Підручник з Основ здоров'я. 5 клас. Бойченко - Нова програма

§ 20. СПІЛКУВАННЯ З ОДНОЛІТКАМИ

Ти дізнаєшся про поведінку, яка сприяє дружбі, навчишся долати вияви насильства серед учнів.

Щоранку учні зустрічаються у школі, привітно вітаються, діляться новинами, проблемами, дають поради одне одному. На уроках усі об’єднані одним прагненням — одержати нові знання, закріпити й застосувати раніше набуті. Саме ця спільна мета допомагає учням краще розібратися в матеріалі.

Але після уроків не завжди хочеться відразу йти додому. Школярі беруть участь у позаурочних заходах: підготовці та проведенні різних вечорів, концертів, змагань. Так минає день за днем, рік за роком шкільного життя. І однокласники навіть не замислюються, що життя школярів складається з двох головних чинників: навчання та шкільної дружби. Якою буде шкільна дружба, залежить від самих хлопчиків та дівчаток, їхнього ставлення одне до одного.

Поміркуй

Прочитай твір п’ятикласника. Чи можна погодитися з думкою автора про шкільну дружбу? Сформулюй власне визначення, що таке шкільна дружба.

Бути дружним класом — це, на мій погляд, означає мати однакові або схожі погляди на людські чесноти й недоліки. А звідси складаються доброзичливі стосунки учнів у класі. Дружний клас — це не тільки веселі розваги, а й уміння сприймати чужий біль, як власний, своєчасно прийти на допомогу однокласнику. Або у хвилини щастя — день народження чи якась особиста перемога — щиро радіти всім разом на класному святі. А ще дружний клас — це вміння упередити однокласника від поганого вчинку і підтримати його.

Дружний клас — це коли багато «я» зливаються в одне «ми», як струмочки, що течуть в одному напрямку, об’єднуючись в одну річку!

Попрацюйте в парі

Обговоріть, що, на вашу думку, допомагає, а що заважає дружити.

І дорослим, і дітям не слід обмежувати спілкування тільки діловими стосунками. Якщо люди допомагають одне одному, мають спільні інтереси, між ними поступово зароджується дружба.

Поміркуй

1. Чим друг відрізняється від приятеля, знайомого? Розкажи.

2. Чи має бути в людини багато друзів? Поясни свою думку.

Завдання

1. Доповни характеристику справжнього друга.

«Ставиться до мене з повагою; уміє прощати помилки; щирий і чесний; вірний і відданий».

2. Чи відповідаєш ти характеристиці справжнього друга? Чому?

Попрацюйте в групі

Обговоріть ситуації. Порадьте своїм одноліткам, як слід діяти в таких ситуаціях.

1. «У мене багато друзів. Я легко сходжуся з хлопцями й дівчатами. Вмію їх слухати і співпереживати, можу дати пораду. Я весела, жартую, і це дуже багатьом подобається — вони до мене тягнуться. Але я теж людина, і мені теж треба комусь іноді пожалітися. На жаль, немає такої подруги поруч, а я не можу розповідати, як деякі, направо й наліво про свої проблеми. Іноді я відчуваю себе жахливо самотньою, навіть плачу. Як же мені бути?»

2. «До 5 класу в мене було багато друзів, у нас був дуже великий і дружний клас. А потім наша сім’я переїхала в інше місто. Все літо я переживав: як же я піду в нову школу? Коли я прийшов у новий клас, хлопці прийняли мене добре, у класі були ще новенькі. Я трохи заспокоївся. Але відчуваю себе самотньо, тому що не знайшов собі справжнього друга. Хоча пройшов уже цілий рік».

Із самого народження дитина спілкується з людьми: спочатку в сім’ї, потім у дитячому садку, у школі. Що старшим ти стаєш, то частіше виникають питання: «Чи можна дружити хлопчикам і дівчаткам у моєму віці?», «А що скажуть оточуючі?», «Як реагувати на це?», «Як самому почати дружити?». Для того щоб отримати відповіді на ці питання і краще зрозуміти людину, спробуй стати на її місце, наприклад у грі. Адже в грі можна програти найнеймовірніші ситуації, знайти рішення, які можуть допомогти в подальшому.

