Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Гайдамака - Нова програма

МУЗИКА ЄВРОПЕЙСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ

Про властивості музики, як могутньої сили, було відомо людям з давніх-давен, саме про це йдеться, наприклад, у багатьох міфах європейських народів. І тому в усіх народів світу, зокрема і Європейського регіону, музиці надавалося великого значення.

Пригадайте відомі вам види музичного фольклору. Дізнайтеся про фольклорні особливості музики різних європейських народів.

Професійні музиканти з давніх часів служили при храмах, монастирях, дворах знаті, брали участь у масових обрядах тощо. Ще в епоху Античності проводилися змагання музикантів, виникли перші музично-естетичні вчення (у Давній Греції - Піфагор, Платон, Арістотель, у Римі - Лукрецій). І сьогодні в музичному лексиконі вживаються терміни, що прийшли з Античності. А давньогрецький музичний інструмент - ліра, на якій грав легендарний Орфей, - став символом мистецтва.

У середні віки в багатьох європейських християнських країнах центром професійної творчості була церква, де звучання одноголосного григоріанського співу (країни Західної Європи, VI-VII століття) поступово розвинулося в багатоголосся. Почали формуватися нові жанри вокальної та вокально-інструментальної (хор та орган) музики - органу ж, мотет, пізніше - меса. Епоха Ренесансу дала поштовх до розвитку поліфонії, започаткувала багато світських жанрів, які й нині існують у музиці.

Поміркуйте, у який час створено Гентський вівтар, аргументуйте свої міркування.

1 - Середньовічний нотопис; 2 - Ян ван Ейк. Гентський вівтар (фрагмент)

Енріко Карузо, Лучано Паваротті, Алессандро Сафіна

Музична культура Європейського регіону поступово складалася зі своєрідних і неповторних національних шкіл, кожна з яких зробила внесок у створення «музичного образу» регіону.

Італія - батьківщина «музичної драми», опери та балету (останній згодом яскраво розвинувся у Франції). Вершинами італійської музики в оперному жанрі стали такі майстри, як Джоаккіно Россіні та Джузеппе Верді. Дж. Верді прославився і як реформатор: у його творчості (XIX століття) остаточно закріпилися структурні й драматургічні принципи оперного жанру. Його операм притаманні глибоке осягнення внутрішнього світу героїв, простота й виразність музичної мови, динамічний розвиток сюжету.

З-поміж найвідоміших оперних театрів світу міланський театр Ла Скала сьогодні є унікальним центром світової музичної культури, де звучали і звучать найкращі оперні голоси світу, серед яких - голоси видатних італійців Енріко Карузо, Лучано Паваротті, Алессандро Сафіни та ін.

Водночас із оперою в Італії також зародилися жанри ораторії і кантати. З оперою їх різнила щонайперше відсутність сценічної дії.

Джоаккіно Россіні; Джузеппе Верді. Фрагменти з опер (на вибір). Луччо Далло «Пам’яті Карузо» у виконанні Лучано Паваротті.

Які опери вам відомі? Які проблеми вони порушують? Чи подобається вам цей музично-театральний жанр? Поясніть.

Театр Ла Скала: 1 - інтер’єр; 2 - екстер’єр

Музику Європи неможливо уявити без творчості видатних німецьких та австрійських композиторів. Зазвичай слова «поліфонія», «фуга», «орган» ми пов’язуємо з ім’ям німецького композитора Иоганна Себастьяна Баха. З його творчістю пов’язано також початок панування в європейській музиці рівномірної темперації (поділ октави на 12 однакових відрізків — півтонів). Життя і творчість Баха можуть слугувати зразком не тільки працьовитості, а й скромності. Про це свідчать його крилаті слова: «Мені довелося багато працювати. І кожен, хто буде так само працювати, досягне своєї мети». Великий майстер духовної музики і донині є світочем світової музичної культури.

Орган. Берлін. Німеччина

Йоганн Себастьян Бах. Токата і фуга ре-мінор.

У контексті прослуханої музики подискутуйте щодо творчості Й.С. Баха: «...Божественне явище: він зрозумілий і все-таки його неможливо пояснити» (Йоганн Вольфганг Гете); «Він не струмок, він - океан» (Людвіг ван Бетховен). Поцікавтеся, хто ще з німецьких музикантів прославив Європу.

Важливим центром музичного європейського прогресу тривалий час був Відень (Австрія). У другій половині XVIII століття сформувалася Віденська класична школа, де було закладено підґрунтя великих музичних жанрів, які застосовують в академічній музиці до сьогодення.

