Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Гайдамака - Нова програма

ШАНОВНІ СТАРШОКЛАСНИКИ ТА СТАРШОКЛАСНИЦІ!

Перед вами книжка, за допомогою якої ви ознайомитеся з розмаїттям мистецтва культурних регіонів світу - африканського, американського, далекосхідного, індійського, арабо-мусульманського та європейського.

Ви поринете у світ різних часів і народів, дізнаєтеся про чарівність, а іноді й незвичність для нас, європейців, мистецтва різних куточків планети. Але мова мистецтва не має кордонів і є зрозумілою кожній людині. Воно надає естетичного задоволення, учить помічати красу, надихає, захоплює, розвиває уяву. Краса, витонченість, емоційність витворів мистецтва відкриваються для тих, хто хоче його пізнати, побачити й почути. Мистецтво кожного культурного регіону унікальне, самоцінне і самодостатнє, і кожне є частиною світової мистецької скарбниці.

Звертаємо вашу увагу, що зміст підручника розроблено за програмами стандарту та профільного рівня (пізнавальна складова).

Рубрики підручника розширять ваші уявлення про шедеври світового мистецтва, створені в різних частинах нашої планети («Перлина»), висвітлять досягнення в царині мистецтва («Довідка»), ознайомлять із цікавими фактами («Факт»), наштовхнуть на розуміння того, що світове мистецтво - живий організм, який постійно розвивається і збагачується («Культурні взаємовпливи»). Сподіваємося також, що на уроках мистецтва ви виявлятимете бажання співати улюблені пісні, створювати художні образи за допомогою різноманітних художніх технік та із залученням цифрових технологій (рубрики «Практичне завдання», «Робота з джерелами»). Ви матимете змогу випробувати себе в різних творчих (і не тільки) професіях. Ідеї вам підкаже рубрика «Професійні випробовування».

І пам’ятайте, що функція мистецтва набагато ширша, ніж просто формувати певні знання чи вміння. Мистецтво потрібно вміти відчувати й розуміти. Наші з вами завдання — навчитися насолоджуватися творами мистецтва, переживати всі відтінки емоцій та почуттів, утілені в художніх образах, намагатися зрозуміти ідеї й меседжі, що посилають нам у своїх творах митці різних часів і континентів. А ще ви матимете змогу висловлювати та відстоювати в дискусіях свої міркування, давати творам власні художні оцінки, працювати з додатковими джерелами інформації, а також творчо самовиражатися за допомогою тих мистецьких навичок, яких ви набули впродовж навчання у школі.

Звичайно ж, покликання уроків мистецтва у школі — не готувати фахівців у сфері мистецтва: художників, музикантів або мистецтвознавців. Однак завдяки мистецтву для вас відкривається ширший простір для взаємин зі світом, ви станете впевненішими, самодостатнішими, креативнішими, і ці якості допоможуть вам досягти успіху в дорослому житті.

Роль мистецтва в становленні людини вдало окреслила французька мистецтвознавиця Франсуаза Барб-Ґалль: «Загалом можна сказати, що мистецтво нічого не дає, а водночас - воно дає можливість жити по-іншому. На людей, які ближче знайомляться з мистецтвом, чекають суцільні виграші - від естетичного задоволення до розвитку автономії розуму, пізнання різних видів свободи».

Тож рушаймо в цікаву, пізнавальну й розвивальну подорож світом мистецтва!

З повагою - авторка

I розділ. Африканський культурний регіон

Африка... Загадкова, приваблива для багатьох мандрівників, далека і така близька для нас. Адже саме мистецтву народів цього континенту ми маємо завдячувати появою багатьох стилів і напрямів сучасної музики, масового танцю, модних нині зачісок, різноманітного декорування тіла (татуажу, пірсингу та ін.), стилю одягу та інтер'єрів тощо.

