Трудове навчання (технічні види праці). 9 клас. Гащак

Додаток 2. Послідовність ознайомлення з професійними напрямами (продовження)

2. Другий крок - збір та оцінка інформації про: професію і зміст праці; можливості працевлаштування; перспективи; навчання (навчальні заклади); підприємства тощо. Основні джерела інформації: засоби масової інформації; книжки та довідники про професії і місця навчання; організації та підприємства, які займаються підбором кадрів і профорієнтацією; інтернет-ресурси.

Додаток 2.1. Людина-людина (Л-Л)

Зверніть увагу на середовища, предмет праці, кваліфікаційні якості фахівців професійного напряму «людина-людина». Чи відчуваєте ви в них внутрішню потребу?

Соціальне і підприємницьке середовища «людина-людина»: носії сенсорної інформації, сфера обслуговування, громадські приміщення, засоби комплексного емоційного впливу, дизайн костюма

Предмет праці: інші люди. Головний зміст - взаємодія між людьми.

Кваліфікаційні якості: сталий позитивний настрій, потреба у спілкуванні, безкорисливість в опікунській і волонтерській роботі, здатність розуміти інших людей, знаходити спільну мову з особами різного віку і соціального статусу

«Матриця професій»: об’єкти діяльності Л-Л; види діяльності Л-Л.

Порівняйте об’єкти праці й види діяльності: чи є у вас природне покликання до них?

Об’єкти діяльності Л—Л

Види діяльності Л—Л

Менеджер з персоналу, адміністратор

Управління (керівництво чиєюсь діяльністю)

Продавець, перукар, офіціант

Обслуговування (задоволення чиїхось потреб)

Учитель, вихователь, соціальний педагог

Освіта (виховання і навчання, формування особистості)

Лікар, медсестра, тренер

Оздоровлення (позбавлення від хвороб і їх попередження)

Режисер, артист, музикант

Творчість (створення оригінальних творів мистецтва)

Майстер виробничого навчання

Виробництво (виготовлення продукції)

Стиліст, пластичний хірург

Конструювання (проектування деталей та об’єктів)

Психолог, слідчий, лаборант

Дослідження (наукове вивчення чого-небудь або кого-небудь)

Поліцейський, військовий, адвокат

Захист (охорона від небезпеки)

Митник, прокурор, табельник

Контроль (перевірка і спостереження)

Додаток 2.2. Людина-природа (Л-П: природні ресурси, рослини, тварини)

Зверніть увагу на середовище, предмет праці, кваліфікаційні якості фахівців професійного напряму «людина-природа». Чи відчуваєте ви в них внутрішню потребу?

Природне середовище «людина-природа»: носії структурної (речовинної) інформації, засоби, предмети праці і продукція виробництва - матеріальні, ландшафтний дизайн

Предмет праці: природні об’єкти. Кваліфікаційні якості: майстерність і послідовність дій, безпека праці, любов до природи

«Матриця професій»: об’єкти діяльності Л-П; види діяльності Л-П.

Порівняйте об’єкти праці й види діяльності: чи є у вас природне покликання до них?

Об’єкти діяльності Л-П: природні ресурси

Об’єкти діяльності Л-П: рослини

Об’єкти діяльності Л-П: тварини

Види діяльності Л-П

Енергетик, інженер з кадастру

Агроном, фермер, селекціонер

Кінолог, зоотехнік, генний інженер

Управління (керівництво чиєюсь діяльністю)

Єгер, лісівник, меліоратор

Овочівник, рільник, садівник

Тваринник, птахівник, скотар

Обслуговування (задоволення чиїхось потреб)

Викладач, еколог

Викладач біології, еколог

Дресирувальник, кінолог, жокей

Освіта (виховання і навчання, формування особистості)

Бальнеолог, епідеміолог, лаборант

Фітотерапевт, гомеопат, травник

Ветеринар, лаборант розплідника, зоопсихолог

Оздоровлення (позбавлення від хвороб і їх попередження)

Архітектор, майстер-квітникар, декоратор

Фітодизайнер, озеленювач, флорист

Дресирувальник, обслуга цирку

Творчість (створення оригінальних творів мистецтва)

Шахтар, нафтовик, технік

Овочівник, квітникар, садівник

Тваринник, птахівник, рибовод

Виробництво (виготовлення продукції)

Дизайнер ландшафту, інженер

Селекціонер, дизайнер ландшафту, флорист

Генний інженер, селекціонер

Конструювання (проектування деталей та об’єктів)

Біолог, метеоролог, агроном

Біолог, ботанік, мікробіолог

Зоопсихолог, орнітолог, іхтіолог

Дослідження (наукове вивчення чого-, кого-небудь)

Інженер з ТБ

Еколог, мікробіолог, міколог

Єгер, лісничий, інспектор рибнагляду

Захист (охорона від небезпек)

Радіолог, ґрунтознавець

Селекціонер, агроном, лаборант

Консультант, експерт з екстер’єру тварин

Контроль (перевірка і спостереження)

Додаток 2.3. Людина-техніка (Л-Т)

Зверніть увагу на середовище, предмет праці, кваліфікаційні якості фахівців професійного напряму «людина-техніка». Чи відчуваєте ви в них внутрішню потребу?

Технічне середовище «людина-техніка»: носії структурної (речовинної) інформації, засоби, предмети праці та продукція виробництва - матеріальні, індустріально-промисловий дизайн, ергономіка

Предмет праці: технічні об’єкти. Кваліфікаційні якості: майстерність і послідовність дій, виконавча дисципліна, безпека праці, любов до техніки

«Матриця професій»: об’єкти діяльності Л-Т; види діяльності Л-Т.

