Підручник по Всесвітній історії. 7 клас. Гісем - Нова програма

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ: «Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного студента»

Мета. Визначити роль шкіл, університетів у розвитку середньовічного Заходу; яким було життя середньовічного студента.

Хід роботи

1. Ознайомитися з представленими матеріалами.

2. Обговорення кращих презентацій (5—6 слайдів) про школи у середні віки.

Школа при монастирі

Урок (мініатюра XIV cт.)

3. Робота з документом.

Із постанови папського легата про студентів і магістрів паризької школи (1215 р.)

Хай ніхто не читає лекцій з вільних мистецтв, якщо не досяг двадцяти одного року і не прослухав принаймні протягом шести років всіх основних книг.

Нехай кожен обіцяє, що буде вчити найменше протягом двох років, якщо тільки цьому не завадить серйозна причина, про що він повинен заявити публічно або перед екзаменатором. І він не повинен заплямувати себе ніяким безчесним вчинком.

Коли хто-небудь підготувався до того, щоб вчити, він повинен екзаменуватися згідно з формою, яка міститься в ... рішенні єпископа Парижа ...

Ті, хто склали іспит, повинні викладати у звичайних школах книги Аристотеля за старою та новою діалектикою... Ніхто не повинен читати по книгах Аристотеля «Метафізика» і з філософії природи або читати «Суми ...» за цими книгами ...

Ніхто не повинен влаштовувати гулянок ... на зборах магістрів і диспутах хлопчиків та юнаків. Але кожен може запрошувати до себе друзів і товаришів, так щоб їх не було дуже багато. Підношення одягу або інших речей, як це повелося, або навіть більше, ми всіляко заохочуємо, особливо щодо бідних.

Ніхто з магістрів, які вивчають вільні мистецтва, не повинен мати більше однієї мантії чорного кольору до п’ят... Ніхто не може носити під мантією туфлі з оздобленням або видовженими носками ...

Якщо помре магістр мистецтв або богослов’я, все магістри повинні не спати всю ніч. Кожен з них сам особисто читає Псалтир або забезпечує іншим способом його читання. Кожен повинен бути присутнім в церкві, де до півночі або більшу частину ночі йде служба, якщо тільки цьому не завадить серйозна причина. У день поховання не повинно бути лекцій і диспутів ...

Кожен магістр повинен мати право суду щодо своїх учнів ...

Ніхто не отримує дозволу вчити від канцлера або іншої особи за гроші, або шляхом обіцянки, або шляхом будь-якої іншої угоди ...

Щодо богословів ми наказуємо, що ніхто в Парижі не може навчати богослов’я, якщо він не досяг тридцяти п’яти років, не навчався упродовж восьми років і не прослухав усіх необхідних книг ...

Ніхто не допускається в Парижі до навчання або до виступів з проповіддю, якщо не є людиною гідного життя і досить обізнаним у своїй науці. Ніхто в Парижі не може вважатися студентом, якщо він не має певного вчителя.

1) Поясніть, чому саме папський легат регламентує діяльність Паризького університету.

2) Які сторони життя студентів регламентує легат?

3) Чим це було зумовлено?

4) Висловіть припущення, які порушення вчиняли студенти?

4. Доповніть текст декількома реченнями.

Система університетської освіти справила великий вплив на формування західноєвропейської цивілізації. Університети сприяли розвитку наукової думки, самосвідомості та зростання, утвердженню свободи особистості. Магістри і студенти, переїжджаючи з міста в місто, з університету в університет, тим самим здійснювали культурний обмін між країнами. Про національні надбання відразу ж ставало відомо і в інших європейських країнах. Наприклад, твір «Декамерон» італійця Джованні Бокаччо (1313—1375) було швидко перекладено усіма мовами Європи, його читали і знали скрізь.

5. Підбити підсумки уроку, виходячи з його мети.