Основи здоров’я. 8 клас. Гущина

§ 20. Віктимна поведінка. Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру

Віктимна поведінка

Бажання виглядати привабливими, знаходити шанувальників зрозуміле і близьке кожному. Проте не слід забувати, що ваш зовнішній вигляд і поведінка можуть спровокувати непристойні або злочинні дії стосовно вас. Дівчина сідає пізно ввечері у випадкову машину чи голосує на нічній дорозі в короткій спідниці; хлопець залишає свої відверті фото для вільного перегляду в соціальній мережі — це приклади віктимної поведінки, через яку людина може стати жертвою насилля.

Віктимна поведінка (від англ. victim — жертва) — це поведінка, дії і вчинки людини, які провокують бажання на неї напасти. Певним чином така поведінка особи сприяє скоєнню злочину щодо неї. Людина такою поведінкою свідомо чи несвідомо створює об’єктивні та суб’єктивні умови для вчинення насилля над нею.

Жертвами насилля, передусім, можуть стати підлітки:

• соціально незахищені: безпритульні, сироти, з особливими потребами

• із соціальними ролями «не такий, як усі», «ботан», «заучка», «зануда», «боягуз» тощо

• з певним типом поведінки та темпераменту: надмірно сором’язливі, гіперактивні, тривожні

• для яких віктимізуючим чинником є сім’я:

неблагополучна сім’я;

забезпечена сім’я зі складними стосунками;

сім’я, де діти оточені надмірною опікою

Як не стати жертвою насилля

У XIX ст. існували правила етикету для жінок, які нагадують правила безпеки. Дівчині не можна було виходити одній із дому, залишатися наодинці з юнаком або чоловіком протягом хоча б кількох хвилин. Вона мала вдягатися просто, говорити тихо, не сміятися голосно. Її батьки ретельно стежили за тим, що вона читає, з ким знайомиться і спілкується.

Сучасні рекомендації щодо безпеки не дуже відрізняються від цих правил, хоч, звісно, і не такі суворі. Ознайомтеся з ними (мал. 42).

Мал. 42. Як уберегтися від небезпек

  • Проаналізуйте інфографіку (мал. 42) та складіть правила поведінки, що допоможуть захиститися від насилля.

• Якщо на вас напали чи намагаються напасти, кричіть голосно, звертайте на себе увагу. Намагайтеся викликати поліцію за номером 102. На цей номер дзвінки з мобільного безкоштовні. Спробуйте бігти туди, де багато людей.

• Насильника найчастіше уявляють похмурим здорованем, який чатує на своїх жертв у безлюдних місцях і темних під’їздах. Насправді більшість зґвалтувань скоюють чоловіки, знайомі жертві. Тому, призначаючи побачення чи йдучи на вечірку, будьте обережними.

• Якщо ви потрапили в небезпечну ситуацію, то, аби врятуватися, застосовуйте будь-які хитрощі, обман, інтриги!

Прочитайте історії. Дайте відповіді на запитання після кожної з них.

Якось восьмикласниця разом із старшою сестрою потрапила на святкування успішного складання сесії до квартири одного зі студентів. Після випитого алкоголю кілька хлопців вирішили розважитись та потягли дівчат у різні кімнати. Одна з дівчат перелякалась так, що не могла видати жодного звуку, зате інша кричала, кусалася, дряпалася, відбивалася... Робила усе, щоб вирватись, і їй це вдалося. Вона вибігла на вулицю, де її побачив поліцейський патруль. Нападників затримали.

  • 1. Що могло спровокувати насилля щодо дівчат?
  • 2. Дії кого з дівчат не допустили насилля?
  • 3. Як можна було уникнути такої ситуації?

Хлопці жили у спортивному інтернаті. До кімнати кожного новачка навідувався тренер і пропонував те, у чому було соромно зізнатись батькам чи друзям. Через деякий час на уроці з основ здоров’я хлопці вивчили параграф про сексуальне насилля і зрозуміли, що саме так чинив тренер. Один із хлопців розказав про це своїй класній керівниці. Вчителька відразу пояснила, що такі дії щодо неповнолітніх є протиправними. Ніхто не має права примушувати людину до будь-яких дій сексуального характеру.

  • 1. Чи правильно вчинив хлопець, розповівши про те, що з ним сталось?
  • 2. До кого можна звернутись підліткам, які зазнали сексуального насилля?
  • 3. Як позбутись почуття провини?
  • 4. Якою має бути відповідальність тренера за його вчинки?
  • 5. Як поводитись хлопцям і дівчатам, аби не допустити щодо себе насилля?

Старшокласниця Олена познайомилася з Андрієм в Інтернеті. Молоді люди обмінялися фотографіями та електронними повідомленнями, домовилися про зустріч. Олені сподобався впевнений у собі, трохи грубуватий хлопець. На першому побаченні він поводився бездоганно. Дівчина із задоволенням прийняла пропозицію зустрітися ще раз. Відвідавши кінотеатр, молоді люди сіли в машину Андрія і поїхали на околицю містечка. Після перших поцілунків Андрій без зайвих церемоній почав вимагати більшого, застосував силу. Дівчина стала пручатися, намагалася кричати.

Крик почув випадковий перехожий, що гуляв із собакою. Він виявив небайдужість та підійшов до машини з’ясувати, у чому справа.

Це й допомогло Олені врятуватися.

  • 1. Чому дівчина потрапила в таку ситуацію?
  • 2. Чим могла закінчитися ця історія, аби не випадковий рятівник?
  • 3. Чи легковажно було з боку Олени погодитись на поїздку за місто?
  • 4. Чи можна вважати, що хлопець повів себе підло?
  • 5. Як можна було уникнути цієї ситуації?

