Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Гайдамака - Нова програма

МИСТЕЦТВО США

Свій бурхливий розвиток мистецтво Американського культурного регіону отримало у XX столітті. Якщо до цього центром новацій переважно була Європа, то пізніше ініціативу стали перехоплювати Сполучені Штати Америки. І сьогодні, спитавши в будь-якої пересічної людини про мистецтво США, найімовірніше можна почути про голлівудський кінематограф, графіті, джаз, рок, кантрі, вестерн...

Вестерн (англ. western, від west - «захід») - твори мистецтва, героями яких є ковбої, - унікальний внесок Америки у світову культуру, що відображає історію розвитку країни і допомагає сформувати уявлення про націю. Жанр вестерну характерний для кінематографа, телебачення, літератури, живопису тощо. Дія у вестернах переважно відбувається у другій половині XIX століття на Дикому Заході (територія західних штатів США, Західної Канади й Мексики). У вестерні панує непідробна атмосфера цих регіонів: ковбої, індіанці, квести, дуелі, перенесені в американські умови, швидкість темпу дії і головне - моральна оцінка всього, що відбувається: добро бореться зі злом, де перше переважно перемагає. Мабуть, тому вже впродовж тривалого часу цей жанр залишається популярним і ним насолоджуються його шанувальники.

Поцікавтесь кращими фільмами в жанрі вестерн та їхніми творцями. У вільний час перегляньте один з них, напишіть свій відгук.

У дію кіновестернів, як правило, вплетено музику, характерну саме для цього регіону, - музику в стилі кантрі.

Френк Маккарті. Ковбой

Кадр з кінофільму «Вестерн Юніон» (реж. Фріц Ланг)

Інструменти кантрі-музики

Кантрі об’єднує два різновиди американського фольклору - це музика білих поселенців, які влаштувалися в Новому Світі в XVII-XVIII століттях, і ковбойські балади Дикого Заходу. На стиль кантрі також вплинула музична культура африканського населення. Це проявляється в ритміці й невимушено-імпровізаційній манері виконання, а також у використанні таких інструментів, як банджо й губна гармоніка. Мелодії стилю залишилися практично незмінні з часів його появи. У наш час, у результаті тісної «співпраці» кантрі з іншими музичними стилями, з’явилася кантрі-рок-, кантрі-поп- і навіть кантрі-реп-музика!

Формування музичної культури США відбувалося під впливом строкатого національного складу населення. Принесені на нову землю музичні традиції Європи, Африки, пізніше Азії перепліталися разом, утворюючи нові музичні явища.

Музика насильно вивезених з Африки невільників пустила неочікувані паростки у північному Новому Світі й породила невідомі раніше види, що отримали загальну назву «афроамериканська музика». Спочатку це була справжня африканська народна музика. Та минали роки, десятиліття... На слух сприймалось те, що звучало навколо, - музика білих, які співали переважно християнські релігійні гімни. І чорношкіре населення теж почало їх співати, але по-своєму. Так народилися духовні пісні - спіричуелс.

Приблизно в той самий час з’явилися й інші пісні афроамериканського населення - блюзи (пісні-скарги, пісні-протести) зі специфічними ритмами та манерою виконання, які спочатку виконували під губну гармоніку, гітару або банджо.

Крім того, під впливом афроамериканської музики з’явився жанр інструментальної музики танцювального характеру регтайм («рваний ритм») з особливим ритмічним малюнком («рваним») на тлі чіткого акомпанементу. Головну особливість регтайму складають розрив ритмічного малюнку, зміщення акцентів та інші зміни в ритмі мелодії на тлі чіткого акомпанементу.

Спіричуелс «Молитва». «Блюз західної околиці» у виконанні Луї Армстронга, Джоплін Скотт. Регтайм «Життя артиста».

Зверніть увагу на манеру виконання, характер музики, ритм. Схарактеризуйте тембр блюзу. Як він впливає на емоційність сприймання твору?

Юрій Шевчук. Із серії «Джаз»

Іван Несвітайло. Місячний блюз

Перлина

США - батьківщина джазу! Щоб судити про переваги й недоліки джазового мистецтва, потрібно розуміти його власні внутрішні закони. Щонайперше джаз починається з ритму. Джазовій музиці притаманний особливий ритмічний малюнок - свінг з наявністю синкоп - зміщення сильної долі на слабку та рифи - мелодичні остинато - багаторазове проведення короткої мелодичної фрази.

