Підручник з Мистецтва. 9 клас. Гайдамака - Нова програма

Імпресіонізм. Постімпресіонізм. Краса миті, що вислиза...

Наприкінці XIX століття в живописі сформувався стиль, твори якого спочатку викликали бурю суджень, думок та вкрай суперечливих оцінок. Навесні 1874 року в Парижі на бульварі Капуцинок у майстерні фотографа Надара відкрилася виставка картин групи митців, серед яких були Клод Моне, Едгар Дега, Альфред Сіслей, П’єр Огюст Ренуар, Каміль Піссарро, Берта Морізо. Це були досвідчені художники з чіткою мистецькою програмою, які мали за плечима понад 15 років наполегливої праці в пошуках нових шляхів зображення навколишнього світу. Їхні картини були незвичні й незрозумілі публіці. Про них говорили, що «художники їх не писали, а просто вистрілили по полотну з пістолета, зарядженого тюбиками з фарбою, після чого тільки поставили підпис на своїх шедеврах».

Але незрозумілими для публіки ці твори були саме тому, що для їх сприйняття була потрібна інша точка зору — виявляється, розглядати їх краще здалеку. Адже якщо дивитися на картину зблизька, то побачиш вкрите різнокольоровими мазками полотно, а щойно глядач відійде на крок — перед ним відбувається диво: різнокольорові мазки, цяточки, нанесені пензликом впритул одне до одного, дивним чином зливаються і утворюють чарівну картину квітучого поля маків, вечірнього серпанку, буйства цвітіння саду та багато-багато іншого.

Клод Моне. Враження. Схід сонця

Цей стиль у мистецтві отримав назву імпресіонізм. Цікаво, що з’явилася вона випадково. Репортер гумористичного видання «Шаріварі» Луї Леруа, побачивши картину Клода Моне «Враження. Схід сонця», надрукував статтю під назвою «Виставка імпресіоністів» (від франц. impression — «враження»). Глузлива назва набула популярності, а пізніше стала історичною.

Схарактеризуйте колорит картин. Чим вони відрізняються від творів у стилі реалізм?

Стиль письма художників-імпресіоністів відрізнявся від академічного живопису як у технічному, так і в ідейному плані. Щонайперше вони намагалися вловити швидкоплинне враження, найменші зміни в кожному предметі залежно від освітлення й часу доби. Митці пропонували побачити чарівність та поезію природи, прагнули передати на полотні красу миті, що вислизає.

Імпресіоністи писали картини на відкритому повітрі — на пленері. Художники не створювали попереднього малюнка, а писали відразу мазками на полотні. Для цього треба було мати точну руку та професійне око. Імпресіоністи відмовилися від контуру, замінивши його дрібними роздільними й контрастними мазками. Тому обриси предметів на картинах нечіткі, ніби розмиті. Художники-імпресіоністи писали чистими, незмішаними кольорами. Їхні картини сповнені світла, повітря, руху й життя. Кольорова палітра творів висвітлена, чорний колір майже не використовували.

П’єр Огюст Ренуар. Портрет актриси Жанни Самарі

Схарактеризуйте манеру виконання цих творів.

Каміль Піссарро. Урожай

Клод Моне був ідейним провідником імпресіонізму. Він знайшов спосіб розв’язання проблем, що хвилювали його: почав створювати серії картин, присвячених одному мотиву. Серія «Копиці сіна» з’явилася в доробку художника майже випадково. Працюючи ввечері, він устиг зробити ескіз мотиву, що привернув його увагу. Але тіні, що густішали, змінили вигляд пейзажу, і Моне змушений був перервати роботу й розпочати нове полотно. Так відбувалося кілька разів — «наздоганяючи» час, що невпинно рухався, художник став множити варіації пейзажного мотиву. Як наслідок, з’явилася серія картин «Копиці сіна». Подивіться, як змінюється зображення предмета залежно від освітлення та часу доби. Інакшими стають не тільки колір самої копиці, а й колір тіні, що відкидається нею. Отож імпресіоністи зробили одне зі своїх відкриттів: який колір предмета, такого кольору і його тінь.

Висловте своє враження від картин. Поцікавтеся, яким мотивам присвячено інші цикли Клода Моне. Наведіть приклади циклів у різних видах мистецтва.

Клод Моне. Серія картин «Копиці сіна»

1 — Іван Айвазовський. Неаполітанська затока в місячну ніч; 2 — Каміль Піссарро. Острів Лакруа, Руан. Туман

Порівняйте живописні твори різних стилів. Визначте, який з них написав художник-імпресіоніст. Обґрунтуйте свою відповідь.

Довідка

Техніка письма імпресіоністів

Цю нову техніку письма чистим, незмішаним кольором художники-імпресіоністи застосували внаслідок відкриття у фізиці явища дифузії (процесу взаємного проникнення молекул або атомів однієї речовини поміж молекул або атомів іншої). Техніка полягала в накладанні фарбою на полотно коротких товстих мазків для досягнення ефекту присутності предмета зображення; а не промальовуванні деталей. Кольори розміщуються поряд, мінімально змішуючись, що створює ефект вібрації повітря, так само, як це відбувається в очах спостерігача. Свіжі фарби накладали одна на одну, не чекаючи, доки просохнуть попередні шари. Художники-імпресіоністи уникали використання чорного кольору, а сірі й темні тони вони створювали за допомогою змішування інших кольорів.

Звичайно, митці раніше вже використовували подібні прийоми в живописі, але саме імпресіоністи вперше їх об’єднали.

Клод Моне: 1 — Венеція. Сутінки; 2 — Прогулянка скелями Пурвіля

ФАКТ

Дуже близьким до живописного імпресіонізму за різноманіттям найтонших нюансів, переданих почуттів і настроїв є літературний напрям «символізм». Він зародився у французькій поезії кінця XIX століття.

Найцікавішим моментом у символізмі є тісне поєднання поезії з музикою, що здатне передати дивовижне багатство відтінків почуттів, сенсу і фарб. Не випадково характерною рисою символістів є «омузичування» у віршах. Одним із засновників літературного символізму є Поль Верлен (його творчість ви вивчатимете на уроках зарубіжної літератури у старшій школі). Найприкметніша риса Верленової поезії — її музичність. Для митця світ відкривався переважно через звуки. Він чув мелодію в усьому, що його оточувало. Кожне дерево, пташка, дощова крапля, листок, травинка неначе народжували ледь відчутний звук, на який відгукувалася поетова душа. Музика поезії Верлена полягає у відсутності негармонійних звукосполучень, наявності алітерацій (збігу приголосних) та асонансів (збігу голосних), у дивовижному поєднанні звуків з почуттями, емоціями. До всіх поетичних картин автор добирав не тільки візуальні образи, але й кольори та звуки.

В місячнім світлі

Мліють гаї,

В ночі розквітлій

Тчуть солов’ї

Співи-узори...

О люба зоре!

В ставі сріблистім

Чорна верба,

Шепче між листям

Вітру журба

Палко і рвійно...

Разом помріймо!

(Переклад М. Лукаша)

Слідом за художниками й поетами імпресіонізмом захоплюються й музиканти. Музичний імпресіонізм характеризується передачею швидкоплинних вражень, настроїв і почуттів. Одним з найяскравіших композиторів-імпресіоністів є француз Клод Дебюссі. Його музика — це мистецтво відчуттів, точніше спогадів про пережиті відчуття. «Є спогади, які для мене набагато дорожчі за дійсність», — писав композитор.

Клод Дебюссі. «Місячне сяйво», «Дівчина з волоссям кольору льону».

Розкажіть про ваші враження від музики. Поміркуйте й доберіть характеристики музичному імпресіонізму. Порівняйте втілення одного образу різними видами мистецтва (живописом, музикою, літературою). Який із поданих на с. 22 портретів за своїм образним змістом відповідає «музичному портрету» Клода Дебюссі? Поясніть.