Ситуаційні завдання

1. Хлопчику подобається дівчинка, і він хоче запросити її на свій день народження додому, де будуть й інші діти. Дівчинка не хоче йти. Як їй відмовитися, щоб хлопчик не образився.

2. Хлопчик хоче сидіти з дівчинкою за однією партою. Як йому сказати їй про це?

Іноді в учнівському колективі виникають проблеми. Висміюють тих, хто старанно вчиться, або тих, хто отримує низькі бали. Можуть ображати того, хто відрізняється зовнішнім виглядом: надто високого чи низького, повного чи худого. Принизливі прізвиська псують настрій, заважають учитися. Часто глузують над новачками.

Як правило, ініціатором таких дій є хтось один, а інші учні підтримують його або мовчки спостерігають. Як же діяти тому, кого ображають?

Щоб вистояти в нелегкій ситуації, краще не сприймати образи близько до серця, спробувати знайти однодумців. Найчастіше через деякий час образи припиняються. В іншому разі звернися по допомогу до вчителя, шкільного психолога чи батьків.

Основний обов’язок учня — вчитися. На жаль, не всі це розуміють. Якщо однокласник відволікає тебе на уроці, тактовно, але переконливо скажи, що потрібно бути уважним. Можеш попросити вчителя пересадити тебе. Якщо подібні ситуації виникають досить часто, їх слід обговорювати в класі.

Іноді сильніші відбирають у слабших або менших кишенькові гроші. Треба серйозно попередити кривдника, що його дії — злочин. Зрештою, слід звернутися по допомогу до класного керівника, чергового вчителя.

Навчися говорити «Ні!», коли:

• примушують піти з уроків;

• пропонують закурити;

• наказують зіпсувати комусь речі;

• вимагають дати списати на контрольній роботі чи під готу - вати за когось реферат;

• примушують кепкувати з інших, принижувати їх словами та діями.

Завдання

1. Закінчи речення «Що я можу відчувати, якщо...»

• перейду в нову школу;

• переїду в інше місто;

• виявився/виявилася наймолодшим/наймолодшою у спортивній секції;

• виявився/виявилася старшим/старшою в музичній групі;

• посварився/посварилася з друзями.

2. Як поводитися, якщо тебе ображає кращий друг чи подруга?

3. Що можна зробити, щоб краще навчатися?

4. Яких правил слід додержуватися в дружбі?

Ситуаційні завдання

1. На шкільну дискотеку хлопчики й дівчатка принесли кілька різних за стилем музичних записів. Одні хотіли танцювати реп, інші — диско. Вечірка зривалася. Учителі дали 5 хвилин, щоб діти домовилися. Інакше дискотеку припинять.

Використовуючи правила культури спілкування, знання про впевнену поведінку, запропонуйте вихід із цієї ситуації.

2. Сергійко розповідає про новенького, якому придумали прізвисько. Сергійкові хлопчик сподобався, і він просить поради, як їм потоваришувати.

Запропонуйте, що робити Сергійкові і як поводитися новенькому в класі.

3. Щодня батьки дають п’ятикласнику Микиті 3 гривні на булочку. Це помітив семикласник Дмитро. Він попросив позичити гроші до завтра. Наступного дня не віддав, сказав, що забув, і попросив позичити гроші знову. Так повторювалося упродовж тижня.

Що відбувається насправді? Який вихід із ситуації ви бачите?

4. Маринка щодня старанно готується до уроків. Даринка тричі просила в подруги зошит із виконаними домашніми завданнями, а потім брала його з парти без дозволу. Учителька помітила однакові роботи, записала зауваження обом дівчаткам у щоденники. Через кілька днів Даринка звернулася до Маринки із тим самим проханням.

Що робити Маринці?