Основи здоров’я. 8 клас. Гущина

Соціальна складова здоров’я

Тема 2. Безпека в побуті й навколишньому середовищі

Ви дізнаєтеся про:

  • модель безпечного дорожнього середовища («трикутник безпеки»);
  • основні групи факторів ризику, що викликають дорожню аварійність;
  • заходи безпеки для мотоциклістів і пасажирів мотоцикла;
  • зниження дії чинників ризику дорожньої аварійності;
  • функції правоохоронних органів України щодо збереження життя і здоров’я громадян;
  • права, обов’язки і відповідальність за правопорушення для різних вікових груп;
  • чинники техногенного впливу на довкілля;
  • способи очищення і доочищення питної води;
  • вплив чинників екологічної, соціальної, інформаційної небезпеки на здоров’я:

навчитеся розпізнавати:

  • пріоритети проїзду перехресть, вузьких і складних ділянок дороги учасниками дорожнього руху;
  • безпечні джерела питної води;
  • дії, вчинені у межах допустимої самооборони та з перевищенням цих меж;
  • небезпечні ситуації, пов’язані з торгівлею людьми, залученням до деструктивних соціальних угруповань, виявами тероризму;

сформуєте навички:

  • приймання відповідальних рішень і відмови від небезпечних пропозицій, пов’язаних із використанням мотоцикла;
  • визначення пріоритетів у дорожньому русі;
  • використовування найпростіших прийомів самозахисту;
  • правильного поводження під час затримання правоохоронними органами;
  • поведінки у випадку загрози пограбування, захоплення в заручники;
  • протидії залученню до деструктивних соціальних угруповань;
  • критичного аналізу повідомлень засобів масової інформації;
  • безпечного користування комп’ютером, Інтернетом.

§ 21. Безпека на дорозі

Пригадайте, як сьогодні вранці ви діставались до школи: як пішохід чи як пасажир? Ви всі кожного дня буваєте пішоходами або пасажирами. Кожен із вас має дотримуватися Правил дорожнього руху (ПДР), що діють на всій території України відповідно до Закону України «Про дорожній рух».

Будь-яке недотримання вимог та положень ПДР може призвести до порушення встановленого порядку руху дорогами України та до аварійної ситуації.

Чим зумовлена дорожня аварійність

Через постійне зростання дорожньої аварійності, травматизму і смертності на дорогах у всьому світі Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй проголосила 2011-2020 рр. Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху. Мета цього — скоротити смертність від дорожньо-транспортних пригод (ДТП).

Мал. 44. Логотип десятиліття

Прочитайте текст, застосовуючи прийом ефективного читання.

Щорічно у світі майже 1,3 млн людей гине в дорожніх аваріях. Близько 3000 людей на день. Більше половини з них не пересуваються автомобілем. Ще 20-50 млн осіб у результаті аварій зазнають травм.

Дорожньо-транспортний травматизм — одна з трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. Якщо не робити дієвих кроків для подолання цієї проблеми, то, за прогнозами фахівців, дорожньо-транспортний травматизм невдовзі стане п’ятою з найпоширеніших причин смерті у світі. Автомобільні аварії щорічно забиратимуть 2,4 млн людських життів.

За рівнем смертності від ДТП Україна посідає п’яте місце в Європі. За офіційною статистикою, щороку в аваріях гине від 3,5 до 5 тис. осіб, травмується — більше 30 тис. осіб. Кожен третій загиблий — віком до 29 років.

(За даними Всесвітньої громадської організації «Асоціація безпеки дорожнього руху»)

  • 1. Хто є учасником дорожнього руху?
  • 2. Хто з учасників дорожнього руху найчастіше страждає від ДТП?
  • 3. Які заходи боротьби з ДТП ви можете запропонувати?

Модель безпечного дорожнього середовища, так званий «трикутник безпеки», поєднує три фактори: людина, автомобіль/транспортний засіб, дорога (мал. 45).

Мал. 45. ДТП: фактори ризику та їх поєднання

З мал. 45 видно, що в більшості випадків ДТП трапляються через людський фактор. Із вини людини ДТП трапляються внаслідок недотримання правил дорожнього руху, ігнорування швидкісного режиму, керування автомобілем у стані алкогольного або наркотичного сп’яніння.

Посилюють аварійність такі обставини, як сутінки, темний час доби, дощ, сніг, ожеледиця, перевантаженість дороги, дорожні роботи тощо.

Поганий технічний стан автомобіля або дороги рідше стають причинами аварій.

Впливаючи на кожну групу факторів, можна зменшити аварійність та підвищити рівень безпеки дорожнього руху.

  • Поміркуйте, як можна було запобігти ДТП в описаній ситуації.

На переході водій збив пішохода, внаслідок чого той травмувався. Був туман. Світлофор не працював.

Пріоритети в дорожньому русі

Регулювання дорожнього руху здійснюється регулювальником або спеціальними засобами, які представлені на мал. 46.

Мал. 46. Регулювання дорожнього руху

Регульоване перехрестя потрібно переходити та переїжджати на сигнали світлофора. Якщо він не працює чи не передбачений, водії керуються знаками «Головна дорога» чи «Дати дорогу».

