Основи здоров’я. 8 клас. Гущина

§ 2. Соціальні ролі і життєві навички в сучасному світі

Все наше життя — це гра. Яку роль у ній граємо ми? Навіщо людям маски у сучасному світі?

...Весь світ — театр.

Жінки й чоловіки — усі актори.

У них є виходи і ролі,

І кожен не одну тут грає роль...

В. Шекспір

Соціальні ролі

Усі люди — дорослі й діти — спілкуючись і з близькими, і з незнайомими, грають певні соціальні ролі. Так, кожен із вас протягом дня може бути дитиною в сім’ї, учнем у школі, покупцем у магазині тощо.

Соціальна роль передбачає певні правила поведінки людини відповідно до її позиції в суспільстві. У кожної людини ролі змінюються як упродовж дня, так і впродовж життя.

Причиною того, що людина починає грати певну роль, можуть бути обставини, у які вона потрапляє. Наприклад, чоловік, який одружився, починає виконувати роль глави сім’ї, відповідального за своїх близьких. Студент медичного університету стає лікарем — і це його нова соціальна роль. Працівника, що виявляє високий професіоналізм і організаторські здібності, призначають на керівну посаду — так змінюється його соціальна роль.

Ви знаєте, що під час конфліктів важко контролювати свої емоції, а це негативно впливає на з’ясування стосунків. Деякі люди краще за інших можуть опановувати себе, пристосовуватись до обставин та обертати ситуації на свою користь завдяки вмінню зіграти певну роль.

Мал. 3. Соціальні ролі та маски

Буває, що «Я» людини не відповідає тій ролі, яку вона вимушена грати в цей момент. Тоді людина може вдягнути маску, наприклад, «грубіяна», «мачо», «ботана», «хорошої дівчинки», «тусовщика», «крутого хлопця», «скиглія й зануди» та ін. З одного боку, маска оберігає людину. З другого, — це спосіб маніпулювати людьми, тож іноді маска людини може зашкодити іншим.

  • Поміркуйте, коли і навіщо людина вдягає маски.

Я і мої соціальні ролі

Важливо розуміти власне «Я» і свої ролі та маски для того, щоб уміти захистити себе, відстоювати свої права, не втрачаючи почуття власної гідності. Для цього спробуйте подумки програвати різні ситуації, дивитися на себе збоку, ставити себе на місце іншого.

Буває, що люди намагаються грати непритаманні їм ролі. Наведемо приклад.

Школярка Руся вважала, що вже виросла з ролі доньки-підлітка, тому приміряла на себе роль дорослої. Вона не вважала за потрібне питати дозволу в батьків, коли йшла гуляти, не повідомляла їм про свої плани, пізно поверталася додому. Через це батьки проводили з нею виховні бесіди, які зазвичай переходили у сварки.

  • 1. Розіграйте в парах розмову батька (матері) із сином (донькою), коли дитина пізно повернулася додому. Поміняйтеся ролями.
  • 2. Чи праві батьки, вимагаючи, щоб їхні тринадцяти-чотирнадцятирічні син чи донька були вдома не пізніше встановленого часу та повідомляли про місце перебування у вечірній час? У чому полягає соціальна роль матері, батька?

Руся прогулювала уроки, подорожуючи містом. У громадському транспорті в неї не було квитка, бо батьки позбавили її кишенькових грошей. Вона наразилася на конфлікт із контролерами. Її відвезли до відділку поліції. Тато приїхав і забрав Русю, йому довелося сплатити штраф.

  • 1. Розіграйте в парах можливий конфлікт із контролером у транспорті. Які соціальні ролі виконуєте ви та контролер? Чи довелося вам одягнути певну маску, щоб вирішити конфлікт із контролером?
  • 2. Як батько Русі виконав свою соціальну роль?

Якось Руся запримітила у своєї приятельки Тетяни прикрасу, яка дуже личила до Русиної фіолетової сукні. Руся попросила прикрасу на кілька днів, але не повертала довго. Коли Тетяна попросила повернути прикрасу, Руся вдалася до грубощів: відповіла приятельці, що прикраса не пасує до кольору її очей, що в неї немає смаку, фігура далеко не досконала. Але Тетяна була впевненою в собі й могла за себе постояти.

