Підручник з Основ здоров'я. 5 клас. Бойченко - Нова програма

Фізична складова здоров'я

Ти дізнаєшся про:

• особливості розвитку підлітків

• рухову активність

• засоби безпеки при заняттях спортом

• формування правильної постави

• правила загартовування

• організацію робочого місця

• вплив життєвого ритму на здоров’я

• активний відпочинок та види спорту

• правила допомоги та самодопомоги тому, хто провалився під лід

• вплив телебачення та комп’ютера на здоров’я

Ти навчишся:

• оцінювати свій фізичний розвиток

• запобігати порушенню постави, зниженню гостроти зору

• визначати рівень рухової активності

• виконувати вправи для профілактики порушень постави та зниження гостроти зору

• надавати допомогу тому, хто травмувався під час виконання фізичних вправ

• уникати перевтоми

§ 11. РУХ — ЦЕ ЖИТТЯ

Ти дізнаєшся про рухову активність, її користь, правила загартовування.

Щоб почуватися добре довгі роки життя, бути сильним і витривалим, треба вести здоровий спосіб життя. Додержуватися його потрібно з дитинства.

Пригадай

1. Пригадай правила здорового способу життя.

2. Які із цих правил ти виконуєш?

3. Якими правилами нехтуєш? Чому?

4. Чому треба додержуватися правил здорового способу життя?

Одним з основних правил здорового способу життя та умовою росту й розвитку людини є достатня рухова активність. Виділяють рухову активність низьку, помірну та інтенсивну.

СЛОВНИЧОК

Інтенсивний (від латинського слова, що означає «напружений») — напружений, посилений.

Завдання

1. За таблицею 3 визнач свою рухову активність протягом дня. Скільки часу в тебе триває:

• низька активність;

• помірна активність;

• інтенсивна активність.

2. Обговори одержані дані з учителем.

Таблиця 3

Види рухової активності

Рухова активність

Дії

Низька

Розмірена повільна ходьба; сидіння за партою, столом; робота за комп’ютером; перегляд телепередач

Помірна

Швидка ходьба; прибирання оселі; допомога по господарству, гра на піаніно

Інтенсивна

Біг; заняття спортом, танцями; рухливі ігри

У твоєму віці найкраще щотижня займатися фізичними вправами тричі на тиждень по 30-40 хв. Особливо корисна ранкова гімнастика, спортивні заняття, рухливі ігри. Завдяки інтенсивній руховій активності твоя фігура буде привабливою, стрункою.

За недостатності руху виникає гіподинамія. Вона стає причиною порушень розвитку скелета, втомлюваності, поганого сну.

Пригадай

Правила гігієни при виконанні фізичних вправ удома.

СЛОВНИЧОК

Гіподинамія (походить від грецьких слів, що означають «зниження» та «сила») — стан організму, спричинений недостатністю рухової активності.

Координація (від латинських слів, що означають «разом» і «узгодження») — встановлення взаємозв’язку між рухами.

Поміркуй

Чому необхідно достатньо рухатися?

Учні впродовж дня довго сидять за партою у школі, за комп’ютером та біля телевізора вдома. Потрібно чергувати інтенсивну рухову активність із низькою. Це покращує стан організму, зокрема зміцнює серце. У людини, яка достатньо рухається, хороша координація рухів і маса тіла відповідає віковій нормі. Рухова активність сприяє розвитку розумових здібностей, покращує настрій.

Пригадай

Що сприяє розвитку твого організму?

Як правильно загартовуватися

Загартовування — це комплекс дій для зміцнення організму. Вони допомагають підвищувати опірність організму до несприятливих зовнішніх впливів, здійснювати профілактику застудних захворювань. Ти вже знаєш, що загартовування проводять за допомогою сонця, повітря, води.

Пригадай

Розглянь малюнки. Назви відомі тобі способи загартовування.

Організм загартованої людини здатний пристосовуватися до мінливих умов довкілля. Завжди пам’ятай правила загартовування. Загартовуватися слід:

• поступово,

• систематично,

• дозовано,

• добираючи ті способи, які найбільше підходять.

Не варто надто захоплюватися.

Завдання

1. Що необхідно для нормального розвитку твого організму?

2. Що негативно впливає на фізичний розвиток підлітка?

3. Наведи приклади корисної для тебе інтенсивної рухової активності.

4. Оціни свою рухову активність.

5. Які риси характеру формують заняття спортом та фізичними вправами?

6. Чому небезпечна гіподинамія?

7. Скільки часу на загартовування відведено в твоєму розпорядку дня?

8. Установи взаємозв’язок між руховою активністю і здоров’ям.

Ситуаційні завдання

1. Софійка щодня ретельно виконує домашні завдання. Часу на прогулянки не вистачає. У кінці тижня вона дуже втомлена. Тому в неділю дівчинка гуляє в парку по 3-4 години.

Чи правильно чинить дівчинка? Чому? Що ти їй порадиш?

2. Сашко з дитинства загартовується: щодня обливається холодною водою. Петрусь вважає, що для здоров’я краще і простіше взимку вживати вітаміни.

А як думаєш ти? Поясни.