Мал. 47. Дорожні знаки: а) «Головна дорога»; б) «Дати дорогу»

На регульованих перехрестях під час переходу проїжджої частини на зелене світло пішохід має перевагу перед автомобілем, що повертає праворуч на «зелену стрілку».

На нерегульованих перехрестях, де позначено пішохідний перехід, пішохід має пріоритет на рух перед автомобілями. Однак пішоходу треба пересвідчитися, що всі автомобілі зупинилися і пропускають його. На нерегульованих перехрестях водій, повертаючи праворуч або ліворуч, повинен дати дорогу пішоходам, які переходять проїжджу частину, на яку він повертає, а також велосипедистам, які рухаються прямо в попутному напрямку.

Мал. 48. Схеми проїзду нерегульованого перехрестя

На нерегульованому перехресті водій повинен дати дорогу автомобілю, що рухається праворуч, не має значення напрямок його руху (мал. 48, а).

Рейковий транспорт (поїзд, трамвай) має пріоритет на рух перед автомобілями і пішоходами (мал. 48, б).

Автомобілі швидкої допомоги, пожежної охорони та інші автомобілі спеціального призначення з увімкненою звуковою сиреною і синім проблисковим маячком мають право першочергового проїзду. Кожен водій, побачивши такий транспорт, мусить дати йому дорогу. Червоний проблисковий маячок свідчить, що всі автомобілі повинні пропустити цей транспорт, зупинившись біля правого краю дороги. Спецтранспорт (переважно дорожньо-експлуатаційної служби) з увімкненим жовто-оранжевим маячком не має переваги в черговості руху.

Як можна знизити дорожню аварійність

Ми не будемо зупинятися на аналізі технічного стану автомобіля або дороги. Ці фактори не залежать від пішоходів і пасажирів.

Майже третина аварій в Україні відбувається з вини пішоходів. Які ж хибні переконання пішоходів до цього призводять? Як уникнути небезпеки? Щоб дізнатися відповіді на ці запитання, ознайомтеся з матеріалом, поданим у таблиці на с. 123-124.

Хибні переконання

Як краще діяти пішоходу

Пішохід має перевагу на проїжджій частині, і тому водій зобов’язаний йому поступитися за будь-яких обставин

Пішохід має перевагу перед автомобілем, але тільки на нерегульованому пішохідному переході. Також — під час переходу дороги на дозволяючий сигнал світлофора чи регулювальника.

В усіх інших випадках під час переходу дороги пішохід повинен пропустити автотранспорт

На «зебрі» можна не звертати увагу на машини, адже за ПДР водій обов’язково має зупинитися та пропустити пішохода

Авто не може зупинитися миттєво, до того ж несприятливі погодні умови, такі як дощ, сніг, туман, погіршують видимість водія. Тому виходити на проїжджу частину можна лише після того, як ви переконалися, що водії вас бачать, а машини загальмували

Поспішаючи на автобус або інший громадський транспорт, можна «зрізати» дорогу по діагоналі та знехтувати переходом

Правила не зобов’язують водіїв зменшувати швидкість перед пішохідним переходом. Зменшити швидкість і зупинитися водій зобов’язаний тільки в разі появи на «зебрі» пішохода. Водій може просто не встигнути загальмувати.

Якщо поблизу немає пішохідного переходу, дорогу слід переходити там, де її добре видно з обох боків, переконавшись у відсутності небезпеки

Водій повинен за будь-яких умов пильно стежити за дорогою. Тому можна не враховувати особливості переходу дороги в темний час доби або за несприятливих погодних умов

Увечері або під час дощу, туману, снігу на дорозі дуже погано видно людину, особливо в темному одязі. Навушники та насунутий на очі капюшон заважатимуть своєчасно побачити та почути наближення небезпеки. Тому краще знімати навушники під час переходу дороги. Варто мати світловідбивачі у вигляді смуг на одязі чи взутті та брелоків на сумках

Ключові ідеї параграфа

Складіть інтелект-карту «Як підвищити власну безпеку на дорозі».

  • 1. Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?
  • 2. Назвіть основні групи факторів ризику, що спричиняють дорожню аварійність.
  • 3. Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?
  • 4. Як має діяти людина, щоб бути в безпеці на дорозі?
  • 5. Від кого або від чого залежить безпека на дорозі?
  • 6. Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?
  • 7. Наведіть приклади зниження дії чинників ризику дорожньої аварійності.
  • 8. Які позитивні та негативні наслідки зростання кількості автотранспорту?
  • 9. Попрацюйте в групах. Створіть плакат з інфографікою «Домедична допомога у випадку ДТП».

Моделювання

Визначення пріоритетів у дорожньому русі

1. Розгляньте мал. 49. Визначте напрямки, у яких може рухатися автомобіль швидкої допомоги.

Мал. 49

2. Визначте на мал. 50 порядок проїзду двох перехресть за стрілками напрямків руху.

Мал. 50

3. Попрацюйте всім класом. Використовуючи підручні засоби (різнокольоровий папір, скотч, меблі), створіть у класі моделі регульованого та нерегульованого перехресть. Уявіть себе учасниками дорожнього руху (пішохід, велосипедист, мотоцикліст, водій авто, регулювальник) та потренуйтеся у визначенні пріоритетів руху на перехресті.