Підручник з Географії (рівень стандарту). 10 клас. Бойко - Нова програма

§ 14. ІТАЛІЯ

МІСЦЕ В РЕГІОНІ ТА СВІТІ. Італія розташована на півдні Європи, у центральній частині Середземноморського регіону. Її територія охоплює південні схили Альп, Паданську низовину, Апеннінський півострів та острови Сицилія і Сардинія. Майже 80 % кордонів країни — морські. Історія Італії бере початок ще 2,5 тис. років тому. Особливо яскравими періодами були розквіт Стародавнього Риму та середньовічних міст-республік, що започаткували сучасні принципи комерції й капіталізму. Але як національна держава Італія має відносно недавню історію — під такою назвою країна виникла лише у 1870 р.

Після поразки у Другій світовій війні, як і більшість європейських країн, Італія мусила розбудовувати свою економіку. На відміну від Франції, Німеччини чи Великої Британії, у довоєнний період Італія мала значно менші досягнення в індустріалізації, а південь країни зберігав елементи феодального укладу. Тож у своєму соціально-економічному розвитку вона мусила наздоганяти решту індустріальних держав Європи. У другій половині ХХ ст. країна продемонструвала приголомшливі успіхи, перетворившись на одну з провідних економік світу з досить високими стандартами життя (табл. 21).

Таблиця 21

Італія в Європі та світі* (2016)

Показники

Значення

Місце в Європі

Місце у світі

Площа території

301,3 тис. км2

10

73

Населення

62 млн осіб

5

23

ВВП

1,85 трлн дол. США

4

8

ВВП на душу населення

38 тис. дол. США

15

25

Обсяг промислового виробництва

448 млрд дол. США

5

11

Індекс розвитку людського потенціалу

0,887

17

26

* Більшість показників — станом на 2016 р.

НАСЕЛЕННЯ. За кількістю населення Італія належить до найбільших країн Європи. Середня його щільність становить 202 особи/км2, це більше за середні показники для Європи. Водночас розміщено населення доволі нерівномірно. Майже половина мешканців країни проживає в долині річки По. Щільно заселеними є також Римська та Неапольська агломерації (мал. 54). Найбільші міста — Рим (2,9 млн осіб) та Мілан (1,3 млн осіб). Найнижча щільність населення — у гірських районах Альп і Апеннін та на Сардинії. Загалом рівень урбанізації Італії нижчий, ніж у багатьох розвинених країнах Європи та світу, — 69 %.

Мал. 54. Розміщення населення Італії

У країні триває демографічна криза — природний приріст населення від’ємний — 3%. На початку ХХ ст. Італія була країною масової еміграції: тоді батьківщину щороку полишало 750 тис. італійців. Нині у світі за межами Італії проживає близько 60 млн осіб, які мають італійське походження, — їх кількість зіставна з кількістю населення в країні. Італія є однонаціональною державою: понад 92 % її мешканців — етнічні італійці. Крім них, найбільшою є частка румунів і вихідців із Північної Африки (по 1 %). Основна релігія в країні — католицизм (80 %).

ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ. Економічний розвиток Італії після Другої світової війни був обумовлений поєднанням низки сприятливих чинників: економічної допомоги США у рамках Плану Маршалла, високого попиту на промислову продукцію (зокрема метали), на міжнародних ринках, а також дешевої, на тлі країн Західної Європи, робочої сили.

У 1950—1960-х рр. економіка зростала особливо швидкими темпами. За цей час Італія перетворилася із технологічно відсталої, бідної, переважно аграрної країни на одну з наймогутніших індустріальних держав світу з ефективною моделлю соціального забезпечення. Нині країна має сучасну структуру господарства, високий рівень технологічної оснащеності виробництва, високоякісні трудові ресурси та бере активну участь у міжнародному поділі праці. Діяльність найбільших італійських компаній, що входять до переліку 500 найбільших у світі, охоплює сфери автомобілебудування, енергетики, страхування, банківських, поштових і телекомунікаційних послуг.

Подорож у слово

План Маршалла — програма економічної допомоги Європі після Другої світової війни з боку США (почала діяти з 1948 р.). однією з її цілей була протидія поширенню впливу СРСР і соціалістичних ідей на країни Західної Європи.

ТРЕТИННИЙ СЕКТОР. На третинний сектор економіки припадає 74 % італійського ВВП і 68 % зайнятих. Основними його складниками є фінансові й ділові послуги, креативні індустрії, туризм, транспорт. У фінансовій сфері найбільшими міжнародними банками є UniCredit (Юні Кредіт) (Мілан) та Intesa Sanpaolo (Інтеза Санпаоло) (Турин).

Сфера туризму Італії належить до найбільш розвинених у Європі та світі. Цьому сприяли всесвітньо відомі історичні й культурні пам'ятки, релігійні святині, твори мистецтва, краса природи, італійська мода й гастрономія. Разом із супутніми видами обслуговування вона дає 10 % італійського ВВП. Щороку країна приймає десятки мільйонів туристів, які забезпечують надходження десятки мільярдів євро до національної скарбниці. Італія посідає п’яте місце в світі за туристичними відвідуваннями. Найбільш популярними туристичними центрами є Рим, Мілан, Неаполь, Флоренція, Палермо, Болонья, Турин, Піза, Венеція. До всесвітньо відомих пам’яток історичної та культурної спадщини належать руїни Колізею у Римі, Сікстинська капела у Ватикані, пам’ятки італійського Відродження у Флоренції, падаюча вежа в Пізі, архітектурний ансамбль міста на каналах Венеції та ін. (мал. 55). Серед природних об’єктів славляться морське узбережжя, зокрема Італійська Рив’єра у Лігурії, Сардинія та Адріатика. Не менш привабливими є гірські ландшафти, озера та лижні курорти Альп. На окрему увагу заслуговує гастрономічний туризм, адже Італія славиться твердими сирами, м’ясними стравами і є конкурентом Франції з виноробства.

Рекорди світу

Італія — світовий лідер за кількістю пам’ятників Світової природної та культурної спадщини ЮНЕСКО — їх у країні 53 (5 % світового списку).

Італія має сучасну транспортну систему. Розвинені всі види сполучень. Розширюється мережа швидкісних (до 300 км/год) залізниць. Країна має щільну мережу автошляхів. У Італії працюють десятки великих аеропортів. Аеропорти імені Леонардо да Вінчі у Римі та Мілан-Мальпенса є світовими хабами, що обслуговують десятки мільйонів пасажирів щороку. Протяжна берегова лінія Італії обумовлює розвиток портів, найбільші з яких — Генуя й Трієст. Суходільні сполучення з континентальною Європою здійснюються узбережжям через Францію, а також тунелями та перевалами через Альпи.

Мал. 55. Всесвітньо відомі туристичні об’єкти Італії

ВТОРИННИЙ СЕКТОР. Італія має розвинену переробну промисловість. Основними напрямами її спеціалізації є автомобілебудування, аерокосмічна промисловість, виробництво електроніки та електротехніки (зокрема побутової техніки та офісного обладнання), тканин, одягу, взуття, пластмасових виробів та меблів. Порівняно з іншими розвиненими країнами промисловість Італії є менш технологічною, але більш працемісткою, що обумовлено пізнішою індустріалізацією та порівняно дешевими трудовими ресурсами. Ще одна особливість — переважання дрібних та середніх компаній над великими корпораціями.

Основним виробництвом спеціалізації Італії є машинобудування. Автомобілебудування — гордість країни. Головною автомобільною корпорацією, що контролює виробництво більшості відомих італійських марок автомобілів, є Fiat Chrysler Automobiles (Фіат Крайслер Отомобайлз), скорочено FCA. Компанія випускає широкий асортимент від недорогих компактних міських автомобілів до люксових і спортивних моделей Lamborghini (Ламборґіні), Maserati (Мазераті). Автомобільна столиця країни — Турин. Загалом надходження від автомобілебудування становлять 8,5 % ВВП країни (2015).

Мал. 56. Автомобілі всесвітньовідомих брендів італійської корпорації FCA

Аерокосмічна промисловість виробляє ракети-носії та авіаційні двигуни, наземні системи контролю за космічними польотами, військові й тренувальні літаки, гелікоптери. Останніми роками відбулася масштабна корпоративна інтеграція — корпорація Leonardo (Леонардо) об’єднала найбільші компанії виробників аерокосмічної продукції. Основні центри — Турин і Рим. Суднобудування Італії спеціалізується на виробництві круїзних, суховантажних, танкерних, рефрижераторних і військових суден та моторних яхт. Центри суднобудування — Турин, Трієст, Форлі та ін.

Виробництвом електротехніки зайняті такі відомі компанії, як Indesit (Індезіт) — пральні та посудомийні машини, холодильники, морозильники, плити, витяжки; De'Longhi (Делонґі) — один з найбільших світових виробників кавомашин, кондиціонерів і дрібної побутової техніки.

Металургія сконцентрована переважно на півночі країни. Італія посідає десяте місце в світі за обсягами виплавляння сталі. Найбільшими центрами чорної металургії є Мілан, Трієст, Таранто. Країна є великим виробником алюмінію. Раніше використовувалася власна сировина, але нині вигідніше використовувати привізну.

Бідна на власні запаси енергоносіїв, Італія змушена імпортувати енергетичну сировину за кордоном. Найбільшими центрами нафтоперероблення та нафтохімії є Генуя й Трієст. Як і в інших провідних країнах Європи, розвивається фармацевтика. Італія — великий виробник тканин, одягу, взуття, ювелірних виробів та інших споживчих товарів. Разом із Францією, Великою Британією та США Італія належить до країн, в яких визначаються головні світові тренди в індустрії моди. Всесвітньо відомими є дизайнерські бренди Valentino (Валентіно), Versace (Версаче), Prada (Прада), Armani (Армані), Dolce & Gabbana (Дольче-енд-Габбана), Gucci (Гуччі), Fendi (Фенді) та ін. Головними центрами є Мілан, Флоренція і Рим.

Мал. 57. Круїзний лайнер виробництва суднобудівної компанії Фінкантієрі

У електроенергетиці Італії провідну роль відіграють ТЕС. Важливе значення мають відновлювані джерела енергії: 12,6 % електроенергії генерують ГЕС; 5,7 % — СЕС, більш як 4 % — ВЕС. З 1980-х рр. італійський уряд взяв курс на згортання атомної енергетики, тож зараз АЕС не працюють.

ПЕРВИННИЙ СЕКТОР. Ще у ХХ ст. видобувна промисловість відігравала помітну роль в економіці Італії. Нині видобувають невеликі обсяги природного газу у долині р. По і на шельфі Адріатичного моря та білий мармур у Тоскані.

Сільське господарство відіграє більшу роль в Італії порівняно з іншими провідними країнами світу (2 % ВВП і майже 4 % зайнятого населення). У його структурі переважає рослинництво. На півночі країни вирощують кукурудзу, рис, цукрові буряки, сою, овочі (особливо томати). Південні райони спеціалізуються на вирощуванні пшениці, оливок і фруктів, зокрема груш, яблук, слив, вишень, абрикосів, персиків, ківі, апельсинів, грейпфрутів, лимонів. Виноградники поширені по всій території країни. Італія — світовий лідер з виробництва вина й оливкової олії. Найбільш інтенсивне сільське господарство ведеться на Паданській низовині та західному узбережжі Апеннінського півострова, де є можливості зрошування. У тваринництві основними напрямами є розведення великої рогатої худоби молочно-м’ясного спрямування, свинарство і вівчарство. Загалом Італія не забезпечує власних потреб у продовольстві, тому велику кількість сільськогосподарської продукції імпортує.

В Італії розвивається лісівництво, проте темпи заліснення території поступаються таким у Франції та Німеччині. Важливе значення, особливо на місцевому рівні, має рибальство (річний вилов риби та морепродуктів становить понад 360 тис. тонн).

ПРОСТОРОВА ОРГАНІЗАЦІЯ ГОСПОДАРСТВА. В Італії існує відчутна диспропорція в економічному розвитку між південними й північними районами країни.

Північ є продовженням західноєвропейської смуги високої індустріалізації у межах «Блакитного банана» з провідними центрами у Мілані й Турині. Мілан — світове місто, в якому сконцентровано не лише промислові виробництва, а й фінансові установи та компанії, що надають міжнародні ділові послуги. Регіон має найвищі показники ВВП на душу населення в країні. Висока концентрація економічної активності й у Римі та Неаполі. Південь Італії, попри зусилля уряду, відстає в економічному розвитку, зберігаючи аграрну спеціалізацію.

