Основи здоров’я. 8 клас. Бойченко

ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА

§ 30. Засоби масової інформації і здоров’я людей

Дізнаєтеся більше про вплив засобів масової інформації на здоров’я і поведінку людей; безпеку в мережі Інтернет

Пригадайте

  • Що таке безпека і небезпека?

Що таке інформація? Слово інформація походить від латинського слова informatio, що означає «відомості», «роз’яснення», «виклад».

Інформація — відомості про людей, предмети, факти, події, явища і процеси незалежно від форми їхнього представлення. Сучасне розуміння інформації розширилося. Нині говорять про обмін інформацією не лише між людьми, а й між людиною і природою, людиною і технічними пристроями, між технічними пристроями.

Інформаційні технології дають змогу людству передбачати й прогнозувати природні небезпеки, зокрема землетруси, повені, посухи, виявляти лісові пожежі, оцінювати стан ґрунту, ступінь екологічного забруднення території тощо.

Щоб інформація була корисною і не зашкодила здоров’ю, потрібно відбирати її за кількістю, різноманітністю та якістю. Так, шкільна програма передбачає, що ви отримаєте необхідну інформацію, відібрану саме за такими критеріями.

Існує думка, що все, що ми дізнаємося про наше суспільство, і навіть про світ, у якому живемо, ми дізнаємося із засобів масової інформації.

Засоби масової інформації (ЗМІ) інформують про події у світі та аналізують їх. ЗМІ впливають на поведінку людей, прийняття рішень, формування життєвих цінностей. Інформація, отримана через ЗМІ, розвиває, виховує, розважає. Особливо значного впливу зазнає молодь. Серед ЗМІ, мабуть, найбільш впливові телебачення та Інтернет. Вплив інформації ЗМІ може бути позитивним і негативним.

Позитивний вплив. ЗМІ інформують про все, що сталося в країні та світі. Пізнавальні статті та передачі сприяють інтелектуальному розвитку. У радіо- і телепередачах беруть участь слухачі й глядачі у прямому ефірі. Виник новий вид комунікації — через Інтернет. Комерційна реклама інформує про нові товари. В інтернет-магазинах можна купити товар. Соціальна реклама пропагує загальнолюдські цінності, зокрема патріотизм, здоровий спосіб життя, толерантність, захист довкілля. Щоб відпочити чи заспокоїтися, можна послухати музику або переглянути улюблені кінострічки. Фільми, мультфільми та передачі, що пропагують позитивні цінності, впливають на систему цінностей людини, заохочують думати, аналізувати, оцінювати події.

Негативний вплив. ЗМІ часто повідомляють про агресію, жорстокість, насилля. Головні персонажі бойовиків розв’язують проблеми силою. Пограбування, перестрілки, вороже ставлення до оточуючих стають звичними. У деяких рекламних роликах і фільмах пропагують хибні цінності. Можуть провокувати формування шкідливих звичок, негативно впливати на психіку. Підлітки не завжди можуть відрізнити віртуальний світ від реальності. Вони наслідують поведінку героїв фільмів і мультфільмів у повсякденному житті. Намагаються розв’язати конфліктні ситуації силою. Під впливом таких фільмів і телепередач підліток може стати байдужим до оточуючих, жорстоким і грубим, не співчуває і не співпереживає оточуючим. У соціальних мережах знайомляться заочно. На жаль, люди бувають і добрі, і лихі. Підліток навіть не усвідомлюватиме негативного впливу знайомства, але може стати дратівливим, агресивним, набути шкідливих звичок.

Щоб протидіяти негативному впливу, слід розвивати навички критичного мислення.

Мислити критично — це означає ретельно обмірковувати судження, приймати рішення після оцінювання різних варіантів.

Якщо навчитеся оцінювати інформацію критично, то обиратимете для перегляду кінофільми й телепередачі, у яких ідеться про справжні цінності — дружбу, повагу, вірність.

Щоб поліпшити самопочуття і гарно вчитися, активно відпочивайте, поводьтеся чемно з однолітками та дорослими.

Комп’ютерна безпека. Безпека в мережі Інтернет

Доступність інформації зростає завдяки комп’ютеру й мережі Інтернет. Кількість користувачів глобальної комп’ютерної мережі Інтернет з року в рік зростає. Завдяки сучасним комп’ютерним технологіям створюється єдиний інформаційний простір. Користувачі Інтернету мають доступ до величезної кількості інформаційних послуг — сайтів, радіо, телебачення, організацій і приватних осіб, електронної пошти, телеконференцій, оголошень, новин тощо.

Дівчата і хлопці часто захоплюються комп’ютерними іграми. Вони проводять багато часу за комп’ютером, нехтують навчанням і відпочинком на свіжому повітрі. Урешті-решт, таке захоплення шкодить здоров’ю. Якщо багато часу проводити за комп’ютером, може виникнути залежність. Це негативно впливає не тільки на психологічний, а й на фізичний стан здоров’я. Порушується розпорядок дня, підлітки мало відпочивають, погано сплять. Малорухливий спосіб життя призводить до порушення постави. У рекламі можуть пропагувати шкідливі для здоров’я продукти. Вживаючи їх, підлітки набирають зайву масу тіла. Мигтіння зображення на екрані негативно впливає на гостроту зору й роботу мозку підлітків, у них послаблюється увага.

Правила безпечного користування Інтернетом:

1. НЕ змінюйте налаштування комп’ютера самостійно: у ньому встановлено захист від комп’ютерних вірусів. Користуйтеся тільки легальними антивірусними програмами.

2. НЕ заходьте на підозрілі сайти, якщо про це попереджує захист комп’ютера.

3. НЕ повідомляйте і не оприлюднюйте без дозволу близьких особисту інформацію: логіни та паролі до поштової скриньки, адреси, номери телефонів, фотографії свої та близьких, номери банківських карток тощо.

4. НЕ зустрічайтеся ніколи наодинці з людиною, з якою познайомилися в Інтернеті, у малолюдних місцях.

5. НЕ відповідайте на неприємну інформацію, яка може надійти на вашу електронну адресу. Про такі випадки обов’язково повідомляйте близьких.

6. НЕ заважайте іншим користувачам, не робіть протизаконних вчинків в Інтернеті. Будьте чемними, доброзичливими та відповідальними в мережі.

Завдання

  • 1. Що таке інформація?
  • 2. Назвіть правила безпечного користування Інтернетом.
  • 3. Чим позитивний вплив засобів масової інформації відрізняється від їхнього негативного впливу?
  • 4. За якими ознаками слід вибирати інформацію, щоб вона не зашкодила здоров’ю?
  • 5. Чому важливо набувати навичок критичного мислення?
  • 6. Поясніть, чому важливо протидіяти негативному впливу ЗМІ.

Ситуаційні завдання

Якими можуть бути наслідки для здоров’я, якщо підлітки все дозвілля проводять, спілкуючись у соціальних мережах?

Попрацюйте в парі або групі

Обговоріть, чому слід додержуватися правил безпечного користування Інтернетом.

Моделюйте — набувайте життєвих навичок

  • 1. Критично оцініть якесь повідомлення в засобах масової інформації (на вибір). Як діятимете, щоб убезпечитися від негативного впливу ЗМІ?
  • 2. Проаналізуйте, чи додержуєтеся ви правил безпечного користування Інтернетом.
Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст