Трудове навчання (технічні види праці). 9 клас. Гащак

§ 9. Виготовлення комплексного виробу

  • 1. Пригадайте, що таке комплексний виріб.
  • 2. У чому відмінність між простим та складним комплексним виробом?

Прекрасними є вироби, які ми виготовляємо власноруч, вкладаючи свою уяву, реалізуючи вміння та навички, здобуті на уроках трудового навчання. Пригадавши з матеріалу попередніх класів технологію обробки відомих вам конструкційних матеріалів та використавши знання про композитні матеріали, ви виконаєте підсумкову комплексну роботу. Комплексний виріб - це підсумок вашої трудової діяльності.

Щоб виготовити виріб, поставте собі запитання: «Що я хочу виготовити?», «Для чого я хочу виготовити?», «Із чого я хочу виготовити?».

Для того щоб відповісти на них, ви повинні обрати напрямок та об’єкт проектування. Також потрібно визначити значення об’єкта проектування й доцільність його виконання, дібрати відповідний конструкційний матеріал. Це можуть бути деревинні матеріали, метал, дріт, пластмаса, тканина, шкіра тощо, можливе їх поєднання.

Важливим є правильний добір інструментів та обладнання, вибір технології виготовлення деталей виробу та їх з’єднання й оздоблення.

Потрібно також розробити робоче креслення або технічний, ескізний малюнок, на основі якого ви будете виготовляти спроектований виріб.

Не забудьте приділити увагу правильній організації робочого місця, виконанню запланованих технологічних операції з виготовлення виробу, дотриманню технологічної, трудової дисципліни, культури праці, а також здійсненню самоконтролю своєї діяльності та оцінці якості виробу.

Пропонуємо вам такі напрямки, як виготовлення сувенірів, виробів побутового та інтер’єрного призначення, пристосувань для роботи в навчальних майстернях, кабінеті фізики, виробів природоохоронного змісту тощо та декілька об’єктів практичної діяльності.

Виготовляємо поличку (мал. 67).

Для виготовлення виробу вам знадобляться: дві дерев’яні дощечки або заготовки деревостружкової плити завтовшки 16 мм, дерев’яний брусок квадратного перерізу (25x25), конфірмати, саморізи по дереву, клей ПВА або будь-який інший клей для деревини, ножівка по металу, по дереву дрібнозуба, ручний або електричний дриль зі свердлами, розмічальний інструмент, крайка для обробки торців заготовок з ДСП, праска чи фен, шліфувальний папір.

Мал. 67. Поличка дачна: 1 - верхня основа; 2 - стінка; 3 - упор; 4 - вішаки; 5 - конфірмат; 6 - саморіз; 7 - заглушка

Послідовність виконання роботи

  • 1. Визначтеся з варіантом конструкції полички.
  • 2. Запропонуйте габаритні розміри виробу.
  • 3. Виготовте шаблон бокової стінки або упору.

  • 4. Розмітьте деталі виробу, виріжте їх.

  • 5. Виконайте токарні роботи. Виточіть вішаки.

  • 6. Якщо використовуєте заготовки з ДСП, обкрайкуйте торці. Для цього крайку прикладіть до торця так, щоб вона перекрила торець деталі. Далі за допомогою праски нагрійте її через аркуш паперу. Ретельно притискайте і пропрасовуйте крайку, доки вона не приклеїться по всій довжині. Відріжте залишок крайки ножицями або канцелярським ножем.

  • 7. Визначте місця свердління отворів під вішаки та саморізи, просвердліть отвори.
  • 8. Виконайте складальні операції.
  • 9. Якщо виріб з деревини, оздобте його.
  • 10. Зробіть презентацію свого варіанта виробу.

Виготовляємо струбцину (мал. 68).

У шкільних навчальних майстернях, виготовляючи вироби з деревинних матеріалів, часто використовують струбцини, як для кріплення деталей під час виконання з’єднувальних робіт, так і для їх утримування. Пропонуємо два варіанти виготовлення, які включають такі технологічні операції, як ручна обробка деревини, токарні роботи по дереву та металу, нарізання метричної різьби, свердління, розсвердлювання.

Для виготовлення виробу слід використати: дерев’яні бруски квадратного перерізу (30x30; 25x25), металевий пруток діаметром 10 мм або готові шпильки, стяжки, металеву трубку, ножівку по металу, по дереву дрібнозубу, свердлильний верстат, напилки, шліфувальний папір.

Мал. 68. Струбцини: 1 - колодки; 2 - овальний отвір; 3 - різьбова штанга; 4 - стяжка; 5 - запобіжне кільце; 6 - ручка

Послідовність виконання роботи

  • 1. Зробіть підбір матеріалів.
  • 2. Визначте технологію виготовлення виробу.
  • 3. Розмітьте та випиляйте дерев’яні колодки.
  • 4. З металевого прутка виточіть заготовку для різьбової штанги (шпильки). Наріжте різьбу М8. Виконайте токарні роботи з виготовлення ручки.

  • 5. Складіть конструкцію. Для стяжки використайте меблеву гайку-бочівку.

  • 6. Проведіть випробування свого виробу.

Виготовляємо годівницю (мал. 69).

Матеріали та обладнання: дерев’яні бруски квадратного перерізу (25x25), металевий, дерев’яний пруток діаметром 10...14 мм або готові шпильки, гайки, шайби, вологостійка фанера, органічне скло, ножівка по металу, по дереву дрібнозуба, свердлильний верстат, напилки, шліфувальний папір.

Мал. 69. Годівниця: 1 - дно; 2 - захисний брусок; 3 - прилітна жердинка; 4 - різьбова штанга; 5 - дах; 6 - гайка ковпачкова; 7 - гвинтове кільце

Послідовність виконання роботи

  • 1. Виготовте дно. Воно має форму правильного шестикутника, тому краще вирізати шаблон для проведення розмічання. Використайте вологостійку фанеру.

  • 2. Виготовте захисний брусок з деревини (18x20 мм).
  • 3. З дерев’яного стрижня або металевого прутка виріжте жердину завдовжки 143 мм та діаметром від 10 до 14 мм. По краях просвердліть наскрізні отвори Ø 6 мм, відстань між центрами - 128,2 мм.
  • 4. Підготуйте або виготовте різьбові штанги М6х214 в кількості 6 шт.
  • 5. За аналогією з дном виготовте дах у формі правильного шестикутника. Використайте вологостійку фанеру або органічне скло.

  • 6. Здійсніть опорядження виробу.
  • 7. Складіть виріб.

Виготовлення анемометра (мал. 70).

Анемометри (прилади для вимірювання швидкості вітру) мають метеорологічне призначення, адже зміни таких параметрів, як швидкість та напрям вітру, вказують на зміни погодних умов, попереджають про наближення грози, шторму, інших небезпечних природних явищ, що є дуже важливим для пілотів, моряків, інженерів та й для всіх нас. Такий виріб буде доречним у кожного на балконі чи на присадибній ділянці.

Мал. 70. Анемометр: а - загальний вигляд; б - будова: 1 - основа; 2 - стійка; 3 - поперечина; 4 - пластина; 5 - кулька, 6 - стрижень; 7 - лопать; 8 - хрестовина; 9 - шкала

Для виготовлення анемометра потрібні: тонкошарова деревина, фанера товщиною 4...5 мм, жерсть, нитки, дріт, ножівки по дереву, по металу, молоток, викрутки, плоскогубці, розмічальний інструмент.

Послідовність виконання роботи

  • 1. Роботу розпочніть з підбору потрібного матеріалу для виготовлення виробу. Розмітьте та випиляйте дерев’яну основу 1 і дві стійки 2 за заданими розмірами.

  • 2. З фанери виготовте поперечину 3 квадратної форми, розмітьте та просвердліть у ній отвір діаметром 8 мм під вісь, що являтиме собою дерев’яний стрижень круглого перерізу.

  • 3. Зберіть конструкцію основи, стійок та поперечини.

  • 4. Виготовте пластину, у торцях просвердліть отвори та вставте дротяні стрижні завдовжки 50 мм для кріплення ниток. Доберіть потрібні кульки або тягарці та прикріпіть їх на нитці до пластини.

  • 5. Виконайте монтаж основи з пластиною та стрижнем. Продумайте варіант кріплення пластини до вертикального стрижня.

  • 6. Виготовте із заготовки жерсті шкалу, радіус кривизни якої дорівнює довжині нитки з поділками в градусах. Лопаті виготовте з половинок кульок для настільного тенісу й прикріпіть їх до дротяних стрижнів.

  • 7. Виконайте складальні операції та випробуйте виріб.

У вільну хвилину. Виготовляємо тренажер-балансир (мал. 71).

Такий балансир дозволить вам тренувати вестибулярний апарат. Це корисна річ для уроків фізичного виховання, а також вона знайде застосування вдома в кожного з вас.

Мал. 71. Балансири: а - гойдалка-балансир; б - круглий; в - прямокутний короткий

Балансир складається з горизонтальної основи, закріпленої на округлених опорах. На окремих основах можна кріпити кульки-обмежувачі. Вони розташовуються по краях основи і не дають їй торкатися поверхні ґрунту чи підлоги. Основа може бути круглої, квадратної чи прямокутної форми, її закріплюють на різній висоті.

Пропонуємо орієнтовні розміри виробів: основа гойдалки-балансира - 60x45 см, короткого балансира - 40x25 см, діаметр основи круглого балансира - 50 см. Висота від підлоги до робочої поверхні основи - 8...10 см. Основу балансира найкраще виготовляти з багатошарової березової фанери, кульки-обмежувачі - з кольорової пластмаси.

Мал. 72. Деталі балансира: а - основа; б - боковий сегмент; в - варіант бокового сегмента

Спочатку слід розмітити та вирізати основу за відповідно обраними розмірами (мал. 72, а).

На картоні розмічаємо контури бокового сегмента з розрахунку ширина сегмента дорівнює ширині основи та заввишки 8...10 см. Вирізаємо трафарет, який згодом переносимо на площину заготовки. Утворений сегмент випилюємо по розмітці і розпил зачищаємо наждачною шкіркою (мал. 72, б, в).