  • 1. Розіграйте в парах можливий конфлікт між Русею та її приятелькою. Чим може закінчитися з’ясування стосунків в описаній ситуації?
  • 2. Які соціальні ролі грають дівчата?
  • 3. Яку маску вдягла Руся у цій ситуації?
  • 4. Як слід вчинити дівчатам, щоб вирішити конфлікт?

Батьки заборонили Русі виходити вечорами з дому, спілкуватися із деякими знайомими. Вона ж, надягнувши маску бунтарки, одного разу не з’являлася вдома кілька днів. Батьки долучили до розшуку доньки поліцію. Русю знайшли у сім’ї її подруги та взяли на облік у службі у справах неповнолітніх.

  • 1. Чому Русю взяли на облік у службі у справах неповнолітніх?
  • 2. Розігруючи ситуації в парах, ви виявляли навички спілкування з однолітками, дорослими, батьками. Чи просто вам було знайти вихід із цих обставин та не втратити себе? Чи притаманні вам ролі, які довелося грати? У якій ситуації ви відчули необхідність вдягнути маску? Яку?

Щоб виконувати певні соціальні ролі, підлітку необхідно формувати та розвивати різні життєві навички: безпечної поведінки, ефективного спілкування, здорового способу життя та ін.

Проаналізуйте схему «Життєві вміння і навички» та хмару слів «Соціальні ролі підлітків» (мал. 4, с. 15).

Визначте, які ролі ви граєте найчастіше та які навички потрібні для цього.

Схема 2

Життєві вміння і навички

Мал. 4. Хмара слів «Соціальні ролі підлітків»

Кожна соціальна роль має загальноприйняті права й обов’язки. Чоловік і дружина мають піклуватися про свою сім’ю, бути відповідальними за своїх дітей до їхнього повноліття. Керівник (керівниця) має адекватно оцінювати роботу своїх підлеглих і відповідно оплачувати її, нести відповідальність за збереження їхнього здоров’я під час роботи на підприємстві. Соціальна роль студентів — це сумлінне навчання, набуття професійних компетентностей, навичок спілкування. Молоді люди можуть і мають виконувати кілька соціальних ролей, щоб життя було повноцінним, різностороннім і цікавим. Наведемо приклад.

Іван — студент технічного вузу. Проте він не зациклюється лише на навчанні. Іван бере участь у проектах із реставрації автотехніки, разом зі своїми друзями опікується дитячим будинком: збирає іграшки, речі, кошти на придбання медикаментів. Крім того, він є солістом молодіжної рок-групи.

  • Які соціальні ролі грає Іван?

Історія з Русею, на щастя, має позитивне продовження. Допомогти дівчині взялися психологи школи та «Клініки, дружньої до молоді». Руся та її батьки порозумілися, виробили правила спілкування. Дівчина зрозуміла, що підтримка батьків їй необхідна, адже вона ще не є дорослою і залежить від них, і прийняла свою соціальну роль. Психологи допомогли дівчині визначитися зі своїми здібностями. Вона зайнялась вуличними танцями, бере участь у танцювальних конкурсах. Батьки, своєю чергою, підтримали захоплення Русі та стали більше довіряти їй.

  • Яких небезпек уникла Руся, змінивши свою поведінку? Які навички допомогли Русі порозумітися з батьками та із собою?

Ключові ідеї параграфа

  • 1. Назвіть приклади соціальних ролей, які люди виконують упродовж життя.
  • 2. Поясніть значення життєвих навичок для адаптації людей у сучасному світі, для виконання обраних соціальних ролей.
  • 3. Подумайте, які соціальні ролі ви гратимете в майбутньому. Які навички вам можуть знадобитися для реалізації вибраних соціальних ролей?
  • 4. Дізнайтеся, чи є «Клініки, дружні до молоді» у вашому місті чи селі. Як вони можуть допомогти підліткам і молоді позбутися негативних соціальних ролей?
  • 5. Доповніть хмару слів (мал. 4) соціальними ролями восьмикласників.
  • 6. Складіть хмару слів «Мої найкращі якості».

Мал. 5. Проблема і навичка