Клод Моне. Будинок Парламенту в Лондоні

1 — Олександр Мурашко. Дівчина в червоному капелюсі; 2 — П’єр Огюст Ренуар. Дівчинка розчісує волосся

Едгар Дега був захоплений балетом, тому героїні багатьох його полотен — балерини, яких ми спостерігаємо ніби через об’єктив фотоапарата. Так яскраво митець утілив миттєвості — «кадри» повсякденного життя танцівниць.

Пригадайте улюблені балети. У чому особливості цього музично-театрального жанру? Поміркуйте над специфікою професії артистів балету. Розкажіть, що відбувається на картинах Едгара Дега.

Едгар Дега: 1 — Зірка. Танцівниця на пуантах; 2 — Балетна школа

Огюст Роден: 1 — Мислитель; 2 — Собор

Французький скульптор Огюст Роден додав свіжий струмінь у мистецтво пластики, зруйнувавши застиглі академічні традиції. Митець умів «схопити» те швидкоплинне, ледь відчутне, властиве людині, яка перебуває в постійному русі. І саме ці риси ріднять мистецтво Родена з імпресіонізмом. Динамізм, енергетика та емоційність робіт майстра відрізнялися від звичної статики академізму, що викликало у глядачів здивування, нерозуміння і —дуже рідко — щире захоплення. Його роботи стали зразком для багатьох митців, а вміння передати енергетику живого тіла, його пластику й складні лінії — взірцем для наступних поколінь майстрів.

Чи вдалося митцю відтворити в скульптурі «Мислитель» узагальнений образ філософа і поета, чия фізична могутність підкреслює інтелектуальну? Поясніть.

Поміркуйте, чому саме такий образ (скульптура «Собор») народився у скульптора під враженням від Реймського собору.

Імпресіоністи, прагнучи передавати свіжість своїх безпосередніх вражень від навколишньої дійсності, різнобарвне багатство світу, його розмаїття й мінливість, значно збагатили засоби художньої виразності, щонайперше досягши великих успіхів щодо передачі світлоповітряного середовища, впливу світла на колір. Своїм завданням вони вважали відображення навколишньої дійсності в різних індивідуальних проявах. Майстри намагалися відтворити найпростіші мотиви сучасного життя й природи.

Однак підхід імпресіоністів до зображення дійсності чаїв у собі небезпеку досить поверхового розкриття явищ, відмови від значних життєвих і соціальних узагальнень. Прагнучи насамперед найбільш безпосередньо передати навколишній світ, митці надавали провідного значення зоровому враженню. Фіксація швидкоплинних зорових відчуттів досягала в їхній творчості вражаючої достовірності, проте часом вона підміняла глибоке і всебічне пізнання світу. Імпресіоністи чудово передавали природу, напоєну сонцем і повітрям, райдужне мерехтіння фарб і переливи світла. Вони відобразили на своїх полотнах чарівну барвистість і динаміку сучасного життя, відкрили художню цінність багатьох мотивів дійсності. Але соціальні, а часом і психологічні проблеми художників майже не цікавили, і це стало головною причиною короткочасності розквіту цього стилю. У 1886 році відбулася остання виставка імпресіоністів. До цього часу всі висунуті цим стилем завдання було розв’язано. Найкращі зразки мистецтва імпресіонізму вже було створено і можливості імпресіоністичного методу значною мірою вичерпано.

Жорж Сьорра. Недільна прогулянка на острові Гранд-Жатт

На останній виставці імпресіоністів було показано картину Жоржа Сьорра «Недільна прогулянка на острові Гранд-Жатт», що знаменувала відхід від істотних принципів імпресіонізму. Жорж Сьорра і Поль Сіньяк стали творцями нової течії у французькому мистецтві, що отримала назву неоімпресіонізму, або пуантилізму. На відміну від імпресіоністів, що засновували своє мистецтво на зоровому враженні, ці художники воліли підпорядкувати свій метод фізичним і математичним законам. Вони прагнули фіксувати образи й предмети видимого світу нанесенням на полотно дрібних мазків (або крапок) чистих тонів спектра, таким чином довівши до логічного завершення розроблений і практично реалізований імпресіоністами метод просторового (оптичного) змішування кольорів.

