Підручник з Мистецтва. 8 клас. Гайдамака - Нова програма

§ 11. КОЛОРИТ СЕРЕДНЬОВІЧНОГО МІСТА

На вулицях середньовічного міста часто можна було зустріти мандрівних музикантів. Вони виконували пісні під акомпанемент скрипки, арфи або лютні, твори передавалися від покоління до покоління. Мандрівних акторів-музикантів у різних країнах називали трубадурами, труверами, міннезінгерами, менестрелями, скоморохами. Вони мандрували Європою, переходячи від міста до міста, від замку до замку, і розважали публіку: співали пісні, розповідали старовинні легенди й дивовижні історії, які часто запозичували в мандрівних лицарів.

ХОР МЕНЕСТРЕЛІВ

Фрагмент з опери «Орлеанська діва»

Музика П. Чайковського, вірші М. Познанської

2. Біжать вони куди?

Як ручаї в один.

Летять, немов птахи,

І гинуть їх сліди.

3. Летять кудись хмарки,

Біжать удаль роки,

Лиш пісня буде жить,

Лишиться на віки.

Автор використав старовинну французьку мелодію. Поміркуйте, під супровід яких інструментів можна виконувати цей твір.

На дозвіллі прослухайте «Старовинну французьку пісеньку» із циклу П. Чайковського «Дитячий альбом».

Порівняйте ці твори.

Пісні були одноголосні, ритм визначався в першу чергу ритмом вірша, роль музичних інструментів зводилася переважно до виконання вступів, інтерлюдій, постлюдій. У репертуарі музикантів були релігійно-моральні притчі, сатиричні пісні, військові балади тощо. Значне місце в їхній пісенній творчості посідала любовна лірика. Пісні мандрівних музикантів про кохання романською мовою отримали назву романси. Це були одночасно і пісні, і речитативи, і мімічні танці, що виконувались у супроводі музичного інструмента (найчастіше це була іспанська гітара). Саме в Іспанії з’явилися перші збірки романсів, що так і називалися - «романсеро».

Пригадайте відомі вам романси. Які основні ознаки цього вокального жанру? Поміркуйте, якою може бути мелодія до поезії відомого міннезінгера Вальтера фон дер Фогельвейде:

Я твій в дні щастя й дні біди.

Нікого іншого не жди.

Тебе замкнув я в моєму серці,

А ключик зник, хто й з на куди.

Лишайся в серці назавжди.

Одним з найвідоміших німецьких міннезінгерів («співаків любові») є Тангейзер. Існує легенда про незвичайну долю цього митця, яку переказав німецький поет Генріх Гейне. Тангейзер був лицарем-поетом, який вирушив до Риму, щоб попросити в Папи відпущення гріхів. Папа відмовив йому, сказавши, що він грішник і може сподіватися на милість Господа лише тоді, коли посох, на який він спирається, пустить зелені паростки. Однак на третій день після цього палиця випустила зелене листя. Папа розіслав гінців у всі сторони світу, щоб повернути Тангейзера. Але й сліду поета не стало...

Історії про лицарські турніри, зокрема легенда про Тангейзера, захопили уяву німецького композитора Ріхарда Вагнера, який написав однойменну оперу. Один із центральних епізодів твору розповідає про музичний турнір лицарів-співаків, який проводили на честь принцеси Єлизавети. Оголосили тему змагання: благородні лицарі мають розповісти про своє кохання до прекрасної Єлизавети. Звучать прекрасні гімни любові...

Ріхард Вагнер. Увертюра до опери «Тангейзер». Музичне змагання лицарів (фрагмент)

Пригадайте, що таке увертюра. Увертюри до яких опер ви слухали? Як ви гадаєте, про що розповіла музика Р. Вагнера? Якого вона характеру? Як у музиці відтворено змагання?

Чимало давніх легенд і казок стали підґрунтям для визначних музичних творів. Один з таких шедеврів - опера Петра Чайковського «Іоланта». У ній композитор переповідає музичною мовою історію про дивовижне прозріння сліпої Іоланти - доньки короля Провансу (Франція). Події легенди відбуваються в замку.

Іоланта не підозрює про свою недугу - сліпоту. Король Рене страждає, але боїться відкрити їй таємницю, щоб не завдавати доньці душевного болю. Він покарає кожного, хто зважиться на цей крок. Для лікування Іоланти запрошують східного мудреця Ібн Хакіа. Він обіцяє зцілити дівчину за умови, що вона дізнається правду. Рене не погоджується. Але доля розпорядилась інакше - Іоланта покохала хороброго лицаря Водемона, який випадково відкрив їй таємницю, бо не знав про наказ короля. Лицар мусить загинути. І лише Іоланта, яка щиро кохає Водемона й бажає одужати, може врятувати його...

Сцена з опери Петра Чайковського «Іоланта»

Інтродукція опери змальовує слухачеві образ темряви і страждання Іоланти. У своєму Аріозо («Чому це я раніше не знала ні суму, ні гіркоти, ні сліз?») Іоланта, яка зустріла лицаря, збентежена: вона відчуває існування якоїсь таємниці, що приховують від неї.

Петро Чайковський. Опера «Іоланта». Інтродукція, Аріозо Іоланти, Фінальний дует Іоланти і Водемона «Прославим світло»

Порівняйте характер музики Інтродукції та Аріозо. Які відтінки почуттів характеризує кожен із фрагментів (музика сувора, збентежена, схвильована, стримана, ніжна, лірична, тендітна)? Яка музика звучить у фіналі? Розкажіть за характером музики, як завершується сумна історія Іоланти. Як у змісті афіш втілено сюжет опери?

КАЗКА ПРО КОХАННЯ

Музика та вірші Н. Май

2. За морями, за лісами, за високими горами,

Там жило собі кохання між землею й небесами.

Зради й заздрощів не знало, про любов пісні співало,

Для людей з добром у серці зорі з неба діставало.

3. Знівідкіль взялися раптом дві сестри - брехня і зрада,

Чорним круком налетіли, щоб кохання розтерзати.

Білі рученьки зв’язали, щиру душу розтоптали

І кохання яснооке, сміючись, закатували.

4. За морями, за лісами, за високими горами

Дві сестри кохання вбили із блакитними очами.

Ні словечка не зронило, вбивцям в очі подивилось,

Мов кришталь одна краплинка, по щоці сльоза скотилась.

5. І тепер на білім світі важко нам любов зустріти,

Та якщо вона приходить, бережіть її щомиті.

Не давайте панувати сестрам двом - брехні і зраді,

І тоді кохання ваше щастя буде дарувати.

Поміркуйте над текстом пісні. Проведіть міні-дискусію «Чи важливі щирість, відвертість, вірність у стосунках між людьми?».

СЛОВНИК

Аріозо - маленька арія.

Інтерлюдія - музичний епізод між частинами музичного твору. Інтродукція - короткий вступ до опери, що звучить замість увертюри.

Постлюдія - розділ, що завершує музичний твір, зазвичай це інструментальне завершення вокального твору (романсу, пісні).

Запитання для узагальнення

1. Порівняйте романське і готичне мистецтво. Що найбільше вас вразило?

2. Дізнайтеся, які твори театру та кінематографа втілюють середньовічні сюжети.

Робота з додатковими джерелами інформації

1. За бажання ознайомтеся з операми «Тангейзер» та «Іоланта», поділіться своїми враженнями і міркуваннями з однокласниками та однокласницями.

2. Дослідіть історію популярності лютні та створіть мультимедійну презентацію «Лютня: від Середньовіччя до сучасності».