Підручник з Мистецтва. 8 клас. Гайдамака - Нова програма

§ 33. КРАСА НАВКОЛО - У ЗВИЧНОМУ ПЛИНІ ПОВСЯКДЕННОСТІ, У ДОВКІЛЛІ

Прагнення ширше охопити різні боки життя, виявити складне переплетення позитивних і негативних явищ дійсності сприяло збагаченню жанрового репертуару живопису реалізму: розвитку набуває побутовий жанр. Взаємодія між жанрами приводить до збільшення ролі пейзажу в побутових картинах і розквіту пейзажу як самостійного жанру.

Невід’ємною рисою реалістичного живопису було прагнення до відтворення в ньому національного характеру. Натхненні високими патріотичними почуттями, художники прагнули показати могутню й родючу рідну природу як джерело можливого багатства і щастя простої людини чи цілого народу. У багатьох творах художників спостерігається прагнення поєднати пейзажний і побутовий жанри, не просто «оживити» певний мотив фігурами людей, а подати цілісну картину життя, у якій люди і природа, що їх оточує, злиті в єдиний художній образ. Таким чином митці ніби стверджували важливу і, по суті, дуже просту істину: краса - в усьому, що є довкола.

Костянтин Трутовський. Весільний викуп

Микола Пимоненко. Ревнощі

Чільне місце в розвитку побутового жанру належить українцю Костянтину Трутовському. «Дуже я любив ходити до селян у гості, - згадував художник, - де мене завжди ласкаво приймали... Чиста, вибілена хата мала для мене якусь чарівність - мені подобалася більш за наш дім». Художник був чудовим знавцем українського побуту і вмів наповнювати зображуваний сюжет виразними життєвими подробицями. Сюжети його творів презентують різні сторони життя, зображують народні звичаї та обряди.

Поміркуйте, що відбувається на картині «Весільний викуп». Які фігури утворюють композиційний центр? Чим вони вирізняються серед гурту? На якому тлі розгортаються події?

На живописних полотнах Миколи Пимоненка «оживали» народні звичаї, обряди та ярмарки, художника приваблювали різноманітні - серйозні й жартівливі - сюжети з життя українців. У більшості його творів обраний реалістичний сюжет розгортається на тлі мальовничої природи.

Як художнику вдалося передати протиставлення почуттів своїх персонажів серед барв літньої зелені на картині «Ревнощі»?

Герої Василя Перова - прості люди, які сумують, радіють, працюють, ходять на полювання. Митець був пристрасним мисливцем, тому картину «Мисливці на привалі» написав зі знанням справи. Прототипами героїв полотна стали реальні люди, друзі художника.

На галявині, очевидно після вдалого полювання, сіли відпочити троє мисливців. Увага двох з них зосереджена на пристрасній захопливій розповіді третього, старшого за віком. У його позі, міміці, очах - свята віра в «істинність» історії, яку він вирішив повідати своїм товаришам.

Василь Перов. Мисливці на привалі

Схарактеризуйте персонажів картини. Як кожен зі слухачів реагує на розповідь приятеля? Що підтверджує ваші міркування? Які жанри об’єдналися в картині? Яка роль світлотіньових поєднань у цьому творі?

Прагнення митців відтворити красу природи рідної землі виводить пейзаж на одне з провідних місць у реалістичному живописі.

Художник Іван Шишкін створив образ рідної природи, втілив силу і красу своєї землі. Прекрасний знавець російського лісу, митець акцентував увагу на максимально точному зображенні натури в усіх її найдрібніших, навіть другорядних і на перший погляд необов’язкових, деталях. Він із фотографічною точністю і скрупульозністю надав лісовому пейзажу небувалого розмаху, вдихнувши в нього життя і велич.

1 - Іван Шишкін. Ранок у сосновому лісі; 2 -Теодор Руссо. Дуби в лісі Фонтенбло

Жан-Батист-Каміль Коро. Сен-Кантен де Пре

Француз Теодор Руссо, наділяючи природу людськими якостями, говорив про те, що чує «голоси» дерев і розуміє їх. Прекрасний знавець лісу, художник дуже точно відтворював будову, породу, масштаби кожного дерева.

Талановитий український художник Сергій Васильківський звертається у творах до зображення природи, історії та побуту України. Пильна увага до особливостей національного ландшафту, відчуття «настрою» у природі, світла і повітря з повною силою проявилися на його живописних полотнах.

Зображенням скромних куточків французької природи на пейзажах Жана-Батиста-Каміля Коро притаманна правдивість і об’єктивність. Природа не здається величною і відстороненою, вона близька і зрозуміла людині.

Порівняйте картини українського та французького митців. Знайдіть спільні й відмінні риси в цих картинах та романтичних пейзажах.

Сергій Васильківський. Весняний день на Україні

ФАКТ

Архип Куїнджі. Місячна ніч на Дніпрі

Справжній митець може відтворити у краєвиді будь-які ефекти світла. Враження, яке створювала на глядачів картина «Місячна ніч на Дніпрі» Архипа Куїнджі, було приголомшливим. Мало хто вірив, що звичайними фарбами можна досягти таких чарівних світлових ефектів. Під час експонування цього твору для підсилення ефекту місячного сяйва в залі зачиняли вікна і освітлювали картину променем спрямованого на неї електричного світла. Глядачі входили в напівтемну залу - і, як зачаровані, зупинялися перед холодним сяйвом місячного світла. Почуття любові до рідної країни, гордості й захоплення красою її природи втілено в цьому творі. Мимоволі пригадуються слова Миколи Гоголя: «Чи знаєте ви українську ніч? О, ви не знаєте української ночі! Вдивіться в неї. З середини неба дивиться місяць. Неосяжний небосхил розсунувся, розгорнувся ще неосяжніше. Горить і дихає він. Земля вся у срібному сяйві. Божественна ніч! Чарівлива ніч!» (М. Гоголь «Вечори на хуторі біля Диканьки»).

ЗАСУМУЮ Я

Музика Л. Остапенко, вірші М. Ткача

2. Тут мій перший слід сонячно

Освятив у світ соняшник,

Тут зійшло мені сонечко

Моєї мрії.

Якщо десь душа зламана,

Знайде тут вона затишок,

Так ніде, як тут, лагідно

Любов не гріє.

Приспів. (2)

Нане в небі птах з вирію,

Поворотний шлях міряю...

ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ

Створіть пейзаж у реалістичній манері «Милий серцю краєвид»

Запитання для узагальнення

1. У яких видах та жанрах образотворчого мистецтва найяскравіше виявилися риси реалізму? У чому вони полягають?

2. Схарактеризуйте узагальнений образ героя творів у стилі реалізму.

3. Поміркуйте, чи можна назвати реалістами митців епохи Відродження. Порівняйте творчість художників різних епох.

Робота з додатковими джерелами інформації

1. Наприкінці XIX ст. було організоване та плідно працювало «Товариство пересувних художніх виставок» («Передвижники»). Дослідіть його мистецьку діяльність та поміркуйте про актуальність такого досвіду в наш час.

2. Здійсніть віртуальну подорож до Національного художнього музею України (http://namu.kiev.ua), Державної Третьяковської галереї (http://www.tretyakovgallery.ru) тощо, ознайомтеся з колекцією творів у романтичному або реалістичному стилі. Оберіть твори, що справили на вас особливе враження, поділіться результатами дослідження з однокласниками та однокласницями.