Термін «африканське мистецтво» до недавнього часу застосовувався переважно щодо мистецтва народів Африки, які жили на південь від Сахари на більшій частині континенту (Чорна Африка). З огляду на географічні та історичні умови творчість африканських племен упродовж тривалого часу залишалася архаїчною і не піддавалася впливу ззовні, 'їхня культура розвивалася ізольовано, що й зумовило створення оригінального художнього стилю. А північна частина Африканського континенту зазнала великих впливів різних європейських та східних культур. Зокрема, значна територія розвивалася під впливом греко-римського світу. Північно-східна частина континенту входила до складу Візантійської імперії і збагатилася здобутками християнської культури. Північно-західні території Африки захопили араби, і вони стали мусульманськими. Також африканська культура всотала надбання європейських культур: Франції, Голландії, Англії, Португалії. А культура і мистецтво Давнього Єгипту, що є також територіальною частиною Африки, належать до канонічного типу і вагомо вплинули на розвиток світового мистецтво.

Останнім часом термін «африканське мистецтво» охоплює мистецтво всіх регіонів Африканського континенту та африканської діаспори у Бразилії, Карибському басейні та південно-східній частині Сполучених Штатів Америки. Розглядаючи культуру всіх африканських народів у контексті африканського мистецтва, ми отримуємо глибше розуміння культурних особливостей і різноманіття континенту.

СТРОКАТА АФРИКА

Ґрунтом культури всіх африканських народів є традиційні релігії, які, незважаючи на їх розмаїття, у переважній кількості мають певні спільні риси. Це, насамперед, віра в містичні перетворення, пов’язані з магічними силами.

В основі африканського мистецтва щонайперше лежать уявлення африканців про те, що світ населений духами - добрими і злими, з якими слід взаємодіяти. І тому навіть найзвичніші речі, що використовуються щоденно в побуті (наприклад, предмети вжитку - посуд, гребні, меблі, хатнє начиння), оздоблено спеціальними символами для захисту від лихого ока, від вторгнення «невідомих» чужих сил - злих або добрих. І посвячений знавець не тільки бачить у них предмети вжитку та витвори мистецтва, але й має змогу розтлумачити духовні символи, зашифровані в характерних візерунках, що прикрашають кожен окремий предмет.

Крім того, для взаємодії з духами створювали (і понині створюють) «посередників» — статуетки, ритуальні маски й костюми. В африканських народів вони не мисляться як самостійні художні витвори, а є частиною магічного обряду. Виготовляють статуетки і маски спеціальні майстри, які зазвичай отримали свої знання і вміння у спадок. Статуетки можуть відтворювати правителів, танцюристів або представників різних професій, наприклад барабанщиків чи охоронців тощо. Також фігуру людини зображували в поєднанні з тілом тварини.

Статуетки виготовляли переважно з дерева та інших природних матеріалів. Майстри західноафриканських народів також робили бронзові фігурки.

Побутові та ритуальні речі африканських народів

Функції маски або фігурки-статуетки, як правило, - захищати господаря, відлякувати злих духів. Існують також особисті фетиші (предмети, нібито наділені надприродною, чудодійною силою).

ФАКТ

З найдавніших часів африканці розфарбовували своїтіла. Про це свідчать, зокрема, наскельні малюнки в печері Тассілін-Аджера в Сахарі (яким близько 8-9 тис. років), де тіла зображених людей покриті орнаментом. Малюнки на тілі можуть указувати на соціальний статус, походження та навіть віру. Вважається, що тіло воїна, прикрашене певною фарбою, стає менш уразливим для ворога. Фарба на тілі може відлякувати злого духа, захищати від негативного впливу і створювати зв’язок з предками.

В одних племенах заведено прикрашати тіло малюнками лише в особливих випадках весілля, траур, церемонія ініціації (посвячення в доросле життя); в інших орнамент присутній постійно, його поновлюють що два-три дні або стирають і наносять нові зображення.

Колір має важливе символічне значення, причому для різних племен воно може бути різним. Наприклад, червоний для багатьох груп Центральної Африки символізує життя, радість, здоров’я. А ось для племені ашанти з Гани або бакуба із Заїру це - колір трауру.

Білий колір для багатьох африканських племен символізує зв’язок з духами предків, хоча і в цьому випадку для одних це колір ворожих і злих духів, для інших - дружніх і добрих. Білий колір часто використовується в церемоніях ініціації, де він символізує чистоту.

Використання кольорів у розмальовці регулюється віком.

Червоний і білий - перші кольори, які дозволено використовувати для прикрашання тіла дітям у віці 8 років. Коли хлопчик стає юнаком, додають жовтий, а чорний дозволено використовувати тільки після церемонії ініціації. Якщо хтось порушує ці правила - на нього чекає покарання.

Африканське мистецтво розфарбовування тіл

Традиційні африканські суспільства представлені хліборобами, скотарями і мисливцями-збирачами. Зазвичай виготовлення масок і скульптур досягло розквіту в землеробських племен, що пов’язано щонайперше з їхньою осілістю. У бродячих мисливців-збирачів і кочових пастуших племен маски або зовсім відсутні, або створюються для одноразового використання. Зміна зовнішності досягається в цих культурах за допомогою нанесення на обличчя й тіло різних природних барвників, використання хитромудрих головних уборів з пір’я і шкур, ікл і пазурів тварин, мушель тощо.

Африканські маски наділені особливими властивостями. Навколо будь-якої з них у нас, європейців, створюється певний ореол таємничості в сукупності із захопленням, зацікавленістю та надзвичайним трепетом. Водночас для більшості жителів Африки практично кожна маска — це відкрита книга, яка може багато чого розповісти.

Розміри масок та форми, матеріали, з яких їх виготовлено, вражають своїм різноманіттям. Переважно їх створюють із дерева, але застосовують також інші матеріали. Наприклад, в Анголі роблять маски з деревного волокна, використовуючи каркас із прутів. Є також маски, плетені з рафії, або тканеві маски-капюшони. Ашанти (Гана) відливали маски царів із золота і бронзи. Маски-підвіски (Бенін, Конго) вирізали зі слонової кістки.

Вигляд африканських масок дуже варіюється: від масок з більш-менш упізнаваними людськими рисами (чоловічі, жіночі - антропоморфні маски) до зображення різних тварин (мавпи, леопарда, антилопи, крокодила, черепахи, риби, птаха тощо - зооморфні маски). Трапляються також екземпляри, що поєднують людські й тваринні ознаки або обличчя у формі серця чи дволикі маски-Януси тощо.

Незважаючи на велику різноманітність, ритуальні маски виробляють за строгими канонами. Кожна з них сприяє певній події і має відповідний вигляд, що відтворює зв’язок із духом або божеством. У застрашливому, загадковому оформленні масок символічно передано релігійні уявлення африканців про світ і сили, що в ньому діють.

Типи масок: 1 - лицьові; 2 - натільні; 3 - маски-дошки; 4 - маски-шоломи

Оздоблення масок має свою символіку. Наприклад, приміряючи на себе смугасту маску, можна заручитися підтримкою духів предків - хранителів племені. Смужки також символізують сутність поколінь, допомагають розв’язати вічну дилему батьків і дітей.

Довідка

Африканські маски можна поділити на такі типи:

• лицьові - найбільш поширений тип масок, які зазвичай прив’язують ремінцями до голови або фіксують за допомогою шарфа, пальмових волокон тощо;

• маски-шоломи - здебільшого вирізають повністю зі стовбура дерева, після чого одягають на голову, як шолом;

• налобні - носять горизонтально, закріплюючи на лобі ремінцями. У цьому випадку обличчя зазвичай закривається тканинами або рослинними волокнами;

• маски-гребені - як правило, мають вигляд горизонтального гребеня у вигляді голови або фігурки людини чи тварин;

• натільні - маски, які одягають на тіло;

• маски-дошки мають плоску форму і стилізовані під різних тварин, найчастіше під птахів.

Маски народу бамілеке

Маска-гребінь

Африканська танцівниця

Більшість ритуалів найчастіше супроводжується танцем, що доводить виконавця до стану трансу.

Африканський танець - незвичайне видовище, адже осягнути суть та логіку рухів неможливо, потрібно просто відчути ритм, присутній у серцях місцевих мешканців і навколишній природі, - тільки так можна оцінити всю красу мистецтва цього регіону.

Найбільш очевидною особливістю африканських танців є їхня масовість і відсутність партнера для танцю (зокрема, змішаних пар «чоловік-жінка»). Замість цього в більшості танців групові виступи розділено за статями: чоловіки танцюють для жінок, і навпаки.

Чоловічі танці супроводжуються рухами, що імітують тварин або мисливців, тому часто виконуються зі зброєю (палиця, спис). Жіночі танці - більш плавні. Під час їх виконання ноги танцівниці зазвичай зігнуті, тулуб нахиляється вперед, кроки шаркають. Особливі рухи, що виділяють танцівниць-африканок, - обертання і трясіння.

Однією з найяскравіших особливостей традиційних африканських танців є характер рухів у них. Африканські танцівники часто ніби «ізолюють» окремі частини свого тіла й рухають ними в різному ритмі. Так, під час танцю тіло танцівника може рухатися одночасно у двох або трьох абсолютно різних ритмах. Цей ідеальний самоконтроль часто доповнюється більш різкими рухами, такими як удари, стрибки і швидке розмахування зброєю.

Довідка

Зрозуміло, що кожний танець в Африці має свій глибокий сенс, тому для певної події і групи людей добираються свої рухи.

Ритуальні танці народів Африки можна розподілити на групи.

Танці воїнів є в усіх частинах материка і, незважаючи на відмінні назви, мають схожі рухи та смисли. Їхні особливості: агресивність стилю; характерні рухи; складні барабанні ритми; використання допоміжних предметів як зброї.

Ритуальні танці обряду ініціації.

Танці обряду полювання, де танцювальні рухи імітують рухи людей і тварин на полюванні. Для більшого антуражу використовують різні додаткові предмети: пір’я; тваринні шкури; маски звірів.

Танці кохання перш за. все супроводжують традиційні весілля, виконують їх не тільки наречені, але й гості на їхню честь.

Танці врожаю є способом спілкування з релігійними божественними істотами. Під час таких рухів члени племені просять вищі сили про щедрий урожай.

Багато таємних і давніх ритуалів африканських народів пов’язано з викликанням та вигнанням духів. Для цього використовуються й відповідні танці. Зазвичай об’єктами, які викликають, є не абстрактні потойбічні істоти, а конкретні.

Африканський танцівник

Важливою характеристикою африканського танцювального мистецтва є виконання під супровід ударних інструментів. Гра на барабанах є найрозвиненішою формою музичного мистецтва цього регіону. Вона нерозривно пов’язана з мистецтвом танцю. Використовується багато різноманітних інструментів - найчастіше трапляються барабани джембе.

Призначення музикантів і танцюристів у африканському племені набагато важливіше, ніж просто розваги. Танці та музика розглядаються як те, що допомагає утримувати плем’я разом. Барабани відображають настрої племені, а танці можуть варіюватися залежно від цілей.

Африканські барабани (гра на джембе).

Разом з однокласниками (однокласницями) спробуйте створити ритмічні композиції з використанням різних ритмічних послідовностей. Дізнайтеся про інші музичні інструменти народів Африки.

Африканські барабани

Архітектура народів Африки

Архітектура африканських племен дуже різноманітна. Будівлі споруджують з доступних у місцевості матеріалів, здебільшого це глина, хмиз, дерево, солома тощо. Часто під час будівництва особливу увагу приділяють оборонним можливостям споруд - стіни роблять товстими, двері - вузькими, вікна будівлі або дуже маленькі, або їх просто немає. Багатьом племенам притаманне розфарбовування своїх будівель. Це унікальне африканське мистецтво з релігійними джерелами, коріння якого сягають глибокої давнини. Сюжети малюнків можуть бути найрізноманітнішими - це не тільки візерунки, а й сцени з повсякденного життя та релігійні символи.

Зверніть увагу на форми будівель та їх декорування. Висловте свої міркування щодо цього.

Виготовлення ювелірних виробів - популярний вид мистецтва, що використовується для позначення рангу людини, її належності до певної групи. Африканські ювелірні вироби зроблено з різноманітних матеріалів, зокрема гематит, сизаль, шкаралупа кокосового горіха, бісер тощо. Існують різні види текстилю, зокрема китенж, боголан і тканинний кент. Також у Західній Африці популярна мозаїка з крилець метеликів або кольорового піску.

Ювелірні вироби народів Африки

КУЛЬТУРНІ ВЗАЄМОВПЛИВИ

Особливий інтерес становить Північна Африка: Алжир, Туніс, Марокко, Лівія. Ні в Греції, ні в Італії немає античних міст, які б збереглися так добре, як Лептіс-Магна і Сабрата у Лівії, Дугга в Тунісі, Тимгад в Алжирі, де досі є прекрасні споруди, статуї і мозаїки.

Справжня столиця Північної Африки - Карфаген - була схожою на Рим. Тому її визначні споруди - театр, амфітеатр (де проходили бої гладіаторів), цирк (тут відбувалися кінні змагання на колісницях), одеон (приміщення для музичних та декламаторських конкурсів) були величезними і монументальними, прикрашеними колонадами і статуями. У центрі розміщувалися Форум та Капітолій. У Карфагені також були розкішні за оздобленням терми.

Християнські традиції, що прийшли на землі Африки з Риму та Візантії, укорінилися й дали свої мистецькі плоди, збагачені індивідуальною живописною манерою місцевих майстрів. Зберігаючи всі традиційні риси, вони сповнені відчуття давньоземлеробської культури зі стійкими культами сил природи, її животворної моці, експресивно-фольклорною і дуже живою й зворушливою манерою. Це яскраво видно в рукописах книг, фресках, мозаїках та іконописі.

Статуя Деметри з Карфагена

Пригадайте особливості мистецтва Античності та Візантії. Яку культурну епоху репрезентують запропоновані твори? Доведіть.

Мистецтво Африки давно вже перетнуло кордони свого континенту і здійснило колосальний вплив на культуру людства. Зокрема, його відгомін чітко простежується в розвитку образотворчого мистецтва XX століття, у творчості тих художників, які активно експериментували з кольором і формою. Анрі Матісс, прихильник яскравих барв та вільної композиції, шукав натхнення в роботах майстрів різних народів, зокрема й африканських. Упродовж усього життя він збирав колекцію, до якої входило багато предметів, створених африканськими народами.

У скульптурі Пабло Пікассо простежуються ідеї для нових пластичних рішень, їй властиві стилістичні різноманітності масок та статуй, створених майстрами Центральної Африки. Узагалі, враження від знайомства Пабло Пікассо зі скульптурою Чорного континенту повністю змінили стиль молодого майстра: вважається, що саме африканській пластиці зобов’язаний своєю появою напрям мистецтва кубізм.

Колонада Форуму у великому Лептісі. Лівія

Амфітеатр в Ель-Джемі. Марокко

Пабло Пікассо. Золота скульптура

Пабло Пікассо. Оголена з драпіруванням (етюд)

Пауль Клее. Сад храмів

Африканська графічна традиція, найчастіше представлена малюнками з більшим чи меншим ступенем абстрактності й характерна для тканин народностей куба і мбути, непомітно впроваджувалася в сліпучі мотиви жіночого вбрання у творах Густава Клімта або виявлялася більш чітко на полотнах Пауля Клее.

Знайдіть аргументи щодо впливу мистецтва народів Африки на творчість європейських митців XX століття. Поміркуйте над висловами Пабло Пікассо: «Художник - умістилище емоцій, що приходять звідусіль: з небес, від землі, від шурхоту паперу, від миттєвих форм, від павутиння»; «Художник малює не те, що бачить, а те, що відчуває».

Практичне завдання

Зробіть замальовки «Африка. Мої враження».

Запитання і завдання

1. Які характерні риси мистецтва народів Африки вам запам’яталися найбільше?

2. Наведіть приклади взаємовпливів мистецтва африканської та інших культур.

3. Дослідіть цікаві для вас явища мистецтва народів Африканського континенту.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст