Фізика і астрономія. Рівень стандарту. 11 клас. Головко

Виявляємо предметну компетентність у питаннях зір та галактик

1. Поясніть, яким чином можна створити аналог сонячних гранул, користуючись чайником з водою.

2. Відомо, що в ядрі Сонця внаслідок термоядерних реакцій утворюються нейтрино і гамма-кванти, які людське око не фіксує. Чому ж ми тоді бачимо Сонце?

3. Накресліть графік якісної зміни блиску затемнювано-подвійної зорі. Поясніть рисунок.

4. В яких випадках у спектрі спектрально-подвійної зоряної системи можна спостерігати розщеплення ліній, а в яких — зміщення? Поясніть.

5. Опишіть процес визначення відстаней до цефеїд зі спостережень.

6. Опишіть якісно процес утворення зорі. Чи обов'язково молода зоря посяде місце на головній послідовності діаграми Герцшпрунга — Рассела?

7. Опишіть якісно, що відбувається із зорею, яка стала Надновою.

8. Усередині білих карликів не відбуваються термоядерні реакції. За рахунок якої енергії світять ці зорі?

9. Обґрунтуйте метод спостережень чорної діри.

10. Чи можна спостерігати кульові скупчення зір у Галактиці, розкиданими по всьому небу? Відповідь обґрунтуйте.

11. У Галактиці відомо кілька типів туманностей, відмінних між собою. А чи є в них щось спільне?

12. Обчисліть швидкість віддалення галактики, що перебуває від нас на відстані 5 · 108 пк.