Рудольф Альфред Хьогер. Моцарт в аристократичному салоні

Перлина

Віденська класична школа органічно ввібрала передові досягнення того часу. Кожен з її представників - Йозеф Гайдн, Вольфганг Амадей Моцарт, Людвіг ван Бетховен - був яскравою індивідуальністю. Стиль Гайдна відрізняло світле світосприйняття, провідна роль жанрово-побутових елементів. Для стилю Моцарта більш властиві оптимізм і яскравість, лірика і драматизм. Стиль Бетховена - втілення героїчного пафосу боротьби. Однак поряд з відмінностями, які зумовили неповторність індивідуальності кожного із цих композиторів, їх об’єднують реалізм і життєствердне начало.

Саме у творчості композиторів Віденської класичної школи сформувався склад сучасного симфонічного оркестру, великі симфонічні жанри симфонії, сонати, тріо, квартету та квінтету. В сонатному allegro зародився, а пізніше, у творчості Бетховена, сформувався новий метод музичного мислення - симфонізм.

Твори композиторів Віденської класичної школи (на вибір).

Чи відомі ці твори сучасним слухачам? Поміркуйте над питанням, чому ця музика через століття лишається затребуваною. Наведіть приклади популяризації в наш час музичної спадщини.

Невідомий художник. Франц Йозеф Гайдн диригує струнним оркестром

Карл Шлоссер. Бетховен за роботою

Т. Бек. Вольфганг Амадей Моцарт грає на клавесині

Генріх Семирадський. Шопен, який грає на фортепіано в салоні князя Радзивілла

Національні музичні школи Європи, що яскраво виявилися у XIX столітті, подарували всесвітньо відомих музикантів - польська (Фридерик Шопен), угорська (Ференц Ліст), норвезька (Едвард Гріг), чеська (Антонін Дворжак), українська (Микола Лисенко) тощо.

Це представники музичного романтизму із загостреною увагою до емоційного світу людини, індивідуалізацією та драматизацією лірики, протиставленнями особистості дійсності, ідеалу та реальності, інтересом до національної своєрідності, зверненням до історичних, легендарних та народно-побутових сюжетів. У їхній творчості народжується велика кількість жанрів малих форм, відчувається прагнення до синтезу мистецтв, із чим пов’язаний розвиток програмної музики. У цей час музичне виконавство остаточно виокремлюється в самостійну музичну діяльність. З величезним успіхом у Європі відбуваються концерти італійського віртуоза-скрипаля Нікколо Паганіні, угорського піаніста Ференца Ліста та інших виконавців-віртуозів. У цей період виникає жанр оперети, розквіт якого, по суті, сприяв поступовому виокремленню в самостійну галузь музичної діяльності естрадної музики.

Твори композиторів-романтиків (на вибір). Фрагменти з оперет Жака Оффенбаха, Йоганна Штрауса, Франца Легара, Імре Кальмана.

Поцікавтеся, які твори композиторів-романтиків використовувалися в кінематографі, для рингтонів телефонів або озвучування рекламних роликів.

Ізраєль Рубінштейн. Музика

ФАКТ

Бурхливе і динамічне XX століття ввійшло в історію європейської музичної культури як доба сміливих експериментів та пошуку нових засобів вираження. Зокрема, це привело до повної відмови від тональної системи: винайдення атональності, додекафонії, а пізніше - серіалізму (композитори Нової віденської школи). Одні композитори музичними засобами відтворювали звуки міста, різні види механічного руху, спортивної гри тощо (твори композиторів «Французької шістки»: «Каталог сільськогосподарських машин» Даріуса Мійо; «Рухи» Франсіса Пуленка; «Регбі» та «Пасифік-231 (назва потяга)» Артюра Онеггера). Інші - відкрили конкретну музику, яку створювали на основі звуків, записаних у довкіллі, через їх електроперетворення, змішування та монтаж.

«The Beatles»

Елтон Джон

Згадуючи популярну естрадну музику Європи, звичайно ж, варто сказати про внесок у її розвиток музикантів з Франції та Великої Британії.

Франція подарувала світу шансон, популярну французьку музику, яка зберігає специфічну ритміку французької мови. Виконання шансону принесло славу Едіт Піаф, Джо Дассену, Шарлю Азнавуру, Мірей Матьє, Патрісії Каас та ін. Виконавців французького шансону зазвичай називають шансоньє.

Значний внесок у розвиток популярної естрадної музики зробили митці з Великої Британії.

