Підручник з Географії (рівень стандарту). 10 клас. Довгань - Нова програма

§ 20. Основні промислові райони регіону. Вторинний та третинний сектори економіки

Пригадайте

• із якими державами Азії Україна має найбільші обсяги зовнішньої торгівлі

1. Основні центри промисловості в регіоні.

Незважаючи на значні перешкоди, країни Азії за останні десятиліття досягли значних успіхів у розвитку економіки. Сьогодні на країни регіону припадає понад 50% світового промислового виробництва, 46% обсягу світової торгівлі товарами та 42% — послугами.

У країнах Азії розвинені всі сектори обробної промисловості, одночасно чітко простежуються відмінності в рівнях їхнього розвитку та розміщенні. Розглянемо найпотужніші промислові райони обробної промисловості Азії:

1) Тихоокеанський (східне узбережжя Японії). Основна спеціалізація — транспортне (автомобілебудування, авіакосмічне машинобудування, суднобудування) та наукоємне (радіоелектроніка, приладобудування, робототехніка) машинобудування, електроенергетика, чорна та кольорова металургія, нафтохімія, поліграфічна та легка промисловість.

2) Північно-Східний (Китай). У межах міських агломерацій та мегаполісів (Шанхай, Пекін, Тяньцзінь та ін.) розміщуються тисячі підприємств чорної та кольорової металургії, важкого, транспортного та точного машинобудування, хімічної, текстильної, швейної та харчової промисловості.

3) «Індійський Рур», або «Індійський Донбас» (північний схід Індії). Це вугільно-металургійний район із центром у Колкаті. Над його створенням працювали й українські фахівці. (Про це, зокрема, згадується в романі Олеся Гончара «Собор».)

4) Зона Перської затоки (Саудівська Аравія, ОАЕ, Катар, Кувейт та ін.). Поряд із видобутком нафти та природного газу там створено потужний комплекс нафтопереробних, нафтохімічних, металургійних та інших виробництв.

5) Найбільші центри нових індустріальних країн (Сингапур, Сеул, Тайбей). Вони спеціалізуються на транспортному й точному машинобудуванні, нафтопереробці та нафтохімії, виробництві текстилю та продуктів харчування.

2. Вторинний сектор економіки.

Частка Азії у світовому виробництві електроенергії — понад 40%. Основу енергетики становлять вугілля (Східна, Південна, Центральна Азія), нафта та природний газ (Західна Азія). ТЕС розміщені поблизу джерел сировини та у великих містах. Окремі країни регіону (зокрема Китай, Південна Корея, Таїланд, Індонезія, Туреччина, країни Закавказзя) мають потужні гідроресурси. Великі ГЕС збудовані на річках Хуанхе, Янцзи (мал. 1), Євфрат, Інд. АЕС працюють у Японії (17 станцій), Китаї (13), Індії (7), Південній Кореї (6), Тайвані (3), Пакистані (2), Ірані (1), Вірменії (1). За виробництвом електроенергії на одну особу в Азії лідерами є Південна Корея, Японія, Саудівська Аравія, ОАЕ, Катар.

Чорна металургія є однією з найрозвиненіших складових промисловості. В Азії виробляють понад 70% від загальносвітового виробництва сталі та чавуну. У десятці найбільших світових виробників безперечним лідером є Китай (понад 50% світового виробництва), а також Японія, Індія та Туреччина. Потужні металургійні комбінати працюють в Ірані, В’єтнамі, Індонезії, Казахстані, Малайзії. Кольорова металургія представлена виплавлянням олова (Китай, Малайзія, Таїланд), міді (Японія, Індонезія, Філіппіни), алюмінію (Індія, Японія, Ірак), свинцю та цинку (Японія, Китай).

Мал. 1. ГЕС «Три ущелини» на річці Янцзи (Китай) — найпотужніша у світі (22,4 ГВт). Протяжність греблі — 2,3 км, висота — 182 м. Під час будівництва ГЕС було затоплено 13 міст та переселено 1,3 млн осіб.

У машинобудуванні переважають підприємства, що спеціалізуються на виробництві автомобілів, морських суден, побутової електротехніки, радіоелектроніки. Частка країн Азії у світовому машинобудуванні неухильно зростає. Тут виробляють понад половину легкових та 3/4 вантажних автомобілів світу. Японія та Південна Корея спеціалізуються на виробництві високоякісної електроніки, авіатехніки, робототехніки, морських суден. Китай та нові індустріальні країни виробляють трудомістку продукцію: автомобілі, телекомунікаційне обладнання, офісну техніку, побутові електроприлади та комплектуючі. Для Ізраїлю характерна висока частка виробництва військової та медичної техніки.

У хімічній промисловості виділяються виробництва мінеральних добрив (у першу чергу азотних), побутової хімії, фармацевтики, полімерних матеріалів (Японія, Китай, Індія, нафтодобувні країни).

Легка та харчова промисловість представлені в усіх країнах регіону. Центром світової текстильної промисловості нині є країни Східної і Південно-Східної Азії. Завдяки дешевій робочій силі протягом останніх десятиліть до них поступово переміщується текстильна, швейна та взуттєва промисловість із розвинених країн, насамперед зі США та Японії. У багатьох країнах Азії широко представлені кустарно-ремісничі підприємства, які виробляють килими (Іран, Афганістан), ювелірні вироби (Індія, Іран), хутряний одяг (Афганістан), прикраси (Індія, Шри-Ланка) тощо.

Азія — батьківщина багатьох продуктів харчування й солодощів, таких як халва, родзинки, рахат-лукум, курага, щербет, інжир, чай. Підприємства харчової промисловості забезпечують первинну переробку сільськогосподарської продукції, виробництво продуктів харчування.

3. Третинний сектор економіки.

Наслідком економічних успіхів Азіатського регіону є прискорений розвиток сфери послуг, зокрема фінансово-банківської справи, торгівлі, освіти, інформаційно-технологічного сектору, транспорту, туризму. Це сприяє переміщенню в регіон центрів ділової активності та інноваційного прогресу.

Найвища частка сфери послуг у ВВП розвинених країн Азії — Японії (71%), Ізраїлю (69%), Кіпру (87%). Також провідну роль третинний сектор відіграє в окремих країнах регіону, які спеціалізуються на наданні певних видів послуг, зокрема в Сингапурі (83,5%), на Мальдівах (81%).

Нині в Азії чимало міст, які мають світове та регіональне значення. Крім Токіо, до десятки найбільших фінансових центрів світу входять Сянган та Сингапур.

Сянган — торговельно-промисловий і фінансовий центр не лише регіонального, а й світового значення. На початку XXI ст. тут діяло 110 тис. торговельних фірм, 950 регіональних штаб-квартир і 1500 регіональних офісів іноземних компаній. Тут працює 765 відділень комерційних та інвестиційних банків із більш ніж 70 країн.

У цих містах, а також у Пекіні, Шанхаї, Сеулі, Дубаї, Джакарті, Нью-Делі, Стамбулі та Бангкоку розташовані штаб-квартири найбільших банків та промислових компаній світу. На Кіпрі, у Сингапурі, Бахрейні, ОАЕ, Малайзії створено офшорні зони.

Велику увагу в країнах Азії приділяють розвитку освіти та науки. Найкращі освітні центри розташовані в Японії (Токійський та Кіотський університети), Китаї (університет Цінхуа та Пекінський), Сингапурі (Національний університет Сингапуру), Ізраїлі (Єврейський університет у Єрусалимі та Ізраїльський технологічний інститут).

Порівняно з Європою транспортна система Азії дуже неоднорідна за рівнем розвитку та густотою шляхів сполучення. Найгустіша мережа транспортних шляхів і найбільші обсяги перевезень характерні для Японії, східних районів Китаю, Індії, Пакистану, нових індустріальних країн. У внутрішніх перевезеннях лідерство належить залізничному транспорту. У деяких країнах, таких як Афганістан, Кіпр, Лаос, Оман, ОАЕ, залізниць немає. Швидко розвивається автомобільний транспорт, із чим пов’язане прискорене розширення мережі автошляхів, сучасних автострад. Зовнішні та внутрішні каботажні перевезення забезпечує морський транспорт. Завдяки стрімкому економічному розвитку регіону, зокрема Китаю та «азіатських тигрів», морські порти Азії посіли провідні позиції у світових рейтингах за обсягами перевезень: Шанхай (перше місце у світі), Сингапур, Шеньчжень, Нінбо, Сянган, Пусан, Гуанчжоу, Ціндао, Дубаї, Тяньцзінь. У внутрішніх перевезеннях річками, озерами й каналами важливим є судноплавство в басейнах річок Янцзи та Меконг.

Мал. 2. Аеропорт «Чангі» (Сингапур) — головні авіаційні ворота в Азії. Щорічно він обслуговує понад 60 млн пасажирів. Протягом 27 років поспіль британський журнал «Бізнес Тревел» присвоював «Чангі» звання найкращого аеропорту світу.

Зростає роль повітряного транспорту. Найбільші аеропорти, що приймають міжконтинентальні рейси, розташовані в Пекіні, Токіо, Сянгані, Джакарті, Дубаї, Бангкоку, Сингапурі (мал. 2), Гуанчжоу, Шанхаї, Куала-Лумпурі, Стамбулі.

У найбідніших країнах регіону й дотепер широко використовують традиційні види транспорту — гужовий, в’ючний, велосипедний.

Азіатський туристичний регіон посідає друге місце за масштабами міжнародного туризму та перше — за темпами приросту туристичних відвідувань. Багата культурна, історична спадщина, унікальна контрастна природа Азії приваблюють туристів з усього світу. Саме тут розташовані пам’ятники світового мистецтва й архітектури: собор Святої Софії, Тадж-Махал, Велика Китайська стіна, храми Тибету, священні місця для багатьох віруючих людей (Єрусалим, Мекка). Таїланд, Туреччина, Мальдівські Острови перетворилися на головні туристичні центри світу. Особливо швидко розвивається туризм у Китаї. За прогнозами, до 2020 р. Китай посяде перше місце у світі серед країн за кількістю іноземних туристів.

4. Країни Азії в МПП. Зв'язки України з країнами Азії.

Економічні успіхи ряду азіатських країн змінюють роль регіону у світовій економіці. Японія, Китай та нові індустріальні країни забезпечують понад половину світового експорту автомобілів, високотехнологічної продукції, у тому числі медичних інструментів, літаків і телекомунікаційного обладнання. Інші країни Азії залишаються важливими постачальниками сільськогосподарської продукції (чай, натуральний каучук, джут, спеції, тропічні й субтропічні фрукти), продукції гірничодобувної промисловості (нафта, природний газ, марганець, олово, хроміти, залізна руда тощо).

Азіатський експорт товарів, крім внутрішньої регіональної торгівлі, спрямовується переважно в Північну Америку та країни Європи, зокрема в Україну.

Серед головних напрямків співробітництва України та країн Азії є розробка та освоєння паливних корисних копалин; обмін науковою інформацією; співпраця у сфері високих технологій, ракетно-космічній, авіаційній, хімічній промисловості, машинобудуванні, суднобудуванні; поставки в країни Азії окремих видів сільськогосподарської продукції. Для ефективного економічного розвитку України особливо цінним є досвід країн Південно-Східної Азії в розробці та впровадженні інноваційної стратегії економічного розвитку.

Торговельно-економічну взаємодію між країнами та регіонами забезпечує мережа транспортних коридорів, серед яких найвідомішим є ТРАСЕКА, так званий відроджений «шовковий шлях», прокладений від країн Європи через порти Чорного моря, Кавказ, Центральну Азію до Китаю.

Інтенсивному залученню багатьох країн Азії до світової спільноти сприяє їхнє вигідне транспортно-географічне положення на морських шляхах, що пов’язують Європу з басейном Тихого океану.

Головне

• Азія є світовим лідером за виробництвом електроенергії, чорних і кольорових металів, автомобілів, морських суден, електроніки, мінеральних добрив, хімічних волокон, паперу, продукції легкої та харчової промисловості.

• Для регіону характерні відмінності в розвитку та розміщенні як промислових підприємств, так і сфери послуг. У розвинених країнах, Китаї, нових індустріальних країнах представлено багатий спектр виробництв обробної промисловості, зосереджені найбільші промислові, фінансові, освітні та транспортні центри.

• Інші країни Азії мають вузьку спеціалізацію залежно від наявності природних ресурсів, особливостей природних умов та географічного положення.

Запитання та завдання для самоперевірки

1. Назвіть основні промислові осередки та райони Азії. Обґрунтуйте їхнє розміщення. 2. Які виробництва вторинного сектору набули розвитку в країнах Азії? 3. На яких видах продукції машинобудування спеціалізуються країни Азії? 4. Знайдіть на карті атласу та назвіть: 1) світові міста Азії; 2) найбільші фінансові та освітні центри; 3) найбільші морські порти та аеропорти регіону. 5. Чим обумовлене зростання туристичних потоків у країни Азії? 6. Наведіть найбільш перспективні напрямки співробітництва України з країнами Азії.

Набуваємо практичних навичок

Дізнайтеся, які товари, що виробляють у країнах Азії, представлені на продаж в Україні. Поміркуйте, від імпорту яких товарів можна відмовитися та замінити їх на вітчизняні.

Поміркуйте

1. Чим обумовлений стрімкий розвиток вторинного й третинного секторів економіки в країнах Азії?

2. Якими є причини перенесення виробництв обробної промисловості з розвинених країн до країн Азії, що розвиваються?

Працюємо в групах

За допомогою карт атласу та тексту параграфа проаналізуйте розміщення провідних секторів обробної промисловості в Азії. Результати занесіть до таблиці.

Сектор промисловості

Електроенергетика

Машинобудування

Чорна металургія

Кольорова металургія

Хімічна промисловість

Назва країни

Практична робота 3

Порівняння продовольчого кошика жителів країн Західної та Східної Азії

Географічні дослідження

Географічне положення країни як чинник її економічного розвитку (на прикладі Туреччини та Сингапуру)