Українська література. Профільний рівень. 11 клас. Борзенко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Мурахи революції («Кіт у чоботях»)

Микола Хвильовий брав активну участь у революції на боці більшовиків. Відображав цей життєвий досвід він у своїх творах, зокрема у новелі «Кіт у чоботях» (1922).

Новела увійшла до першої прозової збірки Миколи Хвильового, яка мала назву «Сині етюди». В образотворчому мистецтві етюд — твір допоміжного характеру, виконаний з натури з метою її вивчення в процесі роботи над картиною. Називаючи свої твори етюдами, Микола Хвильовий створював ефект незавершеності, пропонував читачам самостійно розібратися в складній сучасності.

У новелі «Кіт у чоботях» письменник застосував імпресіоністичний підхід до зображення дійсності: основу твору складають мінливі враження від революції та її рядових учасників, котрі винесли на собі основний тягар боротьби.

А з усього людського «мурашника» буремної доби автор виокремив героїню, яка втілила особливий тип «жінок революції»: Гапка, «товариш Жучок», «Кіт у чоботях».

Революція (Давид Бурлюк, 1917)

Чому Жучок? Бо маленька, рухлива і жвава. Чому «Кіт у чоботях»? Бо її силует нагадував ілюстрацію до відомої казки Шарля Перро. Та й взуття мала відповідне — завеликі (на кілька розмірів) чоботи. Усього лише неосвічена куховарка, хоч і не зовсім проста: «Вона безпартійна, але вже має в торбинці товстеньку книжку «Что такое коммунизм» (без автора)». Разом із червоноармійцями блукає дорогами революції, виборює «новий світ».

А ось дещо інші враження про нову зустріч із товаришем Жучком після тривалої перерви: вона вже не куховарка, а комуністична активістка. І книжку «Что такое коммунизм» дочитала. Тепер завзято керує «дискусіями», ширить політ-грамоту, повчає інших та погрожує їм доганами.

Та й це ще не все: «...бігала, метушилась, збирала жінок, улаштовувала жіночі зібрання, де говорили: про аборт, про кохання, про право куховарки (Ленін сказав)».

До образу «товариша Жучка» автор додав і декілька зовсім нових рис, дещо «пом'якшив» його. Розповів про її переживання і сльози: колись вона втратила дитину, яку «повісив на ліхтарі козак» (то «козача помста», бо «пішла по дорозі за отрядом»).

Авторська позиція доволі чітка: він мав намір «проспівати степову бур'янову пісню» таким мурахам революції. Водночас у новелі розкрито основи, на яких постало радянське суспільство, й те, ким були його творці.

Ці «мурахи революції», які легко прийняли комуністичні гасла й побачили в революції сенс свого існування, із часом перетворились на справжніх фанатиків класової моралі з книжечок на кшталт «Что такое коммунизм». Саме люди цього типу з радісним піднесенням схвалювали й підтримували будь-які, навіть злочинні дії влади: чи то був голодомор, чи то масові репресії — усе заради «революції» та «ідеального нового світу».

Опрацьовуємо прочитане

  • 1. Яке враження справила на вас новела? Які почуття викликала? До яких роздумів заохотила?
  • 2. Якою постає героїня новели на початку твору? Яке її справжнє ім'я? Чому її звуть Жучком?
  • 3. Як до «товариша Жучка» ставляться інші «бійці революції»? Як до неї ставиться автор? Обґрунтуйте свої міркування цитатами з твору.
  • 4. Зверніть увагу на мову твору. Які риси імпресіоністичного письма властиві тексту новели «Кіт у чоботях»? Узагальніть свої спостереження в таблиці.
  • 5. Об'єднайтеся в малі групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.

• Чому автор протиставляє ім'я головної героїні й слово «гаптувати»?

• Чому автор називає героїню «кіт у чоботях»? Якого додаткового значення надає ця літературна алюзія образу «товариша Жучка»?

• Чому автор звертає увагу читачів на те, що «...упоравшись біля походної кухні, виходила з вагона невідомо куди, і довго її не було. А відтіля вона приходила завжди в зажурі»?

• З якою метою автор звертає увагу читачів на те, що книга «Что такое коммунизм», яку читає «товариш Жучок», не має автора?

• Чому історію про страчену дитину «товариша Жучка» автор розповідає наприкінці новели?

  • 6. Оберіть рівень складності та доведіть або спростуйте тезу.

• «Творам Миколи Хвильового властива іронія»

• «Творам Миколи Хвильового властиві риси імпресіонізму й експресіонізму»

• «Сюжети новел Миколи Хвильового будуються на парадоксах»

• «Хвильовий-митець виявився сильнішим за Хвильового — ідеолога комунізму»

Запрошуємо до бібліотеки

Щоб отримати повніше уявлення про творчість М. Хвильового, прочитайте його твори «Повість про санаторійну зону», «Дорога й ластівка», «Сентиментальна історія», «Іван Іванович», «Вальдшнепи». Поділіться враженнями з однокласниками та однокласницями в зручний для вас спосіб: у класі на уроці, у дружньому спілкуванні, у соціальних мережах.