«The Beatles», «Rolling Stones», «Pink Floyd», «Deep Purple», «Depeche Mode», а ще Стінг, Елтон Джон, Адель, Джордж Майкл, Озі Осборн та багато інших британських колективів і виконавців упродовж десятиліть мають мільйони шанувальників у всьому світі.

Розкажіть про стилі і напрями сучасної музики. Поцікавтеся, які з них народилися і розвинулися на теренах Європейського культурного регіону. Запропонуйте свою улюблену композицію. Поясніть своє вподобання, виявіть власне ставлення до музики. Поцікавтеся творчістю переможців Євробачення різних років. Проаналізуйте особливості розвитку сучасної європейської пісні.

Переможці Євробачення різних років: 1 - Руслана; 2 - Джамала; 3 - гурт «АВВА»; 4 - Селін Діон

КУЛЬТУРНІ ВЗАЄМОВПЛИВИ

Характерним явищем світової історії стає тісна взаємодія культур різних країн світу, які до цього моменту розвивалися відокремлено. Європейська музика зазнає впливу музичних культур народів Східної Азії, Африки та Латинської Америки. Обміну досвідом сприяли розвиток комунікацій, поява звукозапису, радіо, кіно, телебачення, Інтернету - засобу глобалізації культурного простору. Взаємні впливи культур багатоманітні. Так, відомі спроби окремих європейських композиторів використовувати інтонаційну природу неєвропейських музичних культур у своїх творах, що написані у традиційних європейських жанрах. Такими, зокрема, є звернення до японської тематики Джакомо Пуччіні і Клода Дебюссі, музичний орієнталізм російських композиторів (Олександр Бородін, Микола Римський-Корсаков та ін.).

З другого боку, композитори неєвропейських країн починають опановувати європейські жанри. Зокрема, першою оперою композитора зі Сходу вважається опера «Аршак II» вірменського автора Тиграна Чухаджяна (1868). Згодом перші зразки оперного жанру з'явились у Грузії (Мелітон Баланчивадзе, 1897), в Азербайджані (Узеїр Гаджибеков, 1907).

Подекуди взаємодія європейських та неєвропейських жанрів приводить до виникнення нових музичних напрямів. Найяскравішим таким прикладом є мистецтво джазу, що виникло на основі африканського фольклору в США, а згодом розвинулося й набуло нових форм у Європі. В інших випадках - навпаки, азійські і європейські традиції продовжують тісне співіснування. Так, у Китаї співіснують традиційна китайська опера та сучасна китайська опера, що пишеться в європейських традиціях, але на лібрето китайською мовою (академічна китайська опера). Нові напрями, течії, стилі, жанри переплітаються в просторі сучасної музичної культури, створюють строкату картину звукової полістилістики часів постмодернізму, відображають динамізм, експресію, гострий ритм і загальний суперечливий дух епохи.

Петро Чайковський. Балет «Лебедине озеро» у постановці Китайського акробатичного балету Шанхая.

Джакомо Пуччіні. Опера «Мадам Баттерфляй» (фрагменти).

Елтон Джон «Sorry seems to be the hardest words»

(«Так важко сказати “Пробач”») з альбому «Blue Moves» (1976)

What have I got to do to make you love me

What have I got to do to make you care

What do I do when lightning strikes me

And I wake to find that you’re not there?

What have I got to do to make you want me

What have I got to do to be heard

What do I say when it’s all over?

And sorry seems to be the hardest word

It’s sad, so sad (so sad)

It’s a sad, sad situation

And it’s getting more and more absurd

It’s sad, so sad (so sad)

Why can’t we talk It over?

Oh It seems to me

That sorry seems to be the hardest word

It’s sad, so sad (so sad)

It’s a sad, sad situation

And it’s getting more and more absurd

It’s sad, so sad (so sad)

Why can’t we talk it over?

Oh it seems to me

That sorry seems to be the hardest word

What have I do to make you love me, oh

What have I got to do to be heard

What do I do when lightning strikes me

What have I got to do?

What have I got to do?

When sorry seems to be the hardest word.

Запитання і завдання

1. Які здобутки європейського музичного мистецтва можна вважати знаковими для цього культурного регіону?

2. Наведіть приклади популяризації в наш час музики композиторів різних часів.

3. Спробуйте провести аналогії щодо втілення стильових ознак (бароко, класицизму, романтизму, течій і напрямів модернізму) в різних видах мистецтва (зокрема, музичному й візуальних).

Робота з джерелами:

Поцікавтеся дослідженнями питання щодо впливу музики на людину, зокрема яким чином завдяки музиці можливо поліпшити власний емоційний стан (зняти сум, роздратованість, злість тощо).