Потім зі шматка фанери завтовшки 4...5 мм випилюємо пластину шириною 10 см і довжиною, що дорівнює 3/4 довжини основи (мал. 73, а). До торців пластини кріпимо бокові сегменти саморізами, попередньо промазавши деталі клеєм.

Мал. 73. З’єднання деталей балансира

Оскільки під час угвинчування в торець пластини саморізи можуть розколоти шари фанери, краще просвердлити в ній отвори діаметром 2...2,5 мм, а вже потім пригвинтити її до сегментів. Потім кріпимо основу (мал. 73, б). Щоб ноги не зісковзували з основи, варто приклеїти на неї пластину лінолеуму або взуттєві устілки. Виріб слід полакувати - і можна проводити тестування. Аналогічно виготовляють гойдалку-балансир на двох.

Анемометр, балансир, ковпачкова гайка, гайка-бочівка, різьбова штанга.

Штанга (шпилька) різьбова - металевий стрижень з нанесеною на нього метричною різьбою невизначеної довжини, призначений для кріплення або стягування кріпильних конструкцій.

  • 1. Які конструкційні матеріали було використано для виготовлення комплексного виробу?
  • 2. Що вам вдалося, а що - ні в ході виконання творчої роботи?
  • 3. Чи довелося звертатися по допомогу до вчителя під час виконання роботи? Чому?

Тестові завдання

1. Комплексний виріб - це:

  • А виріб з однорідного конструкційного матеріалу
  • Б виріб з різноманітних конструкційних матеріалів
  • В виріб з однорідних та різноманітних конструкційних матеріалів
  • Г виріб, який складається з деталей та вузлів, виготовлених з однорідних і різноманітних конструкційних матеріалів

2. Складальна одиниця - це:

  • А виріб, складові частини якого підлягають з’єднанню між собою за допомогою складальних операцій
  • Б виріб, для якого конструкцією передбачено розбирання його на складові частини
  • В обидві відповіді правильні

3. Складальний кресленик - це:

  • А документ, що визначає геометричні форми (контури) виробу і координати розташування складальних одиниць
  • Б документ, що визначає конструкцію виробу, взаємодію його складальних одиниць, а також містить перелік складальних одиниць, визначений безпосередньо на зображенні чи зведений до таблиці
  • В документ, що містить контурне (спрощене) зображення виробу з габаритними, встановлювальними і приєднувальними розмірами
  • Г документ, що містить зображення складальної одиниці та інші дані, потрібні для складання (виготовлення) і контролю

4. Що таке специфікація на складальному кресленику?

  • А таблиця, яка містить відомості про кількість видів, масштаб, назву деталі та матеріал, з якого її виготовлено
  • Б таблиця, яка містить основні відомості про деталі, що входять до виробу
  • В окремий кресленик кожної деталі зі складального кресленика

5. Розмічання заготовок майбутнього виробу виконують:

  • А точно за креслеником
  • Б з припуском на обробку
  • В з надлишком шару матеріалу, розмір якого залежить від виду конструкційного матеріалу

6. Який технологічний процес називають розмічанням?

  • А нанесення на поверхню заготовки ліній, що визначають контури майбутньої деталі
  • Б нанесення рисок, що визначають наближені межі обробки деталі
  • В нанесення міток, що визначають граничні межі обробки деталі відповідно до графічного документа
  • Г усі відповіді правильні
  • Д правильної відповіді немає

7. Яку технологічну операцію називають різанням?

  • А зняття шару матеріалу
  • Б відокремлення однієї частини матеріалу від іншої
  • В розділення матеріалу або заготовки на частини за допомогою різального інструменту

8. Під час різання конструкційного матеріалу розріз виходить косим, якщо:

  • А сильно натискати на різальний інструмент
  • Б неправильно закріплено заготовку
  • В неправильно розмічено заготовку
  • Г не дотримано технології різання

9. Який спільний принцип закладено в основу роботи інструментів для різання конструкційних матеріалів?

  • А зняття шару матеріалу
  • Б різання матеріалу
  • В дія клина
  • Г дія механічної сили на оброблювану заготовку

10. Установіть послідовність технологічного процесу склеювання:

  • А складання склеюваних деталей
  • Б нанесення клею
  • В підготовка поверхонь до склеювання
  • Г склеювання за певної температури й тиску з подальшим вистоюванням
  • Д очищення шва від патьоків клею та контроль якості склеювання

11. Деякі вироби з деревини виготовляють, склеюючи заготовки з окремих частин для:

  • А надання їм привабливості та поліпшення зовнішнього вигляду
  • Б збільшення їх пружності та міцності
  • В економії матеріалів
  • Г усі відповіді правильні

12. Склеюючи дерев’яні деталі, клей наносять:

  • А на одну склеювану поверхню заготовки
  • Б на дві склеювані поверхні заготовки

13. Міцність клейового шва залежить від:

  • А якості клею
  • Б щільності прилягання склеюваних поверхонь
  • В рівномірності просочування клейовим розчином склеюваних поверхонь
  • Г дотримання технології виконання склеювання
  • Д режиму склеювання