Поль Сіньяк. Сосна в Сен-Тропе

Що відбувається на картині Жоржа Сьорра? Яке загальне враження від неї? Яка роль кольорової гами щодо створення відповідного настрою? Зверніть увагу на зображення фігур і облич людей. Схарактеризуйте їх. Сам художник зазначав: «...Подивитися на обличчя можна в театрі, а в картині головне — духовна складова, підтекст, який кожен бачить по-своєму». Висловіть свої думки щодо цього твердження.

Що незвичного ви побачили на картині Поля Сіньяка?

Поступово на тлі імпресіонізму виникає постімпресіонізм. До видатних представників цього напряму в живописі належать Поль Сезанн, Вінсент Ван Гог, Поль Гоген, творчість яких у подальшому справила значний вплив на розвиток мистецтва XX століття. Постімпресіонізму властиві різні творчі манери й технічні засоби. Так, В. Ван Гог прагнув відобразити на полотні прості емоції і досяг надчуттєвої виразності форми та кольору, П. Сезанн намагався відновити почуття порядку, не властивого імпресіонізму, — відобразити стійкість і матеріальність навколишнього світу. П. Гоген у своїх картинах волів утілити мрію про гармонійність навколишнього світу, злиття людини з природою.

Натюрморти французького живописця Поля Сезанна завжди впізнавані. Він став «першопрохідцем» постімпресіонізму. У його творчості майстерно передано насиченість кольорів і пишноту природи. Митець завжди прагнув передати першорядну цінність природних дарів через найпростіші приклади зображення на полотні. І саме в натюрморті найбільш виразно відображено його роботу з кольором. Художник майстерно відтворює найменші переходи одного відтінку кольору в інший, з точністю передаючи досконалість геометричних фігур, що в цілому сприяє відчутності їх об’ємності і навіть певної тривимірності. Сезанн ненав’язливо грає з візуалізацією об’єктів, завдяки чому досягається унікальна фактура.

Схарактеризуйте композицію натюрмортів. Поміркуйте, яку роль у творах відіграє використання білого кольору.

Поль Сезанн: 1 — Натюрморт із драпіруванням, глечиком і фруктами; 2 — Яблука й апельсини

Полотна Вінсента Ван Гога — утілення унікальності манери письма митця, який випередив свій час і тому, можливо, був недоступний для розуміння загалу. У роботі над багатьма своїми творами він застосував техніку імпасто — нанесення густого шару фарби за допомогою не тільки пензлів, а й звичайного ножа. Таким чином, поверхня виходила шорсткою, і ця рельєфність малюнка робила його більш реальним. Споглядаючи картину, можна було відчути всі тонкощі зображеного.

У багатьох ім’я Ван Гога асоціюється із соняшниками — яскравими жовтими квітами, великими й сильними, що прагнуть до сонця і засинають без нього. У цих рослинах художник знайшов співзвучність із власною душею, саме ці квіти в різні періоди життя були «героями» його полотен. Кращі часи відзначено картинами з яскравими, живими, сповненими сили й радості соняшниками. Але є й інші зображення — стебла болісно зламані, голівки квітів безпорадно повернені в різні боки, вони більше не дивляться на сонце.

Вінсент Ван Гог: 1 — Соняшники; 2 — Чотири соняшники, що в’януть

Порівняйте твори художника. Поміркуйте над їхнім змістом.

Селянська тематика полонила багатьох митців. Наприклад, Ван Гог створив кілька картин з образами сіяча. Одна з них народилася під впливом роботи Жана-Франсуа Мілле.

Як зображено сіяча? Поміркуйте над особливостями композиційного рішення картини Ван Гога. Що незвичного в кольоровому рішенні відображеного на картині неба й поля? Пригадайте полотно Жана-Франсуа Мілле «Сіяч». Порівняйте ці твори.

