Образотворче мистецтво. 7 клас. Федун

Дизайн одягу в житті людини

Як створити власний гармонійний образ за допомогою одягу?

Все гарне, прекрасне, гармонійне пов’язане з процесом творення, прогресом. А дисгармонія призводить до руйнації. Вибираючи одяг, який нам подобається і відповідає нашому смаку, ми вносимо гармонію у свій внутрішній світ, у своє життя.

Гармонійний зовнішній образ — це цілий комплекс, що поєднує стиль одягу, зачіску, макіяж, силует і пропорції одягу, малюнок і фактуру тканини, колірну гаму, прикраси й аксесуари. А об’єднує все це особистість людини, її індивідуальність.

Гармонійною вважається насамперед цілісна людина. Те саме правило стосується й одягу. Саме підпорядкованість усіх складових зовнішнього вигляду людини цілісності образу, коли ніщо його не руйнує, і є головною умовою гармонії.

Композиція костюма. Гармонія — естетична категорія, супутниця краси. Як і в мистецтві, гармонія в одязі заснована на правилах композиції. Композиція костюма — це поєднання всіх його елементів в одне ціле, що виражає певну ідею, думку, образ. Стилістика вимагає, щоб одяг був гарним і робив людину привабливою.

Стиль людини сприймається цілісним, коли її зовнішність, голос, пластика і поведінка відповідають стилю. Наприклад, спортивна жінка — міцної статури, з низьким голосом і важкуватою ходою — навряд чи зможе виглядати романтично. Щоби склався романтичний образ, туфлі й сумочка повинні бути в одному стилі та пасувати за формою і кольором до сукні, а квітчастий малюнок тканини передавати романтичний настрій, підкреслювати лінії тіла та силует і гармоніювати з кольором очей. Якщо всі складові образу врівноважено, то створюється відповідне сильне враження.

Дуже важливо, щоб усі складові образу підпорядковувалися композиційному центру. Це акцент, який привертає до себе особливу увагу масою, дизайном або кольором. Центром композиції здатні стати краватка, пасок, взуття, окуляри. У створенні образу це є відправною точкою, основним елементом створення стилю. Важливим принципом композиції є узгодженість елементів костюма за трьома принципами — контрасту, подоби і нюансу.

Центр композиції.

Центр у костюмі є практично завжди. Навіть якщо ви одягнені у все чорне з голови до п’ят, акцентом може бути зачіска або макіяж.

Якщо композиційний центр — це капелюх, він повинен відрізнятися високою якістю та дизайном, пасувати до обличчя і постаті. У цьому випадку одяг та інші аксесуари повинні бути тлом і не перебирати увагу на себе.

Центр композиції, що розташований по центру фігури, привертає увагу до тіла. Акцент, перенесений у нижню частину, до ніг, надає образу стійкості. Якщо композиційний центр відсутній, то образ «не читається», здається розмитим, незавершеним або розпадається на окремі фрагменти.

Контраст. Контрастність робить образ більш яскравим і незабутнім, водночас і неоднозначним, двоїстим.

Наприклад, поєднання в одному костюмі далеких один від одного стилів додасть вашому іміджу особливого колориту, шарму. Поєднання різних малюнків тканини додає відчуття динаміки, руху. Безумовно, поєднуючи непоєднуване, слід пам’ятати про цілісність усього образу — контрастність завжди має бути виправдана задумом.

Подібність — повторення в костюмі одного елемента, який використовується в різних варіаціях. Скажімо, декоративна деталь — ланцюжок може бути й ручкою сумочки, і браслетом годинника, і облямуванням на кишенях жакета, на туфлях або повторюватися малюнком на шийній хустині. Той же принцип працює, коли всі аксесуари витримані в єдиному кольорі або дизайні.

Нюанс — своєрідний перехід від контрасту до подібності — створює більш цікаві та мальовничі зв’язки між елементами. Одяг, кольорова гама якого побудована на нюансах, поєднанні відтінків та напівтонів, виглядає багатшим, складнішим, вишуканішим, ніж в одному кольорі. Цей принцип дає великий простір для особистої творчості.

Один і той самий образ створюється часом абсолютно різними засобами. Наприклад, щоб підкреслити тендітність та юність дівчини, можна, ґрунтуючись на принципі подоби, одягнути її в легке вбрання із тонкої тканини з ніжним малюнком, відкрите взуття на тоненьких підборах, додати маленьку сумочку і витончені прикраси. А можна, йдучи шляхом контрасту, запропонувати цій дівчині військовий комбінезон на три розміри більший, грубі черевики на товстій підошві — й домогтися ще більшого ефекту. Перший варіант створює зрозумілий і конкретний образ, другий — суперечливий, неоднозначний, асоціативний.

Пропорції в одязі. Найважливішим засобом створення гармонійного образу є пропорції (для художників та архітекторів вони мають першочергове значення). В основі гармонійних пропорцій лежать певні математичні співвідношення. Це єдиний засіб, за допомогою якого вдається «виміряти» красу.

Найвідомішим прикладом гармонійної пропорції слугує принцип «золотого перетину». Він був відомий ще художникам та архітекторам античності: у відрізку, розділеному на дві частини, менша частина так відноситься до більшої, як велика — до всього відрізку, тобто до суми двох частин. Користуючись принципом «золотого перетину», можна створювати в композиції костюма найбільш досконалі пропорції і встановлювати органічний зв’язок між цілим і його частинами.

Однак пропорції одягу втрачають будь-який сенс, якщо вони не пов’язані з людиною. Тому співвідношення деталей костюма визначається особливостями фігури, її пропорціями.

Готове вбрання шиється на ідеальну, за усталеними стандартами складену фігуру, якою в реальному житті може похвалитися далеко не кожен. Однак людина може підібрати одяг таким чином, щоб виглядати гармонійно.

Форма одягу. Людина передусім сприймає загальну форму предмета, потім — колір і складові елементи форми й лише в останню чергу — деталі. Форма костюма впливає на те, яке враження ми справляємо на оточуючих. Найвищим статусом володіє силует-прямокутник з підкресленими кутами, а найнижчим — округлі форми.

Квадрат. Людина з «квадратною» фігурою сприймається кремезною, міцною, важкою, що твердо стоїть на ногах, впевнена у собі. Одяг квадратного силуету (ще й підкресленого клітинкою) свідчить про діловитість, стабільність, раціональність розуму, близькість до землі, матеріальність, відсутність ілюзій. У сфері кольору цій формі відповідає червоний.

Прямокутник. Як і квадрат, ця форма рідко трапляється у природі. Прямокутні коробки будинків, меблі, аркуші паперу — все це творіння людських рук, пов’язані з розумом, логічним мисленням, організованістю. Прямокутний силует костюма найчастіше використовується в бізнес-стилі, де потрібно підкреслити ділові якості, розум, відповідальність, серйозність і стриманість.

Коло асоціюється з сонячним диском, повним місяцем. Це правильна форма, замкнена та стабільна. Але якщо квадрат уособлює статику, то коло — це постійний рух. Цілком круглий силует в одязі не використовується, тільки в деталях. Зате його похідні — овал, хвилеподібні форми — вносять у костюм м’якість, рухливість, легкість. З колом співвідноситься синій колір.

Трикутник — це рух, динаміка. Його гострі кути здаються бойовими та агресивними. Трикутник — символ думки; його порівнюють з жовтим кольором. Трикутник основою вниз, або трапеція, — більш жіночніший варіант: вузькі плечі, широкі стегна. Розкльошені сукні-сарафани, спідниці, що «летять», справляють враження рухливості, легковажності, романтики. Трикутник основою догори підкреслює ширину плечей, це здебільшого чоловічий силует. Він передає відчуття сили, впевненості. Тому розширення плечового пояса використовується для додавання фігурі більш значного, авторитетного вигляду.

Овал — форма достатньо обтічна, м’яка. Люди, що мають овальний тип фігури, зазвичай схильні до повноти, у них невеликі похилі плечі, широкі стегна, маленька стопа. Вони здаються спокійними, миролюбними, флегматичними. Овальна форма в костюмі сприяє відпочинку, розслабленню, неформальному спілкуванню. Асоціюється з фіолетовим кольором.

Чао, друзі! Це знову Тереза Ді Дженнаро з Італії. Я, як і всі дівчата, цікавлюся модою та знаю роботи багатьох модних дизайнерів одягу з усього світу. Проте моїм улюбленим брендом є «Версачі». Засновником цього бренду був великий італійський дизайнер Джанні Версачі. Кожна колекція одягу від Версачі — це завжди щось нове і незвичне. Цей автор намагався у своїх колекціях поєднувати аристократизм і бунтарство. Кожна його колекція кардинально відрізнялася від попередньої: митець пропонував одяг з мотивами то панк-культури, то стилю бароко, то поп-арту тощо.

Дякую, Терезо! Я багато чув про твого славетного земляка Джанні Версачі. Його блискучі творіння давно ввійшли в історію світової моди. Але зараз пропоную перейти від високої моди до дизайну одягу, який ми носимо майже щоденно. Маю на увазі шкільну форму. Далеко не в кожному навчальному закладі є форма, яка подобається тим, хто одягає її щоденно, — учням. Тож пропоную сьогодні створити ескіз учнівського вбрання, яке би подобалося всім, було модним і зручним водночас. Якщо ви уважно читали правила створення образу за допомогою дизайнерських рішень одягу, то зможете виконати цю роботу якісно та із задоволенням. Перед виконанням ескізу перегляньте варіанти шкільної форми, які пропонують професійні модельєри.

ВИКОНАЙ УДОМА

Готуючись до наступного уроку, підшукай у книжках, журналах, мережі Інтернет зображення традиційного національного українського одягу. Зверни особливу увагу на найбільш яскраві та виразні його елементи. Вибери ті зразки, котрі ти бажаєш використати як національні мотиви для розробки дизайнерського рішення сучасного одягу.