Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Гайдамака - Нова програма

IV розділ. Індійський культурний регіон

Протягом принаймні п'яти тисячоліть Індія виробила і зберегла глибоко оригінальну культуру, що належить до великих досягнень світової цивілізації. Література Індії дуже давня. Її перші пам'ятки - священні книги Веди (санскр. - «священні знання») - виникли за тисячоліття до початку нашої ери. У ті часи в Індії створено й всесвітньо відомі поеми «Махабхарата» і «Рамаяна».

Сьогодні до Індійського культурного регіону включають країни Південно-Східної Азії: Індію, Бірму, Цейлон, Малайю, Непал, Бангладеш, Шрі-Ланку, Пакистан, а також деякі культурно та лінгвістично споріднені - Тибет, Бутан, Індонезію, Камбоджу. Культура та мистецтво Індійського культурного регіону формувалися під впливом буддизму (однієї з найбільших світових релігій, яка виникла саме в Індії), а також інших релігій (ведизму, брахманізму, індуїзму, джайнізму) і мають свій самобутній характер і свою внутрішню єдність, яка знаходить відображення у спільності традицій, релігійних уявлень, міфології, багатьох рисах побуту тощо.

ВРАЖАЮЧІ ПАМ’ЯТКИ ИДІЙСЬКОЇ АРХІТЕКТУРИ

Буддійська ступа в Санчі

Коли подорожуєш країнами регіону, уяву вражає велика кількість особливих архітектурних споруд - ступ. Це - буддійські споруди-релікварії, вмістилища священної моці, реліквій і «предметів сили». Усередині ступи прикрашено розписами подій із життя Будди або просвітлених майстрів. У центрі споруди розташовано молитовний барабан з мантрами.

Храми Індії - яскрава візитівка цієї давньої країни. Печерні храми - найстаріші. Коштовними перлинами серед них є печерні комплекси Аджанти та Еллори, включені до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Ці творіння майстрів, що охороняють цілу скарбницю безцінних мистецьких артефактів з минулого тисячоліття, можна назвати «Лувром» Давньої Індії.

Індійська храмова архітектура вражає її цілісним поєднанням зі скульптурою. Здавна індійські митці намагалися створити у своїй уяві образ всемогутньої Верховної Істоти й утілити його в довговічному матеріалі, наприклад у камені або кістці. Тому і для художника, і для глядача скульптурні зображення були не лише творами мистецтва, а й утіленням певного божества. Храмовий комплекс, у центрі якого перебувало головне божество, щедро прикрашували багатьма іншими скульптурними зображеннями богів і людей. їх установлювали у суворій відповідності з існуючою ієрархією пантеону божеств, вони слугували тлом для основної скульптури.

Золота ступа Шведагон у М’янмі. Бірма

Ступа Боробудур. Ява

Від скельних храмів Еллори віє чимось надприродним і містичним. Комплекс складають 34 храми, висічені просто в базальтових скельних обривах з кам’яного моноліту. Центральна споруда комплексу - храм Кайласанатха (Кайлаш) неймовірна будівля висотою понад 30 метрів, прикрашена скульптурами, укрита найхимернішим різьбленням, висічена з одного цільного каменя (!). По суті, це не споруда, а гігантська скульптура, яку творили тисячі будівельників, зверху вниз вирубуючи в камені це творіння, ніби звільняючи від кам’яного лушпиння. Мимоволі замислюєшся: яка сила - божественна, надприродна - змогла створити це? Чи могла людина звести такі чудові споруди? Змогла, створила. Підтвердженням цього є напис одного з безіменних будівельників на стіні печери: «О Шиво Великий, як же вдалося мені без чаклунства звести чудо це?».

Здійсніть віртуальну мандрівку до печерних храмів Еллори. Що вам спало на думку під час споглядання цих комплексів, що найбільше запам’яталося?

Храм Кайласанатха (Кайлаш)

Скульптура храмів Хойсала

Храм Кандар’я-Махадева. Комплекс Кхаджурахо

Скульптурне оздоблення храмів Індії вражає витонченою майстерністю. Храмовий комплекс Мінакши (див. с. 71), розташований у місті Мадурай (штат Тамілнад), включає 12 веж. Масштаби і строкатість цієї споруди приголомшують: десятки тисяч кам’яних статуй розфарбовані в усі кольори веселки, а маківки веж, прикрашені позолотою, буквально горять на сонці.

Уся зовнішня поверхня храмів Хойсала від фундаменту до шпиля покрита скульптурою і різьбленням, не залишаючи місця порожньому простору. Вражає деталізація різьблення: на рельєфі розміром з долоню можна й зараз побачити навіть нігті зображуваних!

Скульптури та рельєфи храмів Кхаджурахо, як і багатьох інших культових споруд Індії, відображають богів, їх оточення, другорядну ритуальну скульптуру, тематичні сюжети, які найчастіше розміщені на платформах та фризах храмів і оточують їх; тварин — реальних і міфічних.

Скульптура храмів: 1 - Мінакши; 2, 3 - Ранакпуре

Храм Кедарешвар (Хойсала). Баллігаві

Багато тем у храмовій скульптурі Індії пов’язано з жіночими образами, їх можна бачити на стінах, колонах та інших архітектурних частинах. Зображено різні повсякденні заняття жінок того часу: догляд за дитиною, нанесення макіяжу, видалення шипа з ноги, зав’язування пояса на талії, миття волосся, гра в м’яч і, звичайно, танці й спокушання. Жінок на багатьох скульптурах зображено майже або повністю роздягненими, бо жіноча нагота та ідеальні пропорції тіла є не лише втіленням краси й чарівності, а й символом продовження роду - що має в індійському суспільстві дуже велику цінність.

Мармуровий храм Ранакпур

Храм Лотоса

Храм Акшардхам (інтер’єр)

З-поміж найвідоміших сучасних споруд Індії - Храм Лотоса та Храм Акшардхам, розташовані в м. Делі. Храм Лотоса побудовано в 1986 році. Ця будівля являє собою величезну квітку лотоса з 27 мармурових пелюсток, що розпускається. Храм Акшардхам (2005 р., див. с. 70) створено відповідно до давніх традицій. Усередині храм рукотворно оздоблено білим мармуром, а зовні - рожевим каменем. Ці кольори символізують абсолютну чистоту і мир (білий) та любов до Бога (рожевий).

ФАКТ

Печерний комплекс Аджанти - 29 буддійських печер-святилищ, розписаних фресковим живописом і прикрашених скульптурами. Особливо цінними є фрески, що покривають стіни, стелі й колони храму.

Тільки в одному з них живопис займає площу понад 1000 м2! За фресками можна вивчати архітектуру прадавніх міст, старовинні індійські костюми, ювелірні вироби, зразки зброї.

Це декоративне багатство - справжня енциклопедія індійського національного мистецтва. Воно стало істинним дзеркалом життя далеких віків.

Фреска Аджанти

Запитання і завдання

1. Що найбільше вразило і запам’яталося в архітектурі Індії?

2. На прикладах творів Індійського культурного регіону поясніть, як ви розумієте поняття «синтез архітектури і скульптури».

3. Порівняйте архітектурні особливості різних відомих вам регіонів світу.