Підручник з Географії. 9 клас. Довгань - Нова програма

§ 37. Транспорт України

Ви дізнаєтесь:

• про роль і характерні риси основних видів транспорту України

• які міжнародні транспортні коридори проходять територією нашої країни

Пригадайте:

• переваги й недоліки основних видів транспорту

• що таке вантажообіг і пасажирообіг

Україна має надзвичайно сприятливі передумови для забезпечення всіх видів сучасних транспортних перевезень. Географічне положення, структура й територіальна організація національного господарства нашої країни визначили розвиток і розміщення всіх основних видів транспорту (мал. 1).

1. Залізничний транспорт.

Залізничний транспорт відіграє провідну роль у транспортній системі України. За вантажообігом він посідає перше місце, за пасажирообігом — друге, дещо відстаючи від автомобільного транспорту (мал. 2, 3). Перелік вантажів, що перевозять залізницею, складає понад 20 тис. найменувань, серед яких провідні місця посідають залізна руда, кам’яне вугілля, нафтопродукти, ліс, метали, мінеральні добрива, зерно.

Довжина залізничних шляхів загального користування становить 21 тис. км (майже половина з них електрифіковані). Найбільш густа мережа залізниць — у Донецькій, Дніпропетровській, Львівській, Харківській областях. Найважливіші внутрішні перевезення здійснюються залізничними магістралями Київ—Львів, Харків—Київ, Дніпро—Кривий Ріг, Одеса—Костянтинівна, Харків—Запоріжжя, Харків—Дніпро—Херсон, Київ—Лисичанськ.

Мал. 1. Транспорт України.

Мал. 2. Розподіл вантажообігу за окремими видами транспорту України (2015 р.).*

Мал. 3. Розподіл пасажирообігу за окремими видами транспорту України (2015 р.).*

Із входженням України до європейського економічного простору збільшилися обсяги міжнародних вантажних і пасажирських перевезень у західному напрямку. Серед міжнародних залізничних магістралей в Україні основними є Львів—Краків, Львів—Перемишль, Київ—Варшава, Чоп—Прага, Київ—Братислава, Київ—Будапешт, Київ—Кишинів, Харків—Мінськ. Найбільші залізничні вузли — Київ, Львів, Харків, Дніпро, Запоріжжя, Жмеринка.

Із 2012 р. в Україні був запроваджений швидкісний залізничний рух, який збільшив пропускну й провізну здатність залізничних ліній і значно підвищив комфортність пасажирських перевезень. Сьогодні сучасні потяги українського, чеського та південнокорейського виробництва здійснюють швидкісне сполучення між столицею та великими містами України.

2. Автомобільний транспорт.

Автомобільний транспорт в Україні посідає перше місце за пасажирообігом та третє за вантажообігом (мал. 2, 3). Вантажними автомобілями перевозять найрізноманітніші вантажі, але насамперед будівельні матеріали, зерно, метали, ліс, руди, вугілля, а також невеликі за обсягом і вагою штучні товари (побутова техніка, продукція хімічної, харчової, легкої промисловості). Особливо великою є роль автомобільного транспорту в обслуговуванні сільського господарства й будівництва.

Україна має досить густу мережу автомобільних шляхів. Довжина автомобільних доріг загального користування становить 169 тис. км, із них із твердим покриттям — 164 тис. км, швидкісних — 1770 км. Найгустішою є мережа автошляхів у Закарпатській, Дніпропетровській, Івано-Франківській, Київській та Львівській областях.

* За даними статистичного збірника «Транспорт і зв’язок України».

Найважливіші автомагістралі України — це Одеса—Київ—Чернігів, Дніпро—Запоріжжя, Київ—Харків, Київ—Львів. Основними автомобільними вузлами є всі обласні й багато районних центрів.

Із подальшим розвитком європейських відносин зростає значення автомобільного сполучення з країнами ЄС. Головні проблеми, що перешкоджають забезпеченню якісних автомобільних перевезень в Україні, — невисока якість доріг, практична відсутність швидкісних магістралей із багатостороннім рухом, відсутність якісного сервісного обслуговування транспортних шляхів.

3. Трубопровідний транспорт.

Трубопровідний транспорт представлений в Україні розвиненими нафто- і газотранспортною системами, які є одними з найпотужніших у Європі. Загальна довжина українських газопроводів — понад 37 тис. км (четверте місце у світі). Міжнародне значення мають газопроводи «Братство», «Союз», Уренгой—Помари—Ужгород.

