Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 8. НЕМА БЕЗ ПІСНІ СОЛОВ’Я

Перебуваючи у засланні, Т. Г. Шевченко пише поему „Княжна”, малює картини, сповнені суму, самотності, а подекуди й розпачу.

Розглянь світлину картини Т. Г. Шевченка „Місячна ніч на Кос-Аралі”. Розкажи про свої відчуття.

Неповторний нічний пейзаж кос-аральської землі. Біля піщаної коси непорушно застигли шхуни, поставлені на зимівлю. На березі — перевернуті човни і якір. Маленький собачка дивиться на повний місяць, що видніється із-за хмар. Його сяйво ніби позолотило спокійну поверхню води, місячна доріжка простяглася від берега до неба... Картина чарує неповторною красою й елегійним настроєм.

Послухай фрагмент поеми „Княжна” Т. Г. Шевченка.

• Про що в ній йдеться?

• Якою музикою звучать тобі ці рядки?

• В якому характері вона б виконувалась?

1. Зоре моя вечірняя,

Зійди над горою,

Поговорим тихесенько

В неволі з тобою.

2. Розкажи, як за горою

Сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка

Воду позичає.

3. Як широка сокорина

Віти розпустила...

А над самою водою

Верба похилилась.

Послухай українську народну пісню на вірші великого Кобзаря „Зоре моя вечірняя”.

• В якому характері звучить пісня?

• Які почуття викликає?

Надзвичайно чуйні та образні рядки поезії Т. Г. Шевченка надихнули композитора Я. С. Степового на створення пісні. Послухай її.

• В якому характері звучить пісня?

• Чи відрізняються мелодії народної пісні та створеної Я. Степовим?

• Яка більше подобається? Чому?

• Який життєвий зміст об’єднує поезію, музику та пейзаж?

Яків Степанович Степовий (1883—1921) в історії української музики відомий як автор творів малих форм: пісень, романсів, хорів, невеликих інструментальних п’єс та ансамблів. Своєю лаконічністю і філігранною відточеністю пісенні твори композитора мають широку популярність.

Пісня Я. С. Степового „Зоре моя вечірняя” за характером мелодії, простотою і щирістю відображених почуттів, своєрідними інтонаціями надзвичайно схожа на народну. Вона написана в народному стилі.

Запам’ятай. За багато століть в Україні з’явилось десятки тисяч народних пісень різного змісту й характеру. Вони вражають своєю високою поетичністю, красою і самобутністю мелодій. Народна культура України є тим художньо-естетичним джерелом, яке живило і живить нині професійну музичну творчість.

Перші системи музичної нотації з’явилися в далекій давнині: у Месопотамії музику вміли записувати вже 4000 років тому. В Європі мелодії пісень передавалися усно аж до VI ст. н. е. Музичні ноти в нинішнім розумінні цього слова з’явилися в XII ст. Гвідо Д’Ареццо, музичний теоретик, першим помітив, що кожний із початкових складів перших шести віршів латинського гімну Іоаннові Хрестителеві відповідають одному тону гами, і став використовувати їх для графічного позначення звуків. Ця система запису музики виявилася найпростішою і найзручнішою. Завдяки цьому нотна грамота поширилася по всьому світу і дала можливість слухати і виконувати музику минулих століть.

Послухай пісню А. Мігай на вірші Н. Кулик „Сім нот”.

• Визнач, в якому характері виконується твір.

• Про що йдеться в пісні?

• Визнач будову твору та її особливості.

СІМ HOT

Вірші Н. Кулик

Музика А. Мігай

Приспів:

Сім нот чути звідусіль,

Сім нот — знають їх усі,

Сім нот, сім нот —

До, ре, мі, фа, соль, ля, сі!

Сім нот — пісня і танок,

Сім нот стануть у рядок,

Сім нот, сім нот —

Ре, мі, фа, соль, ля, сі, до!

1. Із ромашки і барвінка

Ми звиваємо віночок,

Щоб сплести співанку дзвінку —

Нижем нотки у рядочок,

Але як їх пов’язати,

Хто нам може підказати?

Приспів.

2. Гарні є у нас співанки —

І щедрівки, і веснянки,

Жартівливі, обрядові,

Ще й ласкаві колискові.

Як же їх запам’ятати —

Хто нам може підказати?

• Визнач особливості приспіву та заспіву пісні.

• Зосередься на непростому ритмічному рисунку мелодії приспіву.

• Роботу розпочни із відтворення ритму ударами в долоні.

• Зверни увагу на наявність пауз.

• Покажи їх розведенням обох рук у сторони.

• Будь уважним при розспівуванні складів у куплетах.

• Склади план виконання пісні.

• Які живописні образи малює у твоїй уяві художній зміст пісні? Розкажи про це, відтвори в малюнку.

Запам’ятай. Весела, рухлива мелодія пісні „Сім нот” розповідає про ноти, без яких ми б не прочитали музику минулого, не записали б свої пісні для наступних поколінь.