Важлива ознака джазу - імпровізація (від лат. improvisus - «непередбачуваний»), коли тема, невелика музична фраза, у кожного виконавця розвивається, прикрашається, розкриваючи різні її грані. Імпровізуючи, музиканти дотримуються єдиної гармонічної основи, яка складається з певної послідовності акордів, що підтримують головну тему.

Тембровий склад джаз-банду: група духових інструментів (у тому числі, саксофон), струнні (зокрема, контрабас, банджо), екзотичні шумові інструменти, ударна установка.

Специфічні тембри: гроул - хрипле, гаркаюче звучання; використання сурдини під час гри на мідних духових інструментах; глісандо - особливі прийоми виконання, що дають ефект «ковзання».

Що вам відомо про джаз? Назвіть відомих вам джазових виконавців. Пригадайте і наведіть приклади поєднання джазової і класичної музики. Подискутуйте на тему «У чому секрет популярності джазу?».

Луї Армстронг. Hello Dolly. Пол Дезмонд. Take five. Джордж Гзршвін. Опера «Поргі та Бесс». Колискова Клари (Summertime) у виконанні Елли Фіцджеральд та ін.

1 - Біллі Холл ідей; 2 - Френк Сі натра; 3 - Рей Чарльз; 4 - Луї Армстронг; 5 - Бессі Сміт; 6 - Біг-бенд Дюка Елінгтона; 7 - Елла Фіцджеральд

КУЛЬТУРНІ ВЗАЄМОВПЛИВИ

Анрі Матісс. Джаз

Французький художник-фовіст Анрі Матісс, майстер передачі емоцій через колір і форму, у 1947 році створив серії з 20 робіт, назвавши їх «Джаз». Художник відтворював власні відчуття, творячи свої аплікації на зразок того, як джазовий музикант творить свою імпровізацію.

У середині XX століття в результаті синтезу різних стилів американської музики (афроамериканських і «білих» жанрів) народився ще один популярний і до сьогодні стиль танцювальної музики - рок-н-рол. Його відмітні риси - чіткий ритм, швидкий темп, розкутість виконання. Традиційними інструментами є електрогітара, контрабас, ударні, фортепіано та саксофон. З другої половини XX століття «кордони» рок-н-ролу розширилися і з’явився новий самостійний напрям сучасної музики - рок-музика.

Друга половина минулого століття ознаменувалася розмахом розвитку диско і поп-музики. Вона вплинула на роботи авторів серйозної музики й авангардистів, на деякі форми церковної музики, джаз і рок.

А наприкінці століття Америка дала світові ще одне явище сучасної молодіжної культури - хіп-хоп, що вміщує в собі різні напрями музичної (реп, хіп-хоп, бітбокс, а також ді-джеїнг), танцювальної (брейк-данс, хіп-хоп, крамп тощо) та візуальної (графіті) творчості. Сьогодні хіп-хоп є одним з найбільш комерційно успішних видів сучасної розважальної музики і стилістично представлений безліччю напрямів усередині жанру.

Пригадайте імена «королів» та «королев» рок-н-ролу, поп-музики. Музику яких американських рок-музикантів (гуртів) ви слухаєте? Подискутуйте про сучасні напрями молодіжної музики, її цінність і вплив на вас.

Елвіс Преслі

Виконавець брейк-дансу

Виконавці рок-н-ролу

Майкл Джексон

1 - Енді Воргол. Чотири Мерилін (фрагмент); 2 - Джексон Поллок. Сині стовпи; 3 - «Гэра Рашмор». Скульптор Гутзон Борглум

У сфері візуальних мистецтв США «подарувало» світові абстрактний експресіонізм та поп-арт, які справили значний вплив на європейське мистецтво. Художники та художниці, які започаткували жанр абстрактного експресіонізму, - Джексон Поллок, Франц Клайн і Віллєм де Кунінг, Ганс Гофман, Аршил Горкі, Марк Ротко, Хелен Франкентален та ін. відмовилися від формальної композиції і стали засновувати свої роботи на просторі й русі. Вони писали, розбризкуючи фарби на полотно («дріпінг»), використовували негеометричні штрихи, великі пензлі тощо. Різновидом абстрактного експресіонізму є «живопис колірного поля», для якого характерне заповнення великих площин кольорами, близькими за тональністю.

Поява поп-арту зумовлена прагненням мистецького кола до подолання дистанції між елітарною і масовою культурою. Його представники - Енді Воргол, Рой Ліхтенштейн та ін. почали зображати популярні предмети й образи масової культури - комікси, консервні бляшанки, пляшки тощо. Вони вважали, що художню цінність можна знайти в будь-якому предметі, використовуючи й комбінуючи у своїх композиціях об’єкти різного плану.

