Підручник з Мистецтва. 8 клас. Гайдамака - Нова програма

§ 7-8. «ВАЖКЕ МОВЧАННЯ» АРХІТЕКТУРИ ТА ЛИЦАРСЬКИЙ КОДЕКС ЧЕСТІ

Перенесімося подумки на 500-600 років тому, у часи середньовічної Європи - епоху доблесних лицарів, прекрасних дам та постійних війн між феодалами. Епоху, коли затвердився перший загальноєвропейський стиль - романський, який притаманний насамперед архітектурі.

Архітектура романського стилю відрізнялася оборонним характером - споруди мали масивні стіни, вузькі вікна, високі вежі. Девіз стилю «Мій дім - моя фортеця» рівною мірою визначав архітектурні особливості як світських, так і культових споруд і відповідав способу життя західноєвропейського суспільства того часу. Будівлі цього періоду відрізнялися суворою простотою, ясністю об’ємів, важкістю, монолітністю, замкнутістю, відсутністю пишних прикрас.

Капела грішників, що каються, у Больє-сюр-Аякс. Франція

Церква Ла Мадлен у Везелі. Франція: 1 - екстер’єр; 2 - тимпан

Схарактеризуйте будівлі романського стилю. Що спільного, а що - відмінного в цих спорудах? Подискутуйте з однокласниками та однокласницями, чому саме такі риси притаманні архітектурі цього стилю.

Ми звикли, що місто - це поселення, велике за площею та кількістю населення. Проте колись давно, у середні віки, кількість міського населення була зовсім невеликою. Міста були обнесені високим муром, і потрапити до них можна було тільки через брами, що пильно охоронялися. Вулиці міст були вузькі, не освітлювалися, тривалий час не мали бруківки. Будинки були дво- і триповерхові й розміщувалися досить тісно. Основною ознакою міста була його головна споруда - кафедральний собор. Романський храм, витягнутий у плані у вигляді латинського хреста, уособлював модель світу й відбивав католицьку ідею «хресного шляху» страждання й спокутування гріхів. Важливим елементом романської архітектури була колона, її капітель була прикрашена скульптурним орнаментом. Стіни романських храмів прикрашували фресками та мозаїками. На жаль, живопис романського періоду практично не зберігся.

У тісному синтезі з архітектурою перебувала скульптура: скульптурні зображення - рельєфи - розташовувалися, як правило, на порталах (архітектурно оформлених входах).

Якщо храм уособлював фортецю Бога, то замок - цитадель лицаря. Романські кам’яні замки з потужними оборонними стінами були неприступними укріпленнями. Для забезпечення максимальної оборони замок-фортецю будували на височині (скелі або пагорбі) чи в закрутах річок, на островах або в інших малодоступних місцях. Міцно врісши в землю потужними стінами і впираючись у небо шпилями дозорних башт, він погрожував ворогам рядами бійниць. Велике значення в обороні замку мали фортечні вежі - високі, із шатровими вершинами, спочатку квадратні в плані, а потім - круглі, що сприяло кращому радіусу обстрілу.

Собор Святого Петра у Вормсі

Донжон фортеці Монпупон. Франція

Замок був оточений високими кам’яними (зубчастими) стінами, з вежами та ровом, наповненим водою. Потрапити до нього можна було по навісному мосту. Вхід захищали підйомні металеві ґрати. У центрі замку знаходилася головна башта - донжон - будинок-вежа прямокутної або багатогранної форми. На першому поверсі донжона розташовувалися господарські приміщення, на другому - парадні кімнати, на третьому - житлові кімнати власників замку, на четвертому - житло охорони та слуг. Унизу зазвичай були підземелля та в’язниця, на даху - сторожовий майданчик.

Інтер’єри замків прикрашали мисливськими трофеями, зброєю, мечами, щитами, списами, військовими металевими обладунками, що нагадували скульптури. Замки були не дуже зручними: у них було вогко й холодно, провівали протяги. Перші замки не мали скла у вікнах та не були обладнані водогоном. Приміщення освітлювалися смолоскипами з гілок дерев або пучків очерету.

Кам’янець-Подільський замок

Перлина

На території Одеської області знаходиться Білгород-Дністровська (Аккерманська) фортеця, що є однією з найбільших середньовічних фортець в Україні. Її периметр становить 2,5 км, а загальна площа - понад 9 га. Товщина стін від 1,5 до 5 м, а висота стін та башт - від 5 до 15 м. З півночі фортечні мури майже впритул підступають до Дністровського лиману. З інших трьох боків фортецю оточує рів, глибина якого нині сягає 13-14 м. Внутрішня стіна рову на кілька метрів вища, ніж зовнішня.

Схарактеризуйте історико-архітектурну пам’ятку. На дозвіллі поцікавтеся, які культурно-мистецькі заходи відбуваються на території цієї фортеці.

Білгород-Дністровська фортеця. Загальний вигляд

Центральна брама

Сторожова вежа

Давні стіни із зубцями-мерлонами

Внутрішній двір

Цитадель

Аерофотознімок фортеці

Джон Вотергаус. Тристан та Ізольда

Чимало подій давніх легенд і казок відбувається саме в середньовічних замках. Найвідоміші з них - легенди про короля Артура, Робіна Гуда, Тристана та Ізольду, пісня про Роланда, інші твори, з яких ми дізнаємося про життя та подвиги доблесних лицарів.

