Підручник з Мистецтва. 8 клас. Гайдамака - Нова програма

Тема 3. Мистецтво епохи Відродження

§ 12-13. ІДЕАЛИ ТА ОБРАЗИ РЕНЕСАНСУ

Після Середньовіччя в мистецтві Західної Європи настало гігантське культурне піднесення, злет творчої енергії людства - епоха Відродження (Ренесанс), що тривала майже два століття.

Свою назву період отримав у зв’язку з відродженням інтересу до античного мистецтва, зверненням до нього як до прекрасного ідеалу, взірця.

Представники Відродження знайшли в античній культурі те, що було співзвучне їхнім устремлінням, - прихильність до реальності, життєрадісність, схиляння перед красою земного світу, перед величчю героїчного подвигу. Першою країною Відродження стала Італія.

В архітектурі особливо велику роль відіграло звернення до античної традиції. Воно виявилося у відродженні античної ордерної системи, класичної пропорційності, розробці центричного типу будівель з легкодоступним для огляду простором інтер’єру. Особливо багато нового було створено в галузі цивільного зодчества. В епоху Ренесансу отримали більш ошатний вигляд багатоповерхові міські будівлі (ратуші, будинки купецьких гільдій, університети, склади, ринки тощо), виник тип міського палацу (палаццо), а також заміської вілли. Звернення до зразків античності сукупно з розвитком математики та інженерних наук породило ідею гармонійної досконалості в мистецтві взагалі і в архітектурі зокрема.

Яскравим талантом і прагненням досягти художньої довершеності в будівництві уславився архітектор Філіппо Брунелескі. Про зведений за його проектом купол Флорентійського собору Санта-Марія-дель-Фйоре сучасники говорили, що він «здіймається до небес» і ніби «суперничає із самим небом». На спорудження куполів будівничих надихала римська архітектура, зокрема купол римського Пантеону. Проте технологія будівництва відрізнялася від римської. Для неї було характерне використання нервюр (ребер склепіння) та напіварок, які розділяли всю споруду на сектори.

Філіппо Брунелескі. Собор Санта-Марія-дель-Фйоре. Флоренція

Філіппо Брунелескі. Інтер’єр церкви Санто-Спіріто у Флоренції

Художня довершеність, ідеально врівноважена цілісність, у якій усе взаємопов’язане, - саме таке враження складається від інтер’єру церкви Санто-Спіріто у Флоренції - ще одного шедевра Брунелескі, створеного у строгій відповідності із законами перспективи. Безперервний фриз над арками підкреслює сходження горизонтальних ліній в одній точці. Щоб не порушувати цього цілісного враження, митець не використовує в оздобленні внутрішньої частини приміщення орнаментального декору, скульптури, живопису. У строгому оформленні торжествує принцип гармонії - усі складові інтер’єру здаються так само природними, як і співвідношення частин людського тіла.

Мікеланджело Буонарроті. Купол собору Святого Петра в Римі: зовнішній (1) та внутрішній (2) вигляд

Мікеланджело Буонарроті: 1 - П’єта. Рим. Собор Святого Петра; 2 - Мойсей. Рим. Базиліка Сан-П’єтро ін Вінколі

Видатний митець епохи Відродження Мікеланджело Буонарроті виявив свій талант в архітектурі, скульптурі, фресковому живописі. Собор Святого Петра в Римі (с. 63) - безсмертний витвір Мікеланджело-архітектора, один з найвеличніших храмів світу. Цей архітектурний образ - монумент майстра творчим силам героїчної людини. Купол собору Святого Петра - вінець архітектурної творчості Мікеланджело. «Ніщо не є величнішим за величезну будівлю з куполом, де у глядача завжди є над головою доказ неймовірної творчої міці», - говорив видатний французький письменник Стендаль.

Скульптура епохи Ренесансу також відродилася після тисячолітньої перерви. Важливим досягненням мистецтва того часу стало створення круглої скульптури: статуї почали розглядати як самостійний мистецький твір, їх уже не обов’язково було вписувати в архітектурний ансамбль.

Митці епохи Відродження надавали величезного значення водночас красі людського тіла і внутрішньому світу людини, а тому прагнули зобразити її якомога правдивіше, передаючи виключно природні пози і рухи. Наслідування природи, реалізм, спостереження за рухами людини, продумана композиція, що базується на поєднанні та контрасті різних ліній, - головні риси скульптури Ренесансу.

У величних монументальних творіннях Мікеланджело Буонарроті знайшов своє найвище втілення весь досвід скульптури Відродження. Герої генія страждають, розмірковують, радіють. У них стільки змісту, енергії і глибини, що милування чудовими роботами майстра не припиниться, імовірно, ніколи. «І гідність, і краса, і туга» майстерно відтворені Мікеланджело у скульптурній композиції «П’єта» («Оплакування Христа»). Молодому ще тоді художнику вперше вдалося так витончено передати скорботу матері, яка втратила сина. Зверніть увагу, як майстерно скульптор уписав фігури в пірамідальну композицію, як «ожив» під його різцем мармур, ніби допомагаючи художнику відтворити вирази облич персонажів, кожен їхній жест, рух, складки одягу.

«Якщо ви не бачили цієї статуї, ви не маєте уявлення про можливості скульптури», - писав Стендаль про «Мойсея». За задумом Мікеланджело, фігура пророка була однією із сорока скульптур, якими митець хотів оздобити гробницю Папи Юлія II. Споруда лишилася незавершеною, проте могутня, утричі більша за розміри людського тіла статуя Мойсея дає нам змогу здогадуватися про величні масштаби задуму майстра.