Поцікавтеся, які ще мистецькі течії та напрями розквітли на теренах Американського культурного регіону.

1 - Віллєм де Кунінг; 2 - Марк Ротко; 3 - Аршил Горкі

Довідка

Графіті сьогодні є частиною стрит-арту (англ. street art - «вуличне мистецтво») - образотворчого мистецтва, характерною особливістю якого є яскраво виражений урбаністичний стиль. Але не можна ототожнювати графіті і стрит-арт. До стрит-арту належать також некомерційні постери (англ. poster - «афіша», «об’ява», «плакат»), трафарети, популярні сьогодні мурали (художній розпис стін будівель) тощо. Художники, для яких картинними галереями є вулиці, займаються стрит-артом здебільшого для того, щоб безпосередньо спілкуватися з громадськістю, привернути увагу до цього мистецтва як молоді, так і старшого покоління.

Мурал

Яскравим прикладом нових віянь американського мистецтва в архітектурі стали хмарочоси. Будівництво та експлуатація хмарочосів стали можливими завдяки технічному розвитку Америки й появі ліфтів. Першу таку споруду було побудовано в Чикаго 1884 року.

Значний внесок Америки й у галузі театрального мистецтва. Зокрема, саме в США сформувався популярний сьогодні музично-театральний жанр - мюзикл.

Пригадайте відомі вам мюзикли. Назвіть характерні ознаки цього жанру.

У середині XX століття на пограниччі візуального мистецтва й театру був створений цілковито новий жанр гепенінґ (від англ, happening - «випадок», «те, що відбувається»). Його творцем став американський композитор Джон Кейдж, який також запропонував ідею перформенсу (англ. performance - «представлення», «виконання»). Дж. Кейдж називав гепенінґом «організацію певної події, яка може мати мистецьке значення». Перший гепенінґ композитор здійснив у 1952 році, організувавши одночасно виступ балету, читання поезії, демонстрацію картин та гру піаніста. Класиком цього жанру став американець Дік Гіґґінс, який водночас був творцем поняття «інтермедія» - творчості на межі музики, пластики та літератури.

Постери до мюзиклів

«Віднесені вітром» (реж. Віктор Флемінг)

«Титанік» (реж. Джеймс Кемерон)

«Зоряні війни» (реж. Джордж Лукас та ін.)

«Пролітаючи над гніздом зозулі» (реж. Мілош Форман)

І, звичайно ж, Америка - це кінематограф! Голлівуд - це центр американської кіноіндустрії, що розповсюдила свій вплив на весь світ. Тут містяться знімальні павільйони найбільших кінокомпаній США, саме тут розквітло американське кіно. Щорічно в Голлівуді створюють тисячі фільмів. Незважаючи на переважно комерційну спрямованість, голлівудське кіно реалізує саму суть кінематографа - видовище. Воно занурює глядача в правдоподібний, але ілюзорний світ, що відводить від реальності або дещо змінює її. Мабуть, тому Голлівуд часто називають «фабрикою мрій».

Саме в Голлівуді з’явилася сучасна система кінозірок - на рекламних плакатах стали вказувати і провідних акторів. У результаті глядач став досвідченішим і бажав бачити в кіно своїх кумирів.

Кіно, будучи пов’язаним з фінансовим капіталом, перетворилося в одну з найважливіших галузей американської промисловості, знаряддя пропаганди американських цінностей і способу життя. Сьогодні в голлівудському кінематографі спостерігається тенденція до створення фільмів-блокбастерів - високобюджетних, з великою кількістю спецефектів і декорацій.

Поміркуйте над впливом кінематографа на наше життя. Яким фільмам ви віддаєте перевагу? Чому?

США - незвичайно суперечливе «дитя» світової цивілізації, яке майже за чотири століття свого існування стало одним з її основних рушіїв, продемонструвало світові панораму могутнього своєрідного державно-культурного організму. Культура, що народилася на американському ґрунті з його національно-етнічною неоднорідністю населення, склалася на основі взаємодії культур, сформованих у надрах різних цивілізацій: зокрема, культури аборигенів Північноамериканського континенту, європейських традицій білих поселенців та африканської культури. Багато націй і народів уклали в її розвиток свою працю, звичаї, знання, скарби матеріальної й духовної спадщини.

