Образотворче мистецтво. 7 клас. Федун

Барвисте диво українського народного розпису

Співуча та чутлива душа українського народу найяскравіше виявляється у мистецтві народного розпису. Розписування стін хат, предметів побуту було дуже поширеним в українських землях ще у сиву давнину, а деінде збереглося й донині. Мудра народна традиція вимагала прикрашати свою оселю, адже і ставлення до неї відрізнялося від сучасного сприймання житла. Хата асоціювалась із живою істотою, могутнім оберегом, здатним захистити від усього лихого. У людини є чоло, у хати — «причілок». Відповідно вікна — «очі» будівлі. Усередині ж була піч, немов гаряче серце.

В Україні стіни хати ззовні та зсередини майже завжди білили, як і піч, тому в хаті було багато вільної площі для прикрашання мальованими різнобарвними орнаментами.

Найчастіше зображували фантастичні дерева з птахами, півниками, щигликами тощо. Ззовні розмальовували обрамування вікон та віконниці (задля кольорового узгодження житла із зеленню дерев та квітів довкола хати). Традиція розписування формувалася протягом тисячоліть і була тісно пов’язана з магічними віруваннями та діями. Символіка цих орнаментів мала як естетичне, так і оберегове значення. Нерідко використовувались мотиви «дерева життя», що є чистим витвором народної фантазії з певними абстрактними оздобами-символами (прості та свастикоподібні хрести, зірки, розетки, очі), вигаданими птахами тощо. Таким чином, зображення ці наділялися магічною силою, були покликані приносити щастя, відвертати нечисть, усяку зловорожу силу.

У пізніші часи почали з’являтись більш натуралістичні мотиви в розписах (листки дуба, клена, хмелю, барвінка, винограду, вінки і букети, сови та павичі). Орнаменти стінопису в окремих місцевостях подібні до орнаментів вишивок (особливо в розписах над вікнами), килимів (у розписах над підлогою), пічних кахлів.

Розписують хати пірцем, пензлями, рогозою, віхтями. Квіти й листки найчастіше малюють пальцем.

На початку ХІХ століття на основі настінного розпису почав розвиватись розпис, який виконується на різних предметах щоденного вжитку: вазах, тарілках, глечиках, карафках, навіть на елементах збруї та озброєння (давня традиція мистецтва Запорозької Січі).

Декоративні розписи в минулому побутували в багатьох районах України, особливо на Поділлі, Київщині, Слобожанщині, Буковині, але найбільшого поширення вони набули на колишній Катеринославщині. У селі Петриківка Дніпропетровської області й до сьогодні дбайливо зберігають чудові традиції декоративного малювання, яке отримало загальну назву «петриківського розпису» (від назви села). Цей розпис містить усі традиційні мотиви настінних розписів, але вирізняється особливим розмаїттям зображень садових (жоржини, айстри, тюльпани, троянди) і польових (ромашки, волошки) квітів, залученням до візерунка мотиву ягід (калини, полуниці, винограду) та листя папороті. Крім того, петриківські орнаменти і мотиви розпису вирізняються натуралізмом зображення. Варто зазначити, що в наш час набувають великої популярності так звані «мальовки» — розписи, виконані на папері, якими так само можна прикрасити оселю.

Друзі! Історія та традиції декоративних розписів в Україні дуже давні й багаті. Крім петриківського, славляться також роботи з декоративного розпису, виконані народними майстрами та професійними художниками з інших районів України. Також ознайомимося з роботами майстрів, які працюють у стилі опішнянського, яворівського, косівського розписів. Цікаво, що опішнянську та косівську орнаменталістику зазвичай можна побачити на керамічних виробах, а яворівську — на дереві й склі. Пропоную проаналізувати один із цих розписів за поданим планом:

  • 1. До якого виду образотворчого мистецтва належить цей твір?
  • 2. Визначте елементи декору.
  • 3. Якими є особливості композиції цього зображення?
  • 4. Якою є кольорова гама цього твору?
  • 5. Визначте виражальні засоби, що дали змогу авторові досягти виразності зображення і створити особливий настрій.

Косівський розпис. Кахлик настінний

Опішнянський розпис. Декоративний таріль

Яворівський розпис. Н. Дюг. «Колискова пісня» (малюнок на склі)

А тепер, друзі, спробуємо створити ескіз власного настінного декоративного розпису в петриківському стилі. Щоб успішно впоратись із завданням, пригадаймо техніку виконання основних прийомів, властивих для цього розпису. Тому спершу варто трохи потренуватися, щоб опанувати техніку різних мазків, а вже потім виконати роботу за принципом, поданим у підручнику.

ОСНОВНІ МАЗКИ ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ

а — «гребінчик»; б — «зернятко»; в — «горішок»; г — «перехідний мазок»

ЕЛЕМЕНТИ ПЕТРИКІВСЬКОГО РОЗПИСУ

ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ТВОРЧОЇ РОБОТИ

Художник Микола Дека з дружиною на тлі хати, розписаної в петриківському стилі