Основи здоров’я. 8 клас. Гущина

Розділ 4. Соціальна складова здоров’я

Тема 1. Соціальне благополуччя

Ви дізнаєтеся про:

  • шляхи інфікування ВІЛ та ІПСШ та методи захисту;
  • віктимну поведінку;
  • бактеріальні та вірусні ІПСШ;
  • фізіологічні та соціально-психологічні наслідки ранніх статевих стосунків та штучного переривання вагітності;
  • причини утримання від ранніх статевих стосунків;

навчитеся розпізнавати:

  • ситуації, що загрожують сексуальним насиллям;
  • вплив психоактивних речовин на розвиток репродуктивної системи підлітків;

сформуєте навички:

  • висловлювання почуття дружби, приязні, кохання;
  • рівноправного спілкування між статями;

засвоїте алгоритм

  • відмови від небезпечних пропозицій в умовах тиску.

§ 17. Спілкування хлопців і дівчат

Культура спілкування хлопців і дівчат

Саме в підлітковому віці посилюється потяг до осіб протилежної статі. У підлітків виникають нові почуття: зацікавленість, приязнь, симпатія, захоплення, закоханість, дружба, кохання, а разом з ними безліч запитань.

Прочитайте розповіді ваших однолітків.

1. — Марина дуже симпатична, доброзичлива, і в неї просто сяюча усмішка. Нещодавно я запросив її в кіно. Фільм був класний, після нього ми пішли гуляти та весело провели час. Навіть розходитися не хотілось. Мені здається, я їй подобаюсь. Може, це вже любов?

2. — Мені подобається хлопець зі старшого класу. Він високий і красивий, дотепний, займається спортом. Багато дівчат від нього шаленіють. Я постійно про нього думаю, на перервах намагаюся пройти біля його класу, щоб побачити. А він не звертає на мене уваги. Що мені робити?

3. — Я товаришую зі Стасею ще з першого класу. Щоранку бігаємо в парку, ходимо на танці, багато часу проводимо разом та розуміємо одне одного з півслова. І хоча однокласники нас дражнять «наречений і наречена», ми просто дружимо! З дівчатами можна дружити, а не тільки мати романтичні стосунки. Просто потрібно бути щирим, не боятися висловити свою симпатію, помічати й цінувати, коли тобі намагаються зробити щось приємне. Якщо у твоєму серці і справді тільки дружні почуття, не треба боятися, що тебе неправильно зрозуміють. А кохання — то зовсім інше!

4. — Я закохалася. Світ змінився, став сонячним, привітним, а в моїй душі неначе тріпотять яскраві метелики! Він теж мене кохає, дбає про мене й ніколи не зробить мені нічого поганого. Батьки проти того, щоб ми близько спілкувалися, бояться, щоб я не наробила дурниць. Я вважаю, що таке кохання дається один раз у житті. Хіба кохання — це дурниця?

  • 1. Якими можуть бути стосунки хлопців і дівчат?
  • 2. Ознайомтеся із притчею (додаток на с. 165). Поміркуйте, яка її основна думка. Як ви вважаєте, що таке кохання? Як відрізнити кохання від закоханості?

Якщо люди просто знайомі, під час зустрічі для них достатньо обмінятися звичайними загальними фразами. Коли люди приятелюють, вони обговорюють спільних знайомих чи якісь події, можуть розповісти одне одному про свої плани чи мрії, але при цьому не допускають співрозмовника у свій внутрішній світ.

Коли між людьми зароджується дружба, вони стають відвертішими у виявленні своїх емоції, думок та вподобань.

За повного взаєморозуміння люди виявляють цілковиту щирість, довіру, відчувають захищеність, приймають одне одного такими, якими вони є. Проте такі стосунки потребують абсолютної чесності та відвертості.

Мал. 38

  • 1. Які стосунки, на вашу думку, пов’язують молодих людей (мал. 38): хто з них — просто знайомі, хто — друзі, хто — закохані? Чому ви так вважаєте?
  • 2. Із ким з однолітків протилежної статі ви спілкуєтесь? Стосунки з ким для вас найцінніші?

Дружба очима підлітків

Не варто нехтувати спілкуванням, адже будь-яке знайомство може перерости у справжню дружбу.