«Володар перснів» (реж. Пітер Джексон)

Уявлення про місце людини в суспільстві лежить в основі американської культури, де домінують три основних поняття: privacy як невтручання в особисте життя, trespassing law як захист власності, voluntary action як участь у суспільному житті. Невтручання в особисте життя передбачає абсолютну автономність індивіда, заборону порушення кордонів його зовнішнього і внутрішнього існування, дає підстави для відмови від розмов, що не хвилюють американця (знамените I don’t care). Водночас ідеться про готовність людини до вияву власної індивідуальності та оригінальності, допитливості й цікавості (бути fun), а також постійну інформованість та ерудованість (бути update).

Незалежна й самодостатня особистість стала сенсом і концентром американського мистецтва. Як гімн людині, що робить сама себе, звучать слова поеми Волта Вітмена «Пісня про себе»: One's self I sing («Самість кожного оспівую я»). Цілісність людини, її готовність до самореалізації приваблює й сучасних митців. Унікальність і крихкість людського існування у світі розкрито в мистецьких образах, і це чи не найяскравіше свідчення потужного персоналізму американського характеру.

ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБОВУВАННЯ. «Створюємо фільм: від ідеї до результату» (колективний проект).

Поради щодо створення фільму

• Перед початком роботи розробіть план, що складатиметься з підготовчого (препродакшн), знімального (продакшн), монтажно-тонувального (постпродакшн) та рекламно-реалізаційного («розкручування» і покази) етапів створення фільму.

• Врахуйте, що підготовчий етап включає: вибір сценарію, акторів, знімальних об’єктів та набір членів знімальної групи.

• Знімальний період вимагає максимально ретельного планування організації зйомок і чіткого його дотримання, що дасть можливість скоротити знімальний період до мінімуму.

• Постпродакшн передбачає обробку відеоматеріалу після зйомок епізодів фільму, підготовку і виготовлення комп’ютерних об’єктів, редакцію, монтаж, озвучення та обробку матеріалу фільму.

• Для «розкручування» створеного кінофільму необхідно подбати про рекламну кампанію, яка може включати відео-, аудіо- та друковані матеріали (зокрема, з презентацією кадрів / відеофрагментів з фільму; світлини зі знімального майданчика тощо).

Тож успіхів!

«Касабланка» (реж. Майкл Картіс)

Let it snow

Музика Жюль Стайн, вірші Семмі Кан

It doesn't show signs of stoppin'

And I've bought some com for poppin'

The lights are turned down low

Let it snow, let it snow, let it snow

When we finally kiss goodnight

How I'll hate goin' out in the storm

But if you'll really hold me tight

All the way home I'll be warm

The fire is slowly dyin'

And, my dear, we're still goodbyin'

As long as you love me so

Let it snow, let it snow, let it snow

He doesn't care if it's ten below

He's just sittin' by the fire's cozy glow

He don't care about the cold and the winds

that blow

He just says, "let it snow, let it snow, let it snow"

(let it snow)

"Ooh wee", goes the storm why should...

Blue Cristmas (Сумне Різдво)

Автори Біллі Хейз та Джей У. Джонсон

I’ll have a Blue Christmas without you.

I’ll be so blue thinking about you.

Decorations of red on a green Christmastree

Won’t be the same dear, if you’re not here

with me

I’ll have a Blue Christmas that’s certain

And when that blue heartache starts hurtin’.

You’ll be doin’ all right, with your

Christmas of white,

But I’ll have a blue, blue Christmas.

Запитання і завдання

1. Що нового ви дізналися про мистецтво Американського культурного регіону?

2. Назвіть найяскравіші мистецькі явища, народжені на теренах американських континентів.

3. Подискутуйте над висловами чотириразового президента США Франкліна Рузвельта:

• «Єдиною перешкодою для здійснення наших планів на завтра можуть бути наші сьогоднішні сумніви»;

• «Недостатньо лише хотіти - ви повинні запитати себе, що ви збираєтеся робити, щоб отримати те, що ви хочете»;

• «Небезпечно недооцінювати людину, яка переоцінює себе»;

• «Щастя полягає в радості досягнення мети і гострих відчуттях творчого зусилля»

• «Війну ідей так само не можна виграти без книжок, як морську битву - без кораблів».

Робота з джерелами:

Створіть повідомлення (аудіо-, відео-, візуальне тощо) про мистецькі здобутки Американського культурного регіону. Наприклад, аудіо-/відеодобірку знаних музичних/кінотворів або колаж «Мистецтво доколумбової Америки».