Українська література. Профільний рівень. 11 клас. Борзенко

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Іронічне зниження пафосу («Козак Ямайка»)

Іронічно обіграна національна традиція й карибська екзотика в макаронічному поєднанні — ознаки твору Юрія Андруховича «Козак Ямайка».

І в іронічній поезії Ю. Андруховича такий сердешний Мамай-Ямайка у вицвілих шароварах нарікає на долю та підлих зрадників-піратів, через яких не вдалося допастися до щедрот Фрітауна з його «сріблом-злотом» і принадливими дівчатами. Тепер ось доводиться сердезі «кружати сивуху» в компанії з хитрим піратом Діком, який продав козацьку справу за «тридцять гнилих ескудо»... Немає щастя козакові в цьому світі, хіба що на «вечірній зорі» трохи розрадить душу тужлива мелодія «цукрової сопілки».

Слова і смисли, як і одяг, можуть стиратися й зношуватись від частого використання. А для їхнього «поновлення» іронія підходить якнайкраще — ось як у вірші Ю. Андруховича з таким несподіваним поглядом на традиційну в нашій літературі козацьку тему.

Козак Мамай (Невідомі художники, XVІI—XIX ст.)

Коментар фахівця

Як не дивно, цей «екзотичний» вірш досить точно передає козацький характер. Принаймні набагато точніше, аніж «правильні» романи й повісті про козацтво. Є тут і «екзистенційна туга», і козацька «закинутість» у світі та «самотність», й водночас козацьке молодецтво, яке, очевидно, є намаганням подолати «тугу існування». Це молодецтво виражається в бажанні взяти «блаженний фрітаун», де є гарні дівчата, що стали черницями, і золото коморне. Однак козаку це не вдається, про міські багатства він може лише помріяти, а сам живе в бунгало (ну, майже як у козацькому курені).

Петро Кралюк, філософ, письменник, публіцист

Козак Мамай (Давид Бурлюк, 1916)

Козак Мамай (Віктор Зарецький, 1960-ті)

Читацький практикум

Прочитайте поезію, виконайте завдання.

Козак Ямайка

о скільки конику-братику крутих чудасій на світі

дивився б допоки круки не вип'ють очей а мало

по сей бік багама-мама по той бік пальми гаїті

і вежі фрітауна бачу як вийду вночі з бунгало

і так мені з того гризько що вицвіли всі шаровари

якого лисого чорта з яких попідземних фаун

та й зрадили нас у битві морські косарі корсари

а батько ж хотіли взяти отой блаженний фрітаун

а там тринадцять костьолів і вічна війна з амуром

а ще тринадцять безодень де срібло-злото коморне

дівчата немов ліани нечутно ростуть за муром

і хочеться їм любитись а їх зодягли у чорне

кружаю тепер сивуху надвоє з піратом діком

кажу йому схаменися кажу покайся паскудо

невже коли ти з європи то вже не єси чоловіком

якого хріна продався за тридцять гнилих ескудо

а дік то химерна штучка плекає папугу пугу

плеще мене позаплічно заламує руки в горі

оце тобі лицар з лугу осьо тобі зелепугу

to be or not to be каже і булькає I'm sorry

невільницю каже маю зі шкірою мов какао

купи сизокрилий орле маркотно ж без господині

город засівати не конче прицмокує так лукаво

город на ній проростає тютюн ананаси дині

наплодиш каже козацтва припнеш усіх до коша

тільки ж ярму не дається шия моя душа

та вже його і не чую плюю на плюгаву супліку

конику мій невірнику апостоле мій хома

піду на зорю вечірню

зріжу цукрову сопілку

сяду над океаном

та вже мене і нема

Козак Мамай (Маргарита Генке-Шифрина, 1920-ті)

Козак Мамай (Галина Севрук, 1967)

Козак Мамай (Іван-Валентин Задорожний, 1983)

Картини з серії «Козак Мамай» (Орест Скоп, 2007—2008)

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Яке враження справила на вас поезія «Козак Ямайка»? Які образи зацікавили? Які запитання у вас виникли? Обговоріть їх з однокласниками, однокласницями й учителями, батьками.
  • 2. Які асоціації викликає в читачів назва поезії? На вашу думку, автор розраховував на таку читацьку реакцію? Обґрунтуйте свої міркування.
  • 3. Які образи поезії запозичені з народних картин про козака Мамая? Із якою метою залучає їх автор?
  • 4. Зверніть увагу на будову поезії, особливості орфографії та пунктуації. Об'єднайтеся в групи, запропонуйте гіпотезу й презентуйте її в класі.

• Із якою метою автор порушує сучасні правописні норми?

• Чому в тексті містяться слова, написані латиницею?

  • 5. Скористайтеся складеною вами «хмариною тегів» і пригадайте ознаки постмодернізму. Об'єднайтеся в малі групи і доведіть, що поезії «Козак Ямайка» властиві такі риси постмодернізму:
  1. експериментаторство;
  2. пародійність;
  3. інтертекстуальність;
  4. алюзії;
  5. ремінісценції;
  6. зв'язок із національною культурною традицією;
  7. західноєвропейською культурною традицією.

Виявляємо обізнаність у сфері культури

  • 6. Львівський художник Орест Скоп понад тридцять років працює над циклом «Козак Мамай». 300 картин цього циклу митець присвятив пам'яті кобзарів, розстріляних радянською владою 1934 року. Поміркуйте, чому образ козака Мамая привертає увагу різних митців.