ЗОВНІШНІ ТА ЕКОНОМІЧНІ ЗВ’ЯЗКИ. Провідну роль відіграє торгівля товарами. Італія має додатний зовнішньоторговельний баланс — експорт товарів суттєво перевищує їх імпорт. Зовнішня торгівля послугами поступається іншим передовим країнам Європи за обсягами.

Мал. 65. Структура зовнішньої торгівлі товарами Італії (2016)

Країна експортує обладнання, автомобілі та інші транспортні засоби, текстиль, одяг, продукти нафтоперероблення, тютюн, кольорові метали, вино, сири, помідори, фрукти та ін. Експортними видами послуг є туризм, міжнародні ділові та ІТ-послуги. Статтями імпорту є устаткування, мінеральна, енергетична сировина, зокрема текстиль і одяг, напої, м’ясо, зерно.

За сумарним товарообігом Італія посідає сьоме місце серед усіх торгових партнерів України і третє серед європейських після Німеччини та Польщі. Основними статтями українського експорту до Італії є чорні метали, зерно, олія, каолін, добрива; імпорту — енергетичне обладнання, механічні вироби, пластмаси, електротехніка, лікарські засоби та ін. Італія — один з найбільших інвесторів у економіку України. Важливим є співробітництво у гуманітарній сфері. В країні проживає велика громада українців — близько 240 тис. Італія є популярною країною серед українських трудових мігрантів.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. За якими показниками Італія входить до першої п’ятірки країн Європи, за якими — до першої десятки країн світу?

2. Покажіть на карті найбільші міста Італії. Порівняйте італійську столицю за кількістю населення зі столицею України.

3. Назвіть складники третинного сектору економіки Італії, що є галузями її міжнародної спеціалізації.

4. Наведіть приклади промислових виробництв, що визначають міжнародну спеціалізацію Італії. Які чинники сприяли їх розвиткові?

5. Поясніть особливості спеціалізації рослинництва Італії.

6. Де в країні розміщені основні промислові регіони? Покажіть їх на карті. У чому полягає нерівномірність їх економічного розвитку?

7*. Користуючись мал. 65, розкажіть про особливості експорту Італії.

ГЕОГРАФІЧНА ЗАДАЧА

У найбагатшому регіоні Італії Альто-Адідже — Південний Тироль показник ВВП на душу населення становить 152 % від середнього в країні, а в найбіднішому регіоні Калабрія — 61 %. Користуючись даними табл. 21, обчисліть, яким є цей показник для кожного зазначеного регіону в дол. США.

ПОПРАЦЮЙТЕ В ГРУПІ

Користуючись додатковими джерелами інформації (https://uk.wikipedia.оrg/wiкі/Світова_спадщина_ЮНЕСКО; https://uk.wikipedia.оrg/wiкі/Список_27 % обєктів_ Світової_спадщини_ЮНЕСКО_в_Італії), дізнайтеся, які з італійських пам’яток світової природної та культурної спадщини ЮНЕСКО згідно з визначеними критеріями віднесено до категорій:

група 1 — шедеври людського творчого генія;

група 2 — унікальні, для цивілізації, яка існує досі або вже зникла;

група 3 — видатні приклади конструкції, архітектурного або технологічного ансамблю;

група 4 — природні видатні зразки етапів історії Землі.

Підготуйте презентацію про один з об’єктів вашої категорії.

Практична робота №2

Складання картосхеми просторової організації економіки однієї з європейських країн «Великої сімки» (за вибором)

1. Пригадайте особливості просторової організації господарства європейських країн «Великої сімки».

2. На контурній карті Німеччини, Франції, Великої Британії чи Італії позначте найбільші промислові ареали.

3. Зафарбуйте одним кольором більш економічно розвинені райони країни, іншим — менш розвинені. Назвіть причини нерівномірності розвитку районів в межах однієї країни.

ПРОВЕДІТЬ ДОСЛІДЖЕННЯ

Кластери в Італії як домінуюча форма організації виробництва товарів і послуг