Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 4. ПІСНІ ВСЕПЛОДЮЧИХ ПШЕНИЦЬ

В історії української музики творчість Левка Миколайовича Ревуцького (1881—1941) займає особливе місце. Практично в усіх жанрах він виступив основоположником традицій національного музичного мистецтва. Джерелом наснаги митця стала народна пісня. У творчій спадщині — вокальна та інструментальна музика, близько ста обробок народних пісень. Тематика творів композитора надзвичайно широка: від епічних полотен, пов’язаних з історичною боротьбою українського народу до глибоко етичної інтерпретації людських переживань. Символом прекрасного у композитора є Пісня — вільна, бездонна за глибиною переживань, сумна, торжествуюча або гнівно протестуюча. Пісня домінує в симфоніях, фортепіанному концерті, хорових творах, інструментальних п’єсах.

У другій частині симфонії № 2 Л. Ревуцького звучать три народні пісні.

Перша — „Ой Микито, Микито, чи є рілля на жито”.

• Послухай фрагмент пісні.

• Визнач характер.

• Запам’ятай мелодію.

Корнило Михайлович „Бойківська пара”

Друга народна пісня „Ой там в полі сосна” розповідає про тугу юнака за втраченим коханням.

• Послухай фрагмент.

• Запам’ятай мелодію.

Послухай фрагмент народної пісні „Що в Києві на риночку”. Вона теж використана у симфонії Л. Ревуцьким.

• У якому характері звучить?

• В якому темпі виконується?

Послухай музику другої частини симфонії.

• Прослідкуй за розвитком знайомих інтонацій.

• Відзнач відомі мелодії підняттям руки.

• Які почуття виникають під враженням від почутого?

• Прийми участь в обговоренні.

Друга частина симфонії розпочинається лагідним шелестом засурдинених скрипок і альтів, які створюють особливий колорит.

Тремоло скрипок створює відчуття примарного світла, яке струмом ллється з висоти, і звучить пісня „Ой Микито, Микито, чи є рілля на жито”.

Над простором лине ніжна і задумлива лірична пісня — основна тема частини „Ой там в полі сосна”, яку проводить валторна. Широка наспівна мелодія розгортається неквапно, розмірено, дещо стримано. Середній розділ частини побудований на темі народної пісні „Що в Києві на риночку”, звучить як колоритна жартівлива сценка. Танцювальність теми виражається простим повторним ритмом, а жартівливість — вигадливим рисунком мелодії.

Запам’ятай. Провідним образом другої частини симфонії Л. М. Ревуцького є глибока, зворушлива лірика, якій притаманний повільний темп, наспівність.

Послухай пісню В. Філіпенка на вірші В. Гея „Поле моє, поле”.

• Хто виконує пісню?

• Про що розповідається?

• Який її характер?

• Як темп та динаміка сприяє розкриттю емоційно-художнього змісту музичного твору?

• Чи близький зміст цієї пісні до змісту жниварських пісень?

• Склади до пісні ритмічно-тембральний супровід.

Запам’ятай. Весела, танцювальна мелодія пісні В. Філіпенка „Поле моє, поле” возвеличує працелюбність та душевну щедрість українського народу.

Послухай українську народну пісню „А вже сонце котиться”.

• Про що в ній розповідається?

• До якої групи жниварських пісень відноситься?

А ВЖЕ СОНЦЕ КОТИТЬСЯ

Українська народна пісня

1. А вже сонце котиться,

Нам додому хочеться.

Приспів:

Наш, пане, наш,

Нам додому час.

2. А вже сонце на пшениці,

Пусти, пане, молодиці.

Приспів.

3. А вже час і пора,

Зійшов місяць і зоря.

Приспів.

4. А вже сонце за ставками,

Пускай мене з парубками.

Приспів.

5. А вже сонце за гору,

Я додому вже піду.

Приспів.

Серед жниварських чимало пісень, присвячених темі важкої і безрадісної праці на чужому полі, які змальовують нестерпне становище селян. На повний голос звучать скарги на нелюдську втому, зажерливість господарів, які до ночі тримають голодних наймитів-женців на полі. Тут натхненне замилування природою розбивається в гірку долю, безправ’я і нестатки. Українська народна пісня „А вже сонце котиться” — одна із таких пісень.

• Вивчи пісню.

• Склади план виконання пісні.

• Продумай можливість виконання з рухами та з ритмічно-тембральним супроводом.

Поетична краса, тематичне і мелодійне багатство жниварських пісень забезпечили їх довге збереження у народі. Перейнятися українськими піснями — це значить пізнати душу свого народу.