Якщо стосовно вас вчинили насилля, обов’язково розкажіть дорослим: батькам, класному керівнику, шкільному психологу, або зверніться до «Клініки, дружньої до молоді». Вам повірять і завжди допоможуть. Пам’ятайте, це не ваша провина!

Схема 14

Що робити, якщо ви стали жертвою сексуального насилля

Кримінальна відповідальність за злочини сексуального характеру

У міжнародному праві одержало загальне визнання положення про те, що дитина потребує спеціальної охорони, піклування та правового захисту.

  • Якими документами закріплені права дитини? Як в Україні дотримуються норм цього права?

Право на свободу, особисту недоторканність та захист гідності кожної дитини проголошено у статті 10 Закону України «Про охорону дитинства».

За злочини проти статевої свободи та статевої недоторканості особи Кримінальним кодексом України передбачено жорсткі покарання відповідно до статей 152-156 (див. додаток, с. 166).

Зґвалтування, вчинене щодо малолітньої чи малолітнього, — це страшний злочин, який карається позбавленням волі на строк до п’ятнадцяти років (відповідно до статті 152 Кримінального кодексу України).

Пам’ятайте, що з 14 років настає особиста кримінальна відповідальність за особливо тяжкі злочини, до яких належать убивство та зґвалтування.

Ключові ідеї параграфа

Складіть список вчинків, особливостей у манерах та зовнішності, які ілюструють віктимну поведінку.

  • 1. Як ви розумієте поняття віктимна поведінка?
  • 2. Наведіть приклади віктимної поведінки.
  • 3. До чого може призвести така поведінка?
  • 4. Перелічіть правила уникнення насилля в підлітковому середовищі.
  • 5. Яка відповідальність передбачена українським законодавством за злочини сексуального характеру проти неповнолітніх?
  • 6. Чи несуть кримінальну відповідальність підлітки за злочини сексуального характеру?

Моделювання

Відпрацювання алгоритму відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску

Буває, що підлітки потрапляють у ситуації, які загрожують небезпекою, але не одразу усвідомлюють загрозу. Небезпечні пропозиції на перший погляд можуть здатися цілком невинними. Особливо важко відразу зорієнтуватись та опиратися у групі однолітків: у класі, у дворі, у молодіжній компанії.

Примушувати людину зробити що-небудь без пояснення причин, шляхом обвинувачень, лестощів, погроз, шантажу, залякування, глузування тощо — це тиск (мал. 43).

Мал. 43. Хмара слів «Види групового тиску»

1. Поміркуйте, які якості характеру допомагають людині опиратися груповому тиску.

2. Прочитайте подану нижче інформацію про прийоми відмови від небезпечних пропозицій. Дайте відповіді на запитання.

• Які прийоми вам здаються вдалими, а які ні?

• Чи використовували ви щось із запропонованого?

• Які з прийомів ви могли б використати, коли на вас тиснуть?

3. Запропонуйте прийом, про який не було згадано.

Прийоми відмови від небезпечних пропозицій

Вибрати з компанії союзника чи союзницю, тобто людину, позиція якої збігається з вашою. Ви отримаєте підтримку та зменшите тиск

«Альтернативна позиція» — сказати, що ви не примушуєте нікого з осіб, які на вас тиснуть, щось робити, тож і їм не варто так наполягати на своєму

Перевести розмову на іншу тему — запропонувати ідею, заняття, що може змінити позицію, з якою на вас тиснуть

Проігнорувати — сказати: «Як-небудь іншим разом»

«Задавити» інтелектом: для цього навести аргументи проти того, що пропонують вам чи вашій компанії. Вказати на ризики для здоров’я, небезпеку та можливі негативні наслідки

Рішуче говорити «НІ», не зважаючи ні на що

Налякати, наприклад, загрозою захворіти на невиліковну хворобу, бути впійманим, карною відповідальністю

4. Попрацюйте в групах. Розіграйте подані ситуації з позитивним і негативним розвитком подій.

1. Ви з друзями вдома в Петра, батьки якого поїхали на кілька днів. Один із хлопців пропонує йому: «Візьмімо трохи спиртного із запасів твого батька». Петро неохоче погоджується: «Гаразд, але тільки трохи, щоб непомітно було». Кожен випиває по ковтку з пляшки, настає ваша черга, але ви не хочете вживати спиртне. Усі дивляться, що ви робитимете. Хлопці починають глузувати.

2. На перерві кілька учнів сховалися за школою, щоб покурити. Ви з Оленою не курите, але хочете обговорити разом учорашню вечірку. Хтось із компанії говорить: «Закурюйте, чого це ви відриваєтеся від колективу?» Ні ви, ні Олена не хочете курити і відмовляєтеся. Спочатку вас умовляють, а потім погрожують, що не приймуть у свою компанію.

3. Ваш друг попросив поради, як вчинити. У соціальній мережі він спочатку отримував повідомлення з фото, на яких зображені напівоголені підлітки, а потім — пропозицію вислати своє найбільш вдале фото. Отримав купу компліментів та пропозицію знятися у фотосесії за чималі гроші. Що ви порадите?

4. Ви домовилися зустрітися зі своїм другом Дмитром. Він приніс із собою велику пляшку пива. Це було вперше, тому ви поцікавились навіщо. Дмитро відповів, що в нього поганий настрій, і він вирішив випити із найкращим другом. Ви відмовляєтесь, і Дмитро починає сердитися на вас.

5. Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.

• Чому навколишні тиснули на учасників цих ситуацій?

• Що могли відчувати підлітки, на яких чинили тиск?

• Спрогнозуйте подальший розвиток кожної ситуації, якщо:

підлітки погодилися і підкорилися тиску;

підлітки відмовилися і відстояли свою позицію.