Вінсент Ван Гог. Сіяч

Одна з дивовижних картин Вінсента Ван Гога — «Зоряна ніч». Ті, хто бачив цей витвір художника наживо, знають, що яскраве повноцінне сприйняття картини можливе тільки здалеку: такою специфічною є техніка виконання, притаманна тільки Ван Гогу.

Величезні кипариси на пагорбі (передній план), пульсуючі півмісяць і зірки «сяючого», яскраво-жовтого кольору; місто, що лежить у долині і може спочатку навіть залишитися непоміченим, адже основний наголос робиться на велич Усесвіту. Вихор у небі нагадує про Чумацький Шлях: на картині це одинадцять неймовірно великих зірок і гігантський місяць. Часто глядача вражає колірна гама — унікальне поєднання глибокого темно-синього, блакитного, небесного, зеленого (майже чорного), коричневого та подекуди морського кольорів і різноманітних відтінків жовтого.

Які ваші особисті враження від картини?

Вінсент Ван Гог. Зоряна ніч

Поль Гоген: 1 — Коли весілля?; 2 — Пейзаж з павичами

Іншими постають перед глядачами твори французького живописця-постімпресіоніста Поля Гогена. Це художник, який заперечував і зображення існуючої дійсності у творах реалістів, і порухи душі, що намагалися відобразити імпресіоністи. У своїх картинах Гоген використовував максимально соковиті, яскраві, чисті кольори, любив спрощені, стилізовані образи. Не промальовуючи ретельно рис обличчя, він цілком справлявся із завданням створення яскравого враження про героїв.

Митець у своєму житті багато подорожував. Він хотів відшукати рай, який, на його думку, обов’язково має бути на землі. Саме з цією метою художник відвідав Таїті, де написав майже вісімдесят полотен, присвячених жителям цього екзотичного острова (хоча сподіваного раю Гоген там так і не знайшов).

Поль Гоген. Там храм

Що відбувається на картині «Пейзаж з павичами»? Чому ви так вважаєте? Схарактеризуйте її колорит. Поміркуйте, що є головним у композиції твору. Які емоції втілено в картині «Там храм»? Поясніть. Спробуйте «озвучити» картину «Коли весілля?».

ФАКТ

У лютому 2015 року картину Поля Гогена «Коли весілля?» було продано майже за 300 млн доларів, вона стала найдорожчим в історії твором мистецтва.

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Створіть пейзажний мотив на основі творчого опанування живописних інновацій імпресіонізму (постімпресіонізму).

Запитання і завдання

1. Схарактеризуйте особливості стилів імпресіонізм, постімпресіонізм.

2. Порівняйте імпресіонізм з іншими відомими вам художніми стилями.

3. Поміркуйте, чому поява імпресіонізму викликала в мистецькому середовищі дуже суперечливі позиції, як-от: «Враження від цього живопису подібне до враження від музики, виробленої кішкою, коли вона розгулює по клавішах рояля, або мазанини мавпи, до лап якої потрапив ящик з фарбами» (французький критик Філіп Жиль); «Спочатку око не помічає нічого, крім широко покладених плям. Потім предмети починають вимальовуватися і ставати на місця, через кілька миттєвостей виявляється ціле, значне і міцне, і починаєш по-справжньому насолоджуватися, споглядаючи цей живопис» (французький письменник Еміль Золя).

4. На прикладах творчості митців-постімпресіоністів розкрийте сутність поняття «стиль митця».

Робота з додатковими джерелами інформації

Поцікавтеся фільмами про творчість художників-імпресіоністів та постімпресіоністів (наприклад, фільми про Ван Гога: «Жага життя», «Вінсент і Тео», «Ван Гог», «Жовтий будинок», «Ван Гог: Портрет, написаний словами»). Перегляньте один з кінотворів. Розкажіть про свої враження від фільму або напишіть рецензію на нього.