Через нафтопровід Самара—Лисичанськ—Кременчук—Херсон—Одеса до України надходить нафта із Західного Сибіру. Територією західних областей України проходить гілка одного з найбільших у світі міжнародних магістральних нафтопроводів «Дружба», яким здійснюється транспортування російської нафти до європейських країн. За часів незалежності України був прокладений новий магістральний нафтопровід Одеса—Броди (674 км), який у перспективі може бути використаний для транзиту нафти з Азербайджану до країн Європи.

4. Повітряний транспорт.

Повітряний транспорт в Україні відіграє важливу роль у забезпеченні пасажирських перевезень та доставці термінових вантажів на великі відстані (мал. 2, 3). Послуги повітряного транспорту в Україні надають міжнародні та українські авіаційні компанії. Більшість повітряних перевезень припадає на міжнародні авіарейси.

В Україні працює понад 30 аеропортів, серед яких загальнодержавне значення мають Бориспіль, Київ (Жуляни), а також аеропорти міст Дніпро, Львів, Одеса, Харків, Запоріжжя. Через них здійснюється й основний обсяг міжнародних перевезень. Найбільший пасажиропотік (62%) припадає на аеропорт Бориспіль.

Під час підготовки до Євро-2012 було модернізовано злітно-посадкові смуги та комплекси обслуговування найбільших аеропортів країни.

Водночас оснащення аеропортів в інших містах України є технічно застарілим і не відповідає нормам міжнародної безпеки. Особливо це заважає розвитку внутрішніх авіаційних перевезень.

Військово-політична обстановка на сході та тимчасова окупація Кримського півострова завдають величезних збитків авіаційному транспорту України. Втрачено стратегічні аеропорти Донецьк та Сімферополь. Закриття російського авіаційного простору для українських літаків призвело до змін маршрутів, збільшення їхньої протяжності та подорожчання вартості перевезень.

5. Водний транспорт.

Водний транспорт України поділяється на річковий і морський. Річковий транспорт здійснює здебільшого внутрішньодержавні перевезення вантажів і в незначній кількості міждержавні. Найважливішою судноплавною артерією є Дніпро, а також його притоки Десна та Прип’ять. Річковою системою Дніпра перевозять будівельні матеріали (понад 80% усіх вантажів), руди, вугілля, метал, зерно й іншу сільськогосподарську продукцію.

Міжнародні перевезення здійснюють переважно річкою Дунай, яка сполучає Україну з багатьма європейськими країнами.

Найбільшими річковими портами на Дніпрі є Київ, Дніпро, Кам’янське, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук; на Дунаї — Ізмаїл, Рені. В організації морських перевезень виділяють такі види:

• малий каботаж (перевезення між портами однієї держави в межах одного моря);

• великий каботаж (перевезення між портами однієї держави, що розташовані в різних морях);

• закордонні (експортні) перевезення.

Найбільша кількість міжнародних морських перевезень припадає на порти Одеса, Чорноморськ (Іллічівськ) і Южне. Через них здійснюються торговельні зв’язки з причорноморськими та середземноморськими країнами (Туреччина, Болгарія, Грузія, Греція), а також із державами Америки, Африки й Азії. Основними експортними вантажами є залізна руда, чорні метали, ліс, мінеральні добрива, зерно тощо; імпортними — машини й обладнання, мінерально-сировинні ресурси та ін. Більшість транзитних вантажів надходить із Молдови, Казахстану, Білорусі.

За середніми відстанями вантажних перевезень (близько 1200 км) морський транспорт в Україні посідає друге місце після повітряного. Однак за вантажообігом його показники різко скоротилися (мал. 2). Найбільше скорочення вантажообігу (у 14 разів) відбулося в каботажних перевезеннях. Причинами цього є: продаж або передача в оренду українських морських суден іноземним власникам; втрата п’яти морських торговельних портів, розташованих на тимчасово окупованій території Кримського півострова; ускладнення роботи портів, розташованих на узбережжі Азовського моря (Маріуполь і Бердянськ), через фактичний контроль Керченської протоки з боку Росії.

Спільною проблемою для всіх портів України залишається питання щодо їх подальшої технічної модернізації, комплексного технічного переоснащення з метою наближення до світових стандартів.

6. Міжнародні транспортні коридори на території України.

Завдяки своєму економіко-географічному положенню Україна має потужний транзитний потенціал. Це означає, що вона може надавати послуги транспортування для провезення транзитних вантажів і пасажирів через свою територію. Отже, особливого значення набуває проходження через Україну міжнародних транспортних коридорів (МТК).

У 1990-ті рр. ЄС було започатковано проект об'єднання транспортних мереж країн Західної Європи та їх перспективного розширення на схід шляхом розбудови міжнародних транспортних коридорів. Відповідне рішення було ухвалено під час проведення Другої загальноєвропейської транспортної конференції, яка проходила в 1994 р. на острові Крит (Греція).

Територією України проходять чотири європейські міжнародні транспортні коридори (мал. 4):

• № 3: Берлін (Дрезден)—Вроцлав—Львів—Київ. Довжина становить 1640 км, зокрема через Україну: залізниці — 694 км, автошляхи — 611,7 км.

• № 5: Венеція—Трієст—Любляна—Будапешт—Братислава—Ужгород—Львів. Довжина — 1595 км, із них через Україну: залізниці — 266 км, автошляхи — 338,7 км.

• № 7: Дунайський, водний. Довжина — 1600 км, через Україну — 70 км.

• № 9: Гельсінкі—Санкт-Петербург—Вітебськ—Київ (відгалуження на Москву)—Одеса (відгалуження на Кишинів)—Пловдів—Бухарест—Александру поліс. Довжина — 3400 км, зокрема через Україну: залізниці — 1496 км, автошляхи — 996,1 км.

Крім того, із метою забезпечення перевезень із Польщі, скандинавських і балтійських країн у порти Чорного моря Україна й Польща домовилися про створення додаткового коридору Балтійське море (Гданськ)—Чорне море (Одеса).

Мал. 4. Міжнародні транспортні коридори.

Організовані поромні перевезення, що сполучають Україну із Грузією (Чорноморськ—Поті та Чорноморськ—Батумі), Туреччиною (Чорноморськ—Хайдарпаша).

Україна бере участь у програмі міжнародного співробітництва ТРАСЕКА (від англ. Transport Corridor Europe—Caucasus—Asia), що передбачає розвиток MTK Європа—Кавказ—Азія. Він забезпечить сполучення Західної Європи через Чорне море, Кавказ і Каспійське море із Центральною Азією.

Головне

• Україна має розвинену транспортну систему, до якої входять залізничний, автомобільний, морський, річковий, повітряний, трубопровідний види транспорту.

• Головну роль у забезпеченні вантажних перевезень в Україні відіграють залізничний, трубопровідний та автомобільний транспорт, пасажирських перевезень — автомобільний, залізничний, повітряний транспорт.

• Загальними проблемами розвитку всіх видів транспорту в Україні є невідповідна до європейської якість шляхів сполучення та сервісного обслуговування, технічна зношеність транспортних засобів.

Запитання та завдання для самоперевірки

1. Яке місце в транспортній системі України посідає залізничний транспорт? Які види вантажів перевозять українські залізниці? 2. Які переваги має автомобільний транспорт порівняно із залізничним? Чому перевезення вантажів на невеликі відстані на автомобільному транспорті є найбільш ефективним? 3. Назвіть найважливіші судноплавні річки України. Яка з них забезпечує зовнішньоекономічні перевезення? 4. Що таке малий та великий каботаж? Чим обумовлене зниження частки морського транспорту у вантажних перевезеннях? 5. Чому частка міжнародних авіаційних перевезень в Україні є набагато більшою, ніж внутрішніх? 6. Які міжнародні транспортні коридори проходять територією України? Яку роль у зовнішніх економічних відносинах країни вони відіграють?

Працюємо в групах

Використовуючи карту на мал. 1 (с. 201) та текст параграфа, охарактеризуйте особливості транспортної мережі кожного виду транспорту України. Результати роботи занесіть до таблиці.

Вид транспорту

Частка вантажообігу

Частка пасажирообігу

Найважливіші магістралі

Найбільші транспортні вузли

Дослідження

Міські види транспорту свого обласного центру

1. Дізнайтеся, які міські види транспорту забезпечують основні перевезення пасажирів у вашому обласному центрі, їх основні напрямки та вартість перевезень.

2. Використовуючи мережу Інтернет, визначте, яку середню кількість пасажирів щоденно перевозить кожен вид міського транспорту.

3. З'ясуйте, які проблеми заважають міським видам транспорту вашого обласного центру досягти європейського рівня розвитку.

4. Запропонуйте власну програму подальшого розвитку одного з міських видів транспорту.