Дружба — це духовна єдність, яка передбачає рівноправність сторін. Друзі мають спільні інтереси: спорт, музика, колекціонування, туризм, книги тощо. Не можуть дружити люди, які не подобаються одне одному.

Мудрість говорить: «Поділитись радістю із другом — це подвоїти її, а поділитись бідою — розділити її навпіл». Справжні друзі можуть довіритися одне одному, адже вміють зберігати таємниці.

Люди очікують від друзів більше, ніж від інших, але й віддають друзям більше. Допомога друзям завжди має бути добровільною та взаємною. «Дружба» з користі не продовжиться довго, бо вичерпає себе, як тільки стане зрозумілою основна причина вдаваної прихильності.

Справжнім друзям комфортно разом. Вони не нудьгують, завжди знаходять теми для розмови, які цікавлять обох. До речі, щира дружба відкрита для широкого кола — до двох можуть приєднатися інші.

  • 1. Чи можлива, на вашу думку, дружба між хлопцем і дівчиною?
  • 2. Чи обов’язково така дружба повинна переростати в кохання?
  • 3. Як відрізнити кохання від дружби?

Кохання чи закоханість

Іноді дружба переростає в кохання. Подивіться на малюнок. Як ви думаєте, де друзі, а де закохані?

Мал. 39

Кохання — це вершина людських почуттів, воно окриляє, облагороджує. Уміння кохати є мірилом краси та щирості людської душі.

Кохання більше за будь-яке почуття прагне вираження, особливо в мистецтві: музиці, поезії, танці.

У щоденному житті закохану людину видно за певними проявами поведінки. Це може бути багатослівність або, навпаки, скутість, що не дає й слова вимовити; розгубленість, зазвичай непритаманна сором’язливість або відчайдушність, бажання привернути увагу тощо. Знаки кохання мають бути дуже делікатними. Відверті прояви симпатії на публіці неприйнятні в будь-якому віці. Вони зазвичай нещирі та можуть образити «об’єкт» відвертої уваги.

Не варто реагувати на всі знаки уваги, бо почуття потребують перевірки. Адже кожен із нас звичайну симпатію чи легку закоханість може помилково прийняти за щире кохання.

Десь проходила ніжність між нами

і спинилась. І кликала нас.

І не вміла стати словами,

бо не знала для себе назв.

Звалась дружбою. Звалась приязню.

Вміла ждати і чатувать.

Ми тримали її, мов на прив’язі,

щоб не сміла нас чаклувать.

І вона ставала незграбною,

як отой циганський ведмідь.

Лиш боялась на людях раптом

ланцюгом своїм прогриміть.

Чи були ми занадто гордими,

що й слова були крижані?

Так й лишилась вона кросвордом, —

може, ніжність, а може, й ні...

(Л. Костенко)

  • Про які почуття йдеться в поезії?

Рівноправне спілкування між людьми різної статі

Для рівноправного спілкування хлопців і дівчат насамперед необхідне взаєморозуміння — треба говорити «однією мовою», правильно розуміти сказане. Тут важливі кожне слово, кожен погляд і жест.

Усі мають особливості характеру та власні погляди. Чоловік та жінка мають особливості психології, можуть по-різному ставитися до подій, стосунків та ситуацій. Однак дуже важливо у стосунках поважати погляди та думки одне одного.

  • 1. Попрацюйте у двох великих групах: хлопці та дівчата. Напишіть три риси характеру, які ви цінуєте найбільше: хлопці у дівчат, дівчата у хлопців.
  • 2. Розгляньте мал. 40. Виберіть риси, які б ви хотіли бачити у друзів протилежної статі.

Мал. 40. Хмара слів «Риси особистості»

  • 3. Попрацюйте у парі (хлопець із дівчиною). Порадьтеся одне з одним та знайдіть спільне в характерах, захопленнях, поглядах на життя.
  • 4. Чи потрібне роздільне навчання хлопців і дівчат у школі? Із якого віку?

Дотримуйтесь простих правил, тоді спілкування з особами протилежної статі приноситиме радість.

Правила спілкування з особами протилежної статі

Висловлюйте свої думки і почуття без звинувачень

Навчіться просити про допомогу

Без почуття провини відмовляйте, якщо пропонують чи просять про неприйнятне

Намагайтеся зрозуміти почуття і проблеми інших людей

Шукайте шляхи для порозуміння

Заслужіть повагу та авторитет

Якщо прагнете рівноправного спілкування з представниками протилежної статі, особливо з коханою людиною, керуйтеся золотим правилом: «Ставтеся до інших так, як хочете, щоб вони ставились до вас».

Соціальні аспекти статевого дозрівання

За останні роки ви змінились, у вас виникли нові захоплення, переживання, авторитети. У підлітковому віці бурхливий статевий розвиток, прагнення дорослості, пошук себе штовхають до нових «дорослих» взаємодій. Ви проявляєте інтерес до представників іншої статі. Ви дорослішаєте. Кожна людина пройшла через період формування сексуальності, період підвищеної збудливості, емоційної вразливості.

Прочитайте уривок зі статті психолога Ганни Фрейд, використовуючи прийом ефективного читання.

Підлітки вважають себе центром Всесвіту, і в той же час у жоден із наступних періодів життя вони не здатні на таку відданість і самопожертвування. З одного боку, вони з ентузіазмом включаються в життя спільноти, а з другого — вони охоплені пристрастю до самотності. Вони вагаються між сліпим підпорядкуванням обраному ними лідеру і бунтом проти будь-якої влади. Вони егоїстичні й матеріалістичні і в той самий час сповнені піднесеного ідеалізму. Вони аскетичні, але раптово занурюються в розбещеність найпримітивнішого характеру.

Дайте відповіді на запитання.

  • 1. Чи згодні ви з автором статті щодо поведінки та морального стану підлітків?
  • 2. Чи вважаєте ви себе «центром Всесвіту»? Чому?
  • 3. Наскільки ви здатні на відданість і самопожертву? Заради кого?
  • 4. Чи буває вам самотньо?
  • 5. Спробуйте проаналізувати, як часто у вас змінюється настрій. Від чого це залежить? Як утриматись від деструктивних думок?

Статеве виховання зазвичай починається в сім’ї: батьки — найкращі вчителі! Те, що дитина бачить у своєму близькому оточенні, зазвичай згодом вона переносить у доросле життя.

Сексуальний дебют

Початок статевого життя підлітків, їхні перші сексуальні контакти називають «сексуальним дебютом». За спостереженнями соціологів, вік сексуального дебюту поступово знижується. Очікування від вступу в статевий контакт різні в дівчат та юнаків, і про це також слід знати підліткам:

  • дівчата, які починають статеве життя в ранньому віці в стані закоханості, часто очікують тривалих стосунків, заміжжя, а іноді й дітей;
  • більшість юнаків прагне самоствердження, дорослості, незалежності й самостійності, бажає справити враження на друзів, задовольняє цікавість і жагу до експериментування.

Знаючи про це ще до початку перших сексуальних контактів, підлітки зможуть більш усвідомлено поставитися до цього кроку.

Найчастіше до сексуальної близькості підлітків підштовхує потреба в близькому спілкуванні й емоційному теплі, невпевненість у своїй привабливості й сексуальних можливостях, самотність, дефіцит любові й уваги, бажання самоствердитися, здаватися дорослішими, бути схожими на своїх «досвідчених» друзів-однолітків.

Учіться будувати міжстатеві стосунки, набирайтеся життєвої мудрості. Щоб, зустрівши справжнє кохання, розпізнати його, не зруйнувати поспішністю та зробити правильний вибір. Тільки коли статеві стосунки органічно поєднуються із почуттями дружби, поваги та любові, стає можливою гармонійна сім’я та щасливе продовження роду.

Ключові ідеї параграфа

Створіть таблицю власних правил спілкування з протилежною статтю. До кожного правила дайте невеличке пояснення.

1. Яке спілкування доцільне між юнаками і дівчатами підліткового віку?

2. Дайте своє пояснення поняттю дружба.

3. Наведіть приклади вираження почуттів дружби, приязні, кохання.

4. Як ви думаєте, яка з цих фраз є виявом справжньої любові? Чому?

«Люблю тебе, бо ти мені потрібен (потрібна)».

«Ти мені потрібен (потрібна), тому що я тебе люблю».

5. Як ви оцінюєте твердження «Коли хлопець пропонує дружбу дівчині, він розраховує на більше. Коли дівчина пропонує дружбу хлопцеві, вона дає йому зрозуміти, що на більше нема чого розраховувати»?