати матеріали з Інтернету для особистого використання, але привласнення авторства цих матеріалів заборонено.

• Передача і використання незаконних матеріалів (наприклад, піратських копій фільмів або музичних творів, програмного забезпечення зі зламаними захисними кодами тощо) є протизаконними.

• Копіювати програмне забезпечення або бази даних, для користування якими потрібна ліцензія, заборонено навіть для особистого використання.

! В Інтернеті різниця між правильним і неправильним така сама, як і в реальному житті.

Більше інформації зібрано на порталі «Про Інтернет»: www.prointernet.in.ua. Там можна дізнатися про те, як отримати доступ до знань, знайти потрібну інформацію, критично оцінити контент, створити власний інтернет-проект, спілкуватися — і робити все це, дотримуючись простих правил безпеки.

Ключові ідеї параграфа

Попрацюйте в групах. За матеріалами параграфа створіть інтелект-карту власної інформаційної безпеки.

  • 1. Як ви розумієте поняття інформаційна безпека?
  • 2. Чи можна довіряти усій інформації, що публікують ЗМІ? Чому?
  • 3. Складіть перелік телепередач, фільмів, які ви переглядали, або справ, які робили в Інтернеті останнім часом. Проаналізуйте, яку користь це вам принесло, а чим могло зашкодити.
  • 4. Попрацюйте в групах. Обговоріть подані запитання.

• Які правила відбору (користування) інформацією ви порекомендуєте одноліткам?

• Яких правил слід дотримуватися, спілкуючись у соціальних мережах?

• Які основні правила безпечної поведінки в Інтернеті ви можете запропонувати?

• Чому не варто обманювати своїх віртуальних друзів, викладати в мережу компрометуючу інформацію або робити образливі коментарі?

  • 5. Як засоби масової інформації впливають на поведінку та здоров’я людей?
  • 6. Чи є якісь правила безпеки користування комп’ютером, яких ви не дотримувалися? Чому? Чим це може бути небезпечним?
  • 7. Вивчіть навчальні модулі та пройдіть фінальне тестування на порталі «Про Інтернет».