Порівняйте об’єкти праці й види діяльності: чи є у вас природне покликання до них?

Об’єкти діяльності Л—Т

Види діяльності Л—Т

Технолог, авіадиспетчер, інженер

Управління (керівництво чиєюсь діяльністю)

Водій, слюсар, телерадіомайстер

Обслуговування (задоволення чиїхось потреб)

Майстер виробничого навчання

Освіта (виховання і навчання, формування особистості)

Майстер автосервісу, фізіотерапевт

Оздоровлення (позбавлення від хвороб і їх попередження)

Конструктор, дизайнер, художник

Творчість (створення оригінальних творів мистецтва)

Технолог, авіадиспетчер, інженер

Виробництво (виготовлення продукції)

Верстатник, апаратник, машиніст

Конструювання (проектування деталей та об’єктів)

Інженер-конструктор, телемайстер

Дослідження (наукове вивчення чого-небудь або кого-небудь)

Випробувач (техніка), хронометражист

Захист (охорона від небезпек)

Пожежник, сапер, інженер

Контроль (перевірка і спостереження)

Додаток 2.4. Людина - знакові системи (Л-З: інформація, фінанси)

Зверніть увагу на середовище, предмет праці, кваліфікаційні якості фахівців професійного напряму «людина - знакові системи». Чи відчуваєте ви в них внутрішню потребу?

Інтелектуальне і конвенційне середовище «людина - знакові і сигнальні системи»: IT-середовище, носії вербальної, техніко-графічної, а також нумеральної інформації, документообіг і діловодство, поліграфічна і мультимедійна продукція, графічний дизайн (зокрема, веб-дизайн)

Предмет праці: умовні знаки, цифри, коди, природні та штучні мови.

Кваліфікаційні якості: здатність зосереджуватися на графічних знаках, наполегливість

«Матриця професій»: об’єкти діяльності Л-З; види діяльності Л-З.

Порівняйте об’єкти праці й види діяльності: чи є у вас природне покликання до них?

Об’єкти діяльності Л—З: інформація

Об’єкти діяльності Л—З: фінанси

Види діяльності Л—З

Маркетолог, диспетчер, статист

Економіст, аудитор, аналітик

Управління (керівництво чиєюсь діяльністю)

Перекладач, екскурсовод, бібліотекар

Бухгалтер, касир, інкасатор

Обслуговування (задоволення чиїхось потреб)

Викладач, ведучий теле- і радіопрограм

Консультант, викладач економіки

Освіта (виховання і навчання, формування особистості)

Рентгенолог, лікар (комп’ютерна діагностика)

Антикризовий керівник, страховий агент

Оздоровлення (позбавлення від хвороб і їх попередження)

Програміст, редактор, веб-дизайнер

Менеджер проектів, продюсер

Творчість (створення оригінальних творів мистецтва)

Коректор, журналіст, поліграфіст

Економіст, бухгалтер, касир

Виробництво (виготовлення продукції)

Картограф, програміст, веб-майстер

Плановик, менеджер проектів

Конструювання (проектування деталей та об’єктів)

Соціолог, математик, аналітик

Аудитор, економіст, аналітик

Дослідження (наукове вивчення чого-небудь або кого-небудь)

Арбітр, юрист, патентознавець

Інкасатор, охоронець, страховий агент

Захист (охорона від небезпек)

Коректор, системний програміст

Ревізор, податковий поліцейський

Контроль (перевірка і спостереження)

Додаток 2.5. Людина - художні образи (Л-Х)

Зверніть увагу на середовище, предмет праці, кваліфікаційні якості фахівців професійного напряму «людина - художні образи». Чи відчуваєте ви в них внутрішню потребу?

Мистецьке середовище «людина - художні образи»: носії сенсорної інформації, сфера мистецтв, художньо-естетична продукція, дизайн інтер’єрів Предмет праці: художньо-образна уява. Кваліфікаційні якості: здібності до художньої творчості, розвинена просторова уява, естетичний смак, здатність до яскравого емоційно-почуттєвого самовираження

«Матриця професій»: об’єкти діяльності Л-Х; види діяльності Л-Х.

Порівняйте об’єкти праці й види діяльності: чи є у вас природне покликання до них?

Об’єкти діяльності Л—X

Види діяльності Л—X

Режисер, продюсер, диригент

Управління (керівництво чиєюсь діяльністю)

Гример, костюмер, перукар

Обслуговування (задоволення чиїхось потреб)

Хореограф, викладач музики, живописець

Освіта (виховання і навчання, формування особистості)

Пластичний хірург, косметолог, реставратор

Оздоровлення (позбавлення від хвороб і їх попередження)

Художник, письменник, композитор

Творчість (створення оригінальних творів мистецтва)

Ювелір, графік, кераміст

Виробництво (виготовлення продукції)

Архітектор, дизайнер, режисер

Конструювання (проектування деталей та об’єктів)

Мистецтвознавець, критик, журналіст

Дослідження (наукове вивчення чого-небудь або кого-небудь)

Постановник трюків, каскадер

Захист (охорона від небезпек)

Редактор видання, консультант

Контроль (перевірка і спостереження)

3. Третій крок — планування досягнення мети і прийняття рішення

Визначте мету: чого я хочу досягнути; чи реально це; протягом якого часу? Визначте засоби для досягнення мети: знання, інформація, уміння та навички, особисті якості, допомога інших людей тощо. Прийміть рішення. Обговоріть його з рідними, однолітками, друзями. Коли прийнято остаточне рішення, ви маєте кілька варіантів розвитку подій та впевненість у тому, що кожен із варіантів достатньою мірою задовольняє ваші інтереси й бажання, - розпочинайте реалізацію.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст