Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Гайдамака - Нова програма

МИСТЕЦТВО ЛАТИНСЬКОЇ АМЕРИКИ

Латинська Америка дала світу свою особливу музичну й танцювальну культуру. Латиноамериканські танці ще з початку XX століття почали проникати в Європу та Північну Америку.

Аргентина дала світу танго. Цікаво, що в самій країні аргентинське танго відрізняється за технікою й стилем виконання від європейського.

Велика кількість танців зародилася на Кубі. Наприклад, румба і ча-ча-ча кодифіковані і є частиною латиноамериканської програми бальних танців. Сьогодні все більшої популярності набувають танці кубинського походження, зокрема сальса й бачата.

Одним з найпопулярніших і найулюбленіших танців у Еквадорі є сальса - танець свободи, любові й щастя, який гармонійно поєднав народні африканські танці з кубинським фольклором. З іспанської це слово перекладається як «соус», що вказує на багатокомпонентність цього танцю. У сальсі досить багато поворотів, які виконуються практично безперервно.

Неповторний, романтичний, сповнений почуттів латиноамериканський танець бачата (слово в перекладі з іспанської означає «забава і веселощі», а також «зустрічі і вечірки під музичний супровід»). Провідну роль у цьому танці відведено роботі корпусом у чоловіків або стегнами у жінок. Футворки - швидкі рухи ногами, використовуються інколи для окраси танцю. Бачата - це танець, який має чуттєвий характер. Найчастіше це парний танець, але, щоб продемонструвати глядацькій аудиторії та партнеру чи партнерці свою майстерність, танцюристи часто вводять у бачата сольні елементи.

Маренге - парний запальний танок з елементами флірту та імпровізації. Основним рухом цього танцю є прогулянковий крок у такт музиці. Кількість кроків залежить тільки від бажання танцюристів. У танці використовується багато фігур, таких як рухи плечима в прискореному темпі, обертання стегнами і корпусом тощо. Костюм тих, хто виконує меренге, найчастіше оздоблено безліччю різноманітних прикрас.

Латиноамериканські танці

Роман Гарасюта. Румба

Джино Северіні. Аргентинське танго

Казимир Малевич. Аргентинська полька

Життя - це боротьба! Танець пасодобль саме про боротьбу. Горді й темпераментні іспанці вважали, що тільки переможець-тореро гідний життя, успіху та кохання. У перекладі з іспанської мови paso doble означає «подвійний крок», оскільки кожен другий крок у танці підкреслений. Пасодобль відображає один з аспектів життя й побуту іспанців, а саме кориду - бій биків. Це своєрідне театралізоване дійство, де партнер зображує гордого, упевненого в собі тореро, а партнерка зазвичай його плащ. Музика пасодобля енергійна, темпераментна, запальна. Це жвавий танець, у якому головна роль відводиться не партнерці, а партнерові. У пасодоблі акцент робиться не на техніці виконання, а на драматизмі. Це танець, у якому присутня сюжетна лінія. Він, як і, власне, життя, включає в себе і пристрасть, і любов, і боротьбу, і поразки, і перемогу.

Глорія Кукер. Танго

Корал Файн. Ча-ча-ча

Ірина Колесникова. Колоритний танець

Бразилія відома самбою — музичним стилем і танцем, а також танцювально-бойовим мистецтвом капоейра. Слово «самба» має африканські корені. Ангольською «самба» означає рух тіла з доторканням танцівників одне до одного животами. Подібні елементи використовувалися в африканських ритуалах і були покликані сприяти родючості.

Чимало із цих танців у видозміненій формі ввійшли до латиноамериканської програми бальних танців. Інші, хоч і не кодифіковані, були й залишаються популярними на танцювальних майданчиках.

Латиноамериканські танці (на вибір).

Схарактеризуйте музику кожного танцю. Порівняйте їх. Визначте спільні риси. Розгляньте репродукції картин митців на с. 30. Схарактеризуйте манеру написання кожного із творів. Як вони відображають колорит танцювального мистецтва Латинської Америки?

Візитівкою Латинської Америки є карнавал у Бразилії. Щороку в лютому (а це - розпал бразильського літа) уся країна занурюється в шоу, що триває чотири доби! Найважливіше дійство карнавалу - парад провідних шкіл самби, які показують свою красу і майстерність на величезному «самбодромі». Це - ціла вистава з власним сюжетом. (Кожна школа самби має для виступу близько 80 хвилин). Найчастіше це або історична подія, або вшанування якоїсь особистості, або тема відомої легенди.

Підготовка до виступу триває не менше року. Для цієї вистави виготовляють нові костюми, готують яскраві декорації, світлові та піротехнічні ефекти, а також розучують нові тематичні пісні. Однак головним стрижнем виступу є запальна самба - ідеальний засіб самовираження всіх учасників.

Карнавал у Ріо-де-Жанейро

Довідка

У Ріо-де-Жанейро карнавал у формі змагання проводиться з 1932 року. Ця традиція бере початок від португальської масляної - вуличних розваг, під час яких пустуни обливали одне одного водою, обсипали борошном і сажею, кидалися яйцями тощо. Португальська масляна відбувалася напередодні Великого посту за католицьким календарем, тобто періоду спокути, що символізувало звільнення - саме цей аспект був сприйнятий карнавалом.

До Нового Світу карнавали, завезли європейці, хоча не в усіх латиноамериканських країнах вони прижилися. Зате вкорінилися у Бразилії. Раби з Африки із задоволенням брали участь у традиційних забавах португальців. Закривши обличчя масками, вони чіплялися до перехожих, обсипаючи їх борошном і сажею чи обливаючи різною рідиною.

Завезена до Бразилії в XVII столітті португальська масляна згодо» сприйняла вплив карнавалів інших європейських країн - Італії та Франції. Саме тоді маски, фантастичні костюми і такі персонажі, як П’єро, Коломбіна (Мальвіна) та Король Момо (веселий-товстун), прийшли на бразильське свято. .Саме в цей період, з’явилися перші «блоки» (blocos - святкові групи, вишикувані прямокутником), «мотузки» (cordoes - святкові групи, вишикувані вервечкою) і «корсари» (corsos - святкові групи, стилізовані під піратів), а також паради прикрашених автомобілів.. Відтоді свято набрало сили й сягнуло практично всіх куточків Бразилії. Рік за роком ставали багатшими танці й пісні, з’явилися нові наспіви та ритми.

Наприкінці XIX століття виникли ранчо—гурти людей у фантастичних карнавальних костюмах (по суті, попередники нинішніх шкіл самби), які виходили на вулицю з піснями й танцями, із заздалегідь поставленим театральним дійством і цілим набором музичних інструментів. Репертуар ранчо базувався на африканському фольклорі. Згодом найпопулярніші ранчо злилися в більш численні товариства, що почали функціонувати як клуби, упродовж усього року займаючись підготовкою до карнавальної ходи. Небачено розкішні й барвисті алегоричні екіпажі, створювані цими клубами, викликали захват і шаленство жителів і гостей Ріо. Саме тоді карнавал у дусі часу поповнився новинкою - корсо - так називався парад автомобілів, оздоблених і заповнених веселими молодими людьми, які жбурляють у глядачів конфеті та серпантин і обливають одне одного одеколоном зі спеціальних пристосувань.

Бразильський карнавал (фрагменти).

Яскраві фарби карнавалу

ФАКТ

У всьому танцювальному світі змагання зі спортивних бальних танців діляться на 2 програми: європейську і латиноамериканську. Термін «бальний танець», найімовірніше, походить від слова «балет» (франц. Ballet, італ. ВаІІо - «танець»). У XVII столітті було створено Паризьку академію танцю, з-поміж завдань якої було вдосконалювати існуючі танці і винаходити нові. У XX столітті до стандартизації бальної хореографії активно долучилася Англія, де при Імперському товаристві вчителів танцю було створено Відділення бальних танців. Його завданням було вироблення стандартів на музику, кроки і техніку виконання бальних танців. Спочатку було кодифіковано європейські танці (танго, віденський вальс, повільний фокстрот, квікстеп). А трохи згодом до танців європейського походження приєдналися латиноамериканські (ча-ча-ча, самба, румба, пасодобль, джайв). У 1924 році пройшов перший чемпіонат з бальних танців.

Практичне завдання

Відобразіть графічно колорит латиноамериканських танців.

Запитання і завдання

1. Які зразки танцювального мистецтва «подарувала» світу Латинська Америка?

2. Як ви гадаєте, у чому популярність бразильського карнавалу? Які засоби використовують його учасники для створення величного шоу та емоційного впливу на глядачів?

3. Поміркуйте над висловом Омара Хайяма «Добро не одягає маску зла, хоча часто зло під маскою добра творить свої безумні справи». Проведіть дискусію на тему «Життя - як карнавал, адже більшість тих, хто нас оточує, - у масках».