Підручник з Географії (рівень стандарту). 10 клас. Бойко - Нова програма

§ 11. НІМЕЧЧИНА (Продовження)

• До якого типу країн за економічним розвитком належить Німеччина?

• Чи є у вашому побуті товари, створені в Німеччині? У яких галузях промисловості їх вироблено?

ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО РОЗВИТКУ. Економіка Німеччини є найпотужнішою в Європі та п’ятою за величиною у світі. Чинники, що визначають місце країни у міжнародному поділі праці, — це тривала історія індустріалізації, висока якість трудових ресурсів, висока концентрація капіталу, значний науково-технічний та інноваційний потенціал. Важливу роль в економічному процвітанні країни відіграє сприятливе політико-правове середовище, зокрема ефективні правові інститути й низький рівень корупції, що сприяє притоку як внутрішніх, так і зовнішніх інвестицій.

Німеччина — яскравий приклад економіки постіндустріального типу. За часткою ВВП на третинний сектор припадає 70 %, на промисловість — 29 %, сільське господарство — 1 %.

ТРЕТИННИЙ СЕКТОР. Німеччина спеціалізується на наданні міжнародних фінансових і ділових послуг. П’ять німецьких банків входять до сотні найбільших у світі. ТНК Allianz (Алльянц) — одна з найбільших у світі в галузі страхових послуг і фінансів. Франкфурт-на-Майні — провідний фінансовий центр країни. Там розташована одна з найбільших у світі Франкфуртська фондова біржа. Міжнародне значення мають численні виставки та ярмарки, що їх проводять у Ганновері, Берліні та Мюнхені. Динамічно розвиваються ІТ-послуги, логістичні (пов’язані з транспортуванням, зберіганням та обробленням будь-якої продукції), послуги зв’язку, сфера науково-дослідних і дослідно-конструкторських розробок, креативна індустрія. Креативна індустрія — види діяльності, пов’язані зі створенням і практичним використанням творчих, новаторських ідей, знань та інформації. Це — дизайн, реклама, видавнича діяльність, архітектура, музика, кінематограф, література, виконавське мистецтво, народні промисли, мода, телебачення і радіо тощо. Німеччина має високорозвинені системи освіти, культури, охорони здоров’я, побутового обслуговування.

Рекорди світу

Німецька корпорація SAP у галузі розроблення програмного забезпечення та ІТ-індустрії — один із світових лідерів.

Істотною складовою німецької економіки є туризм. Країна є сьомою в світі за туристичними відвідуваннями. Берлін належить до найбільших музейних центрів Європи і світу, в який туристів приваблюють ще й ділові та розважальні заходи міжнародного масштабу. У музеях Мюнхена, Кельна, Дрездена експонуються різноманітні твори мистецтва. Найбільша кількість іноземних туристів відвідує Баварію, яка має широку мережу гірськолижних курортів у Баварських Альпах. Санаторно-курортне господарство Німеччини налічує сотні курортів з цілющими мінеральними й термальними водами (мал. 35). Доходи від туризму приносять країні щороку близько десятки мільярдів євро, а разом із супутніми видами обслуговування вони забезпечують до 4,5 % німецького ВВП.

Мал. 35. Баден-Баден — найбільший бальнеологічний курорт Західної Європи

Мал. 36. Швидкісний німецький потяг «Інтерсіті-Експрес»

Завдяки високому рівневі розвитку транспорту Німеччина стала одним із головних регулювальників транзитних вантажо- і пасажиропотоків у Європі. За щільністю транспортних шляхів вона займає провідні позиції у світі. Основну роль у внутрішніх перевезеннях пасажирів і вантажів відіграє автомобільний транспорт. Якісні автобани ведуть до найбільш віддалених куточків країни. Візиткою німецької залізниці є швидкісні пасажирські потяги дальнього сполучення «Інтерсіті-Експрес», що рухаються зі швидкістю 300 км/год. Повітряний транспорт обслуговують сотні аеропортів і десятки гелікоптерних станцій. Аеропорти у Франкфурті й Мюнхені є транзитними хабами світового масштабу. Авіакомпанія Lufthansa (Люфтганза) — десята в світі за обсягами пасажирських перевезень і одна з найкращих за якістю обслуговування. Морський флот забезпечує зовнішньоторговельні зв’язки країни. Найбільшими портами є Гамбург (другий в Європі після Роттердама, Нідерланди) і Бремен. Особливістю транспортної системи Німеччини є добре розвинений внутрішній річковий транспорт, частка якого в перевезеннях вантажів становить близько 20 %. За цим показником Німеччина поступається лише США. Головною водною артерією є Рейн, що через територію Нідерландів сполучає головний промисловий район Німеччини з Роттердамом, в якому вантажі з океанічних суден перевантажують на річкові. Також створено систему судноплавних каналів: Рейн — Емс — Везер сполучає Рур з Північним морем; Середньонімецький канал (Рейн — Одер) об’єднав усі річки на півночі країни в єдину транспортну мережу; Рейн — Майн — Дунай є трансєвропейським водним шляхом, що сполучає басейни Північного і Чорного морів. Місто Дуйсбург, розташоване біля злиття річок Рейну і Руру, — найбільший річковий порт світу.

ВТОРИННИЙ СЕКТОР. Промисловість хоча й забезпечує менше третини ВВП країни, але відіграє визначальну роль у її міжнародній спеціалізації. На тлі загальної тенденції міграції промислових виробництв до «дешевих країн» Азії, Німеччина зберігає на своїй території значний індустріальний потенціал. Головною перевагою, що не дає промисловості мігрувати з країни, є прямий зв’язок між науково-дослідними та інженерно-конструкторськими центрами й лабораторіями з виробництвом. Промислові товари, що їх виробляють в Німеччині, є здебільшого втіленням передових технологій і вимагають високого рівня кваліфікації трудових ресурсів. Потребу в порівняно дешевій робочій силі частково задовольняють за рахунок припливу трудових мігрантів. Німеччина належить до провідних світових виробників сталі, цементу, хімікатів, транспортних засобів, оптики, верстатів, інструментів, електроніки, продуктів харчування і напоїв, суден, текстилю.

Мал. 37. Німецький порт Гамбург — морські ворота Європи

Основною спеціалізацією промисловості є різнопрофільне машинобудування. Німеччина — один із світових лідерів з автомобілебудування. Найбільшими виробниками легкових і вантажних автомобілів та автобусів є компанії Volkswagen Group (Фольксваген Груп), Daimler (Даймлер), BMW(БМВ), Audi (Ауді), виробничі потужності яких розташовані в багатьох промислових центрах (мал. 38). Найпотужніші заводи діють у містах Вольфсбург (Фольксваген), Штутгарт (Мерседес-Бенц), Мюнхен (БМВ), Інгольштадт (Ауді), Кельн. Високотехнологічним є авіакосмічне виробництво. Авіабудівна корпорація Airbus (Аеробус) — головний конкурент американського авіагіганта «Боїнг». Основний збиральний цех компанії розташований у Гамбурзі (літаки «Аеробус» сімейств А-320, А-330, А-350 та А-380). Виробляють також військові літаки, гелікоптери, що надходять на озброєння армій країн — членів НАТО. Найбільші центри — Аугсбург, Кассель, Мюнхен, Штутгарт. Центрами суднобудування є Гамбург, Бремен, Кіль. Машинобудування Німеччини спеціалізується на оптичному виробництві (оптика, мікроскопи, вимірювальні прилади тощо) з використанням нанотехнологій. Найбільш потужним виробником такої продукції є ТНК Carl Zeiss (Карл Цейс), центри — Оберкохен, Єна. Електротехнічна та електронна промисловість створює надзвичайно широкий спектр продукції як для виробничого застосування, так і для споживчого ринку: двигуни, турбіни, верстати, інструменти, офісне обладнання, побутову електротехніку. Відомими є корпорації Bosch (Бош) — одна з провідних у світі з виробництва автомобільного обладнання, електроінструментів побутової електротехніки та Siemens (Сіменс). Їхні головні підприємства розміщено у Мюнхені, Берліні, Франкфурті-на-Майні.

Мал. 38. Розміщення транспортного машинобудування Німеччини

Німецька індустрія спеціалізується й на хімічній промисловості. У країні випускають надзвичайно широкий асортимент продукції основної та органічної хімії. Провідні німецькі концерни BASF (БАСФ) і Bayer (Байер) домінують і на світовому ринку, входячи до трійки хімічних гігантів. БАСФ виробляє хімікати для потреб будівництва і промисловості, штучний каучук, пластмаси, добрива, нафтохімічну продукцію. Продукція Байер — кислоти, добрива, штучні каучук і волокна та фармацевтичні товари, що здобули світову славу. Основним територіальним осередком є долина Рейну, найбільші центри — Людвігсгафен, Леверкузен, Кельн, Галле, Лейпциг, Берлін.

Мал. 39. Збиральний цех компанії Аеробус у Гамбурзі

Чорна металургія Німеччини, що колись базувалася на власних родовищах коксівного вугілля Руру і Саару та покладах залізних руд, перейшла на довізні паливо й сировину. Нині її головним осередком залишається Рур. Найбільші центри — Дуйсбург, в який імпортну залізну руду транспортують Рейном, та порт Бремен. Сталеливарне виробництво має високий ступінь технологічної оснащеності. Одним із найбільших у світі виробників сталі та прокату є ТНК ThyssenKrupp (ТіссенКрупп). Попри відсутність власної рудної сировини для кольорової металургії, Німеччина є провідним світовим виробником свинцю і цинку (Айслебен, Дюссельдорф). Електроенергетика дедалі більше орієнтується на нафту, газ та альтернативні джерела енергії (вітрову й сонячну енергію, використання біопалива). Країна має намір поступово відмовитися від АЕС, частка яких становить 18 % загального виробництва електроенергії.

ПЕРВИННИЙ СЕКТОР. Основою видобувної промисловості Німеччини впродовж тривалого часу було видобування кам’яного вугілля в Рурському басейні, але нині більшість шахт закрито через низьку рентабельність та негативний вплив на довкілля. Водночас Німеччина утримує передові позиції в світі за видобутком бурого вугілля. Зберігає значення видобуток калійної солі.

Сільське господарство є високопродуктивним і здатне на 90 % покривати потреби країни у продовольчих товарах. Для його розвитку Німеччина має сприятливе поєднання клімату й ґрунтів. Більшість сільськогосподарських земель перебувають у приватній власності; поширені як дрібні, так і великі фермерські господарства. Високий рівень урбанізації в країні та високі доходи населення обумовили переважання тваринництва — 80 % у структурі вартості сільськогосподарського виробництва. У скотарстві розвинені як молочно-м’ясний, так м’ясо-молочний напрями. Поширені також свинарство і птахівництво. Рослинництво спеціалізується на вирощуванні картоплі, зернових (пшениці, ячменю, жита), цукрових буряків. Головними районами його поширення є рівнинні простори на півночі та сході Німеччини. Всесвітньо відомими є виноградарські й виноробні райони у долинах річок Мозель, Саар і Рувер (земля Рейнланд-Пфальц), а також виробництво солодового хмелю у Баварії, яка славиться своїм пивоварінням. Навколо великих міст сформувалися зони садівництва та овочівництва.

Розвиток лісового господарства — один із пріоритетів державної політики. Попри високий рівень господарського освоєння, інтенсивне сільське господарство і щільно розміщену промисловість, близько 30 % території країни вкрито лісами, площа яких постійно зростає. Нині Німеччина на 65 % покриває свої потребі у деревині за рахунок власних ресурсів. Частина її йде навіть на експорт.

Просторова організація господарства Німеччини вирізняється високим ступенем його розвитку по всій її території. Особливо високу концентрацію промисловості мають кілька регіонів: Рур з центрами Дуйсбург, Ессен, Дортмунд, Бохум; Мюнхенська, Штутгартська, Ганноверська агломерації; землі Саксонія і Саксонія-Ангальт із центрами Дрезден, Лейпциг, Галле; земля Шлезвіг-Гольштейн (колись найменш розвинена, а нині — один із лідерів у енергетиці на основі відновлюваних джерел, єдина в країні, яка повністю забезпечує свої енергетичні потреби за рахунок енергії вітру, сонця та біопалива).

ЗОВНІШНІ ЕКОНОМІЧНІ ЗВ’ЯЗКИ. За обсягом як експорту, так і імпорту Німеччина посідає перше місце в Європі і третє в світі після Китаю та США. У структурі торгівлі товарами переважає промислова продукція. Головними статтями експорту є автомобілі, машинне устаткування, продукція хімічної промисловості, фармацевтичні товари, електронне та електротехнічне устаткування, метали, гума і пластик (мал. 40). За експортом капіталу Німеччина посідає друге місце в світі після Китаю і четверте — за експортом послуг (ділових, фінансових, транспортних) після США, Великої Британії та Китаю.

Водночас Німеччина імпортує надзвичайно широкий спектр продукції, що обумовлено її величезним платоспроможним ринком. Чільне значення має імпорт палива, сировини для промисловості, металів, електроніки, сільськогосподарської продукції, зокрема зернових, овочів і фруктів.

Мал. 40. Склад і спрямування зовнішньої торгівлі товарами Німеччини

Розвиток економічних зв’язків з Німеччиною — важливе завдання для України. Нині це один із найбільших наших торговельних партнерів серед країн ЄС. На Німеччину припадає 3,4 % всього українського експорту та майже 11 % імпорту товарів (2015). Велике значення має співпраця з німецькими фінансовими та інвестиційними інститутами. Обсяг прямих іноземних інвестицій з Німеччини в економіку України становить 4,6 % усіх іноземних інвестицій. Німецький Фонд міжнародного правового співробітництва надає організаційну та консультативну допомогу в розбудові правових інститутів в Україні.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. У чому полягають особливості сучасного розвитку економіки Німеччини?

2. Які послуги, що визначають міжнародну спеціалізацію Німеччини.

3. Багато видатних німців сприяли духовному й науковому збагаченню людства. Створіть стрічки імен відомих німецьких письменників, композиторів і музикантів, учених, спортсменів та ін. До якого сектору економіки належить їхня діяльність?

4. На основі яких ресурсів у країні розвивається сфера туризму?

5. Назвіть види транспорту, що відіграють провідну роль у перевезеннях: а) пасажирів; б) вантажів. Покажіть на карті найбільші порти та аеропорти.

6. Назвіть машинобудівні виробництва, за розвитком яких Німеччина належить до когорти світових лідерів. Яку продукцію вони виробляють?

7. На виробництві якої продукції спеціалізується хімічна промисловість?

8. Які чинники обумовили переважання тваринництва у структурі вартості сільськогосподарського виробництва? Назвіть галузі його спеціалізації.

9. Користуючись економічною картою Німеччини, покажіть райони найбільшої концентрації промисловості. Які великі промислові центри вони охоплюють?

10*. Користуючись мал. 40, розкажіть про склад і спрямування зовнішньої торгівлі товарами Німеччини. Оцініть економічні зв’язки України та Німеччини.

ШУКАЙТЕ В ІНТЕРНЕТІ

Концерн Фольксваген Груп випускає автомобілі 12 торгових марок. Користуючись інтернет-джерелами, дізнайтеся, яких брендів легковики, позашляховики, вантажівки та мікроавтобуси виробляє концерн.

ПРОВЕДІТЬ ДОСЛІДЖЕННЯ

«Нове обличчя» Руру — постіндустріальний розвиток: «зелені» міста замість похмурих ландшафтів