Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 19. НЕВ’ЯНУЧА КРАСА МЕЛОДІЙ

Австрійський композитор Вольфганг Амадей Моцарт (1756—1791) народився у сім’ї музиканта. У чотири роки він грав маленькі п’єси, написав концерт для клавесина. Наділений природною біглістю пальців, яку постійно розвивав, маленький музикант до шести років виконував складні віртуозні твори. Батькам не приходилось вмовляти сина сісти за інструмент. Навпаки, вони вмовляли його припинити заняття, щоб не перевтомлюватися. Шестирічний музикант підкорив світ! Концерти незмінно викликали масу здивувань і захоплень. Програма Вольфганга вражала своєю різноманітністю і складністю. Маленький віртуоз грав на клавесині один і в чотири руки із сестрою. Не легші твори він грав на скрипці і органі. Імпровізував на задану мелодію, акомпанував співакам незнайомі йому твори. Вольфганга називали „дивом XVIII століття”. Ради забави слухачі заставляли дитину грати по клавішах, закритих рушником, виконувати важкі пасажі одним пальцем.

Життя геніального В. А. Моцарта було дивовижне і незвичайне. Його яскравий, щедрий талант, постійне творче горіння дало надзвичайно вражаючі, неповторні результати: близько 50 симфоній, 19 опер, сонати, квартети, квінтети, та інші твори різних жанрів.

• Послухай фрагмент першої частини найпопулярнішої симфонії № 40.

• Поділися враженнями від почутого.

• Добери слова для характеристики музики.

• Наспівай основну мелодію. Хто її виконує?

• Чому подобається тобі музика симфонії?

Трепетно-ніжна, з відтінком суму, музика нагадує схвильовану і щиру розповідь людини. Наспівно, м’яко й тепло грають скрипки основну мелодію. А потім звучить світлий, безхмарний, витончений, граціозний, лукавий танок. Тиха радість, умиротворення і невимовна краса!

Запам’ятай. Музика симфонії № 40 В. А. Моцарта дуже гарна і буде такою завжди. Вона нас хвилює своєю щирістю, чистотою, ясністю, свіжістю та молодістю.

Послухай твір французького композитора К. Сен-Санса із циклу „Карнавал тварин”, „Лебідь”.

„Вмираючий лебідь” у виконанні Анни Павлової

• Які живописні образи малює у твоїй уяві музика?

• Чому вона тобі подобається?

• Подивися відеозапис знаменитого балетного номера із такою ж назвою. Чи однакові твори за змістом?

Спокійна і вишукана мелодія у віолончелі соло в супроводі лагідного акомпанементу фортепіано змальовує плавний рух білосніжного гордого птаха по дзеркальній воді. Він один. Так не може бути у лебединому царстві. Десь загубилася пара... Надзвичайна ніжність, сум, біль, жаль... Так хочеться щастя зі своєю половинкою.

Запам’ятай. Лебединою вірністю має бути сповнене життя кожної людини. Про це розповідає музика. Вона вчить нас цінувати прекрасне.

Послухай пісню М. Ведмедері на вірші М. Сингаївського „Колискова мамі і землі”.

Жозефіна Уолл „Створення весни”

• Визнач, у чому краса твору.

• Як музика розкриває зміст поетичного тексту?

• Чи хвилюють тебе почуття, відтворені у пісні?

КОЛИСКОВА МАМІ І ЗЕМЛІ

Вірші М. Сингаївського

Музика М. Ведмедері

1. Колискова пісня, колискова —

То найперша материна мова.

Пахне вона м’ятою і цвітом,

Чебрецевим і суничним літом.

2. Колискова пісня, колискова —

То найперша материна мова.

Пахне молоком і споришами.

Скільки в ній ласкавості і