Андреа Вероккіо. Кінна статуя кондотьєра Бартоломео Коллеоні у Венеції

Схарактеризуйте скульптури Мікеланджело. Порівняйте їх із творами античності та Середньовіччя.

Розгляньте, як саме скульптору Андреа Вероккіо вдалося передати нестримний поступ грізного воєначальника, який споглядає світ з висоти свого бойового коня.

Головною відмінною рисою ренесансного живопису була свобода від суворих обмежень середньовічного мистецтва.

Об’єктом уваги художника стає «земна» людина. Відтворюючи ідеал людської особистості, діячі Відродження підкреслювали доброту, силу, героїзм людини, її спроможність творити навколо себе новий світ. Цінність людини стала визначатися її особистими чеснотами, а не суспільним становищем.

Образотворче мистецтво Ренесансу знаменує максимальне прагнення до реалізму у відтворенні образів. Це виявилося не тільки в поширенні світських зображень, у розвитку портрета і пейзажу або новій, іноді майже жанровій, інтерпретації релігійних сюжетів, а й у радикальному оновленні всієї художньої системи. Художники стали бачити світ інакше: площинні, ніби безтілесні зображення середньовічного мистецтва поступилися місцем тривимірному, рельєфному, опуклому простору. Митці використовували перспективу, правило «золотого перетину» в побудові людського тіла.

Мазаччо. Фреска «Чудо з динарієм». Флоренція. Церква Санта Марія дель Карміне

Епоха Відродження - час великих відкриттів, визначних майстрів і їхніх видатних творів. Саме в цей час художники починають підписувати свої твори, тобто вони стають підкреслено авторськими. В епоху Ренесансу відроджується незборимий інтерес митця до краси довколишнього світу, до відтворення його у всій повноті і правдивості (конкретності). Поряд із фресками починає розвиватися станковий живопис, а також світський живопис, зокрема портретний. З’являється дедалі більше автопортретів.

Серед плеяди митців Відродження найвидатнішими вважають Мікеланджело Буонарроті, Леонардо да Вінчі та Рафаеля Санті.

Дізнайтеся з різних джерел, якими талантами був обдарований Леонардо да Вінчі, якій тематиці присвячено твори Рафаеля.

Довідка

В епоху Відродження було розв’язано проблему тривимірного зображення: для відображення у творах глибини простору було створено наукову теорію лінійної перспективи, засновану на геометрії та оптиці.

Художники Ренесансу, спираючись на принципи наслідування природи, у своїх творах почали застосовувати світлотінь. Таким чином, перспектива і світлотінь стали могутніми художніми засобами - у мистецтві Відродження простір перестав бути «нічим», художник задумував його попередньо, і в ньому за строгими математичними правилами розміщувалися люди, будівлі та речі.

Рафаель. Фреска «Афінська школа». Ватиканський палац

Перлина

Цей жіночий образ увійшов в історію світового мистецтва під назвою «Мона Ліза», або «Джоконда». Щось неймовірно захопливе і привабливе відчуваємо в загадковому погляді, приємній усмішці, спокійно складених ніжних руках молодої жінки. Італійський художник і архітектор, а пізніше літописець епохи Відродження Джорджо Вазарі писав, що Леонардо вдавався до різних хитрощів, аби досягти потрібного йому виразу обличчя моделі. Уявіть, що в красиво прибраній кімнаті, де малював художник, перебували співаки і музиканти, блазні і фокусники, які грали на музичних інструментах, співали, жартували і в такий спосіб постійно підтримували гарний настрій жінки, обличчям якої захоплюється людство вже багато століть.

Які жанри поєднано в картині? Поміркуйте, чому цей твір захоплює людство багато століть. Поцікавтеся творами різних видів мистецтва, присвяченими Джоконді.

Леонардо да Вінчі. Мона Ліза

1 - Рафаель Санті. Мадонна Естергазі; 2 - Рафаель Санті. Мадонна з вуаллю; 3 - Сандро Боттічеллі. Мадонна з книжкою

Зображення прекрасної молодої матері з дитиною ми бачимо на численних малюнках і картинах художників епохи Відродження. У великих майстрів важко знайти абсолютне наслідування незмінному зразку в трактуванні образу Марії. Художники обирають суто людські ситуації, коли обличчя жінок стають то серйозними й зосередженими, то усміхненими, сповненими ніжності, а чарівні немовлята на їхніх картинах зайняті грою або іншими забавками.

Які історії розповіли вам картини? Чи подібні ці твори до ікон? Поясніть свої міркування.

1 - Леонардо да Вінчі. Мадонна Літта; 2 - Рафаель. Сикстинська Мадонна

ФАКТ

Тема материнства й батьківства актуальна в усі часи. Свідченням цього є новий проект (2015 р.) українського скульптора Олександра Мілова «Любов» Скульптура зображує сцену конфлікту між чоловіком та жінкою, усередині якихживуть маленькі діти.

Запитання для узагальнення

1. У зв’язку із чим епоха Відродження отримала свою назву?

2. Порівняйте архітектуру та образотворче мистецтво Середньовіччя й Ренесансу.

3. Які відкриття з-поміж засобів виразності стали надбанням художників епохи Відродження?

Робота з додатковими джерелами інформації

1. Дослідіть творчість видатних митців італійського Відродження.

2. Здійсніть дослідження щодо інтерпретації одного біблійного сюжету у творах митців Середньовіччя та Відродження; у творах різних митців Ренесансу.

3. Створіть презентацію «Образ Матері в різних видах мистецтва». Пригадайте пісні на цю тему та виконайте їх.