Лицарем називали воїна на коні з важким озброєнням і спорядженням, який був захисником усіх, хто цього потребував. Риси лицарства виховували з дитинства. Посвячення в лицарі було непростим ритуалом - він складав присягу в храмі, біля вівтаря, даючи обітниці честі й вірності, а священик благословляв меч майбутнього лицаря. Лицарський кодекс честі наказував бути хоробрим, шляхетним, вірним обов’язку, великодушним, благородним. Лицар не міг битися зі слабким супротивником чи літньою людиною.

До серця лицар той мені,

Що, першим кинувшись у бій,

Летить безстрашно на коні,

Запалює загін весь свій

Відвагою п’янкою.

Бертран де Борн

Лицарі були озброєні мечем метрової довжини, трикутним щитом, списом і тонким кинджалом. Для захисту від ударів вони одягали кольчугу та пластинчату броню, голову захищав великий металевий шолом. Кольчугу виготовляли з тисяч залізних кілець, поєднання яких створювало малюнок, що трохи нагадував в’язальний. Поверх білизни лицар одягав кольчужну сорочку, кольчужні штани, рукавиці й кольчужний шолом з коміром.

Середньовічні костюми. Німеччина. XIV ст.

1 - Маріанна Стокса. Дама з Вітеза; 2 - Альфонс Муха. Геральдичний лицар; 3 - Лукас Кранах Старший. Портрет Іоахіма Другого; 4 - Лукас Кранах Старший. Портрет дівчини; 5 - Едмунд Лейтон. Акколада

Майже всі лицарські подвиги та турніри присвячувались Прекрасній Дамі. Ідеалом лицарства був святий Георгій Побідоносець, який врятував її від злого чудовиська. На відміну від важкого й неповороткого лицарського вбрання, одяг Прекрасної Дами підкреслював тендітність жінок. Жіночим костюмам того часу притаманні видовжені лінії сукні, головних уборів, звужені та видовжені носи взуття. Кольори верхнього одягу були глибокими, насиченими: пурпуровий, темно-зелений, темно-синій, фіолетовий, вохристий. Одяг виготовляли з грубого сукна у поєднанні з тонкими прозорими тканинами блакитного, рожевого, смарагдового, бузкового кольорів.

Розгляньте ілюстрації та визначте особливості костюмів персонажів.

Лицарі виходили на бій (під час турніру або війни), закуті в лати та інші обладунки, і їх практично не можна було впізнати. Розпізнавальними знаками лицарів були яскраві герби. Кожен герб являв собою «візитівку», своєрідне «обличчя» роду. Знаки на лицарських щитах мали різноманітну форму: смуг, квадратів, ромбів, трикутників. Із часом зображення набули символічного значення. Наприклад, зображення мосту або башти свідчили про те, що засновник роду відзначився під час захоплення відповідно ворожого мосту чи башти. Дельфін означав заслуги мореплавця, цап уособлював стійкість, швидкість дій, книжка - ученість. Фантастичні дракони та грифи свідчили про силу й могутність роду, нагадували про пам’ятні події в історії міста. За бойові заслуги дідів і прадідів на гербах нащадків зображували також орлів, левів, леопардів тощо.

Середньовічні герби «розповідали» не тільки про подвиги, а й про безслав’я, промахи та вади їхніх власників. У такому разі лева, наприклад, зображували без кігтів та висолопленого язика, укорочена нижня частина щита вказувала на вбивство полоненого, зрізаний кут герба свідчив про боягузтво його власника. Так у давнину виховували розуміння лицарської честі. Ніхто самовільно не міг змінити герб без покарання.

Розгляньте зразки гербів. Зверніть увагу на їхню форму. Спробуйте «розшифрувати» зміст зображень.

Сергій Прокоф’єв. Балет «Ромео і Джульєтта», «Танець лицарів»

Як композитор охарактеризував лицарів музичними засобами? Чи відповідає характер музики вашим уявленням про лицарів?

ФАКТ

Серед логотипів сучасних відомих торгових марок трапляються зображення лицарів. Таким є з 1901 року логотип британської компанії Burberry - виробника одягу, аксесуарів та парфумів класу «люкс». На ньому зображено лицаря в обладунках, на коні і з прапором, на якому написано Prorsum («Уперед»).

Зображення лицаря розміщено й на логотипі автомобільного фестивалю «Анлім 500+» - перегонів для водіїв унікальних машин з двигунами потужністю понад п’ятсот кінських сил, що проводиться з 2009 року.

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ (групова діяльність)

Організуйте «костюмерну майстерню». «Жіноче ательє» розробляє колекцію одягу за середньовічними мотивами для Прекрасної Дами, «чоловіче ательє» - моделі одягу для лицаря.

СЛОВНИК

Герб - символічний знак, що виражає коло ідей політичного та історичного характеру, природні особливості роду тощо.

Стиль - комплекс художніх ознак (спільність образної системи, засобів художньої виразності, творчих прийомів), що характеризує твори мистецтва певного історичного періоду, народу або митця.

Запитання для узагальнення

1. Що нового дізналися про мистецтво романського стилю?

2. Великий скульптор, прекрасний знавець каменю Огюст Роден назвав романську епоху «важким мовчанням». Поясніть, як ви це розумієте.

3. Хто такий лицар? Схарактеризуйте «кодекс лицарської честі».

Робота з додатковими джерелами інформації

1. За бажання дослідіть:

• історію одного з українських замків;

• зниклі міста-фортеці: Тустань, Чуфут-Кале та ін.

2. Поцікавтеся творами кіномистецтва про епоху лицарства. Дізнайтеся, зйомки яких кінотворів відбувалися на території українських замків і фортець.