Основи здоров’я. 6 клас. Бойченко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Навички, що сприяють здоров'ю

Фізична складова здоров’я

• Активний рух, заняття фізичною культурою, спортом, загартовування.

• Додержання принципів раціонального харчування, питного режиму.

• Додержання правил чистоти й охайності.

Соціальна складова здоров’я

• Доброзичливе спілкування, уміння вчитися, упевнена поведінка, допомога іншим.

Психічна і духовна складові здоров’я

• Інтелектуальний розвиток, повага до інших, уміння долати труднощі, розвиток творчих здібностей, уміння керувати емоціями.

Навички безпечної поведінки

• Уникати невиправданих ризиків.

• Уміти діяти в екстремальних ситуаціях.

• Додержуватися порад щодо захисту власного майна.

• Обирати для спілкування дружні компанії.

• Дбати про чисте довкілля.

• Додержуватися правил безпеки в побуті.

• Уміти надавати посильну допомогу собі та іншим; викликати службу захисту населення.

Дорогий друже!

У цьому році, опановуючи теми підручника, ти учитимешся уникати ризиків для здоров’я і життя, набувати навичок здорового способу життя, спілкуватися з однолітками й дорослими. Спробуєш самостійно приймати зважені рішення, оцінювати свої дії та вчинки, розвивати свої здібності.

У підручнику ти прочитаєш нову інформацію про безпеку та здоров’я. Знайдеш поради, як діяти в різних життєвих ситуаціях, щоб зберегти життя і зміцнити здоров’я. Дізнаєшся, як співпрацювати на уроці з однокласниками. Запропоновані завдання допоможуть тобі краще опанувати теми підручника, пригадати вивчене, набути корисних звичок.

Зверни увагу на умовні позначки, які підказують, як саме слід виконувати завдання.

Бажаємо успіхів!

Автори

Розділ 1. Здоров’я людини

Життя і здоров’я людини

§ 1. Безпека життєдіяльності. Ризики і небезпеки

Дізнаєшся, що таке безпека життєдіяльності; які навички сприяють здоров’ю; про види й чинники ризиків і небезпек

Пригадай

Що таке безпека й небезпека? Від чого залежить здоров’я людини?

Безпека життєдіяльності

Усе, що тебе оточує, — навколишнє середовище, або довкілля. Виділяють природне, техногенне й соціальне середовища. Змінюючи навколишнє середовище, люди водночас залежать від нього.

Навколишнє середовище — середовище твого життя

У давнину люди потерпали здебільшого від природних небезпек. Тепер діяльність самої людини іноді становить не меншу небезпеку для здоров’я, ніж природні лиха. Через інтенсивне використання природних ресурсів постала проблема захисту довкілля і самої людини від наслідків її діяльності. Люди мають передбачати можливі негативні наслідки своєї діяльності для довкілля та убезпечити себе від негативного впливу на здоров’я. Вони повинні дбати не тільки про безпеку життя, а й про безпеку життєдіяльності.

Безпека життєдіяльності — це створення умов безпечного існування і діяльності людини у взаємозв’язку з навколишнім середовищем.

Кожна людина щодня перебуває в багатьох місцях: надворі, у транспорті, у приміщенні. Усі ці місця безпечні, проте за певних обставин там можна наразитися на небезпеку. Електроприлади, газове обладнання, система водопостачання в разі порушення правил користування ними можуть зашкодити здоров’ю. Автотранспортом швидко можна дістатися в будь-яке місце, проте вихлопні гази шкідливі для здоров’я. Порушення Правил дорожнього руху може призвести до травмування. Граючись у рухливі ігри у дворі, можна вдаритися. Отже, щодня людина перебуває в середовищі, де існують можливі небезпеки. Щоб зберегти власне здоров’я і здоров’я інших, слід набувати вмінь і навичок безпечної поведінки.

Здоров’я і благополуччя

Кожна людина хоче мати друзів, бути здоровою, займатися улюбленою справою, відпочивати, досягати успіху в навчанні і праці, спілкуватися. Отже, кожен прагне жити благополучно. Благополуччя — це відчуття задоволення життям. Деякі обставини людина не може змінити. Але часто благополуччя залежить від поведінки самої людини. Від того, як вчишся, спілкуєшся, дбаєш про інших, долаєш невдачі, поводишся в різних ситуаціях, залежить твоє здоров’я і благополуччя. Долати труднощі життя, передбачати небезпеки й уникати їх допомагатимуть навички, що сприяють здоров’ю.

Ризики і небезпеки

Людина щодня потрапляє в ситуації, що пов’язані з ризиком. Ризик — можлива небезпека.

Приклади щоденних ризиків і небезпек

Ризики бувають виправданими і невиправданими.

Будь-яка ситуація, пов’язана з ризиком, має певні наслідки. За наслідками оцінюють рівень ризику. Так, перебігати дорогу на червоне світло світлофора — значно вищий ризик, ніж ризик запізнитися на урок. Відмова від пропозиції покурити сигарету — значно нижчий ризик, ніж ризик небезпеки куріння для здоров’я. Щоб здобути авторитет серед ровесників, підлітки іноді схильні до невиправданих ризиків. Проте завжди поважають того, хто вміє аналізувати життєві ситуації, оцінює ризики, відповідально поводиться.

Екстремальні і надзвичайні ситуації

Екстремальні і надзвичайні ситуації загрожують здоров’ю і життю людей.

В екстремальній ситуації небезпека загрожує окремій людині або групі людей.

Рибалки на кризі

Підлітки заблукали в лісі

Дорожньо-транспортна пригода

Пожежа в помешканні

В екстремальних ситуаціях слід діяти за такою схемою.

Схема дій в екстремальній ситуації

У надзвичайній ситуації небезпека загрожує великій кількості людей на окремій території.

Землетрус

Повінь

Техногенна аварія з викидом шкідливих речовин у повітря

Під час надзвичайних ситуацій людям, які опинилися на території, що постраждала, слід виконувати розпорядження рятувальних служб.

Висновок

У сучасному житті безпека життєдіяльності — основа благополучного життя і здоров’я. Ризики і небезпеки — частина щоденного життя людини. Слід уникати невиправданих ризиків і небезпек. Навчитися діяти в екстремальних ситуаціях. Здоров’я і благополуччя залежать від поведінки людини, від набутих навичок, що сприяють здоров’ю.

Завдання

  • 1. Розкажи, що таке безпека життєдіяльності.
  • 2. Наведи приклади навичок, що сприяють здоров'ю.
  • 3. Наведи приклади виправданих і невиправданих ризиків.
  • 4. За малюнками (с. 7) назви ризики та небезпеки, що можуть трапитися щодня.
  • 5. Наведи приклади екстремальних і надзвичайних ситуацій. Чим вони схожі? Чим різняться?
  • 6. Поясни, як діяти в екстремальних ситуаціях.
  • 7. Поясни, як ти розумієш приказку «Якби людина наперед все знала, то й нещастя жодного не мала б».
  • 8. Чому, вітаючи людей зі святом, бажають здоров’я і благополуччя?

Моделюй — набувай життєвих навичок

  • Склади алгоритм дій для групи підлітків, які потрапили в екстремальну ситуацію, заблукавши в лісі. Пригадай матеріал підручника 5 класу про дії в автономній ситуації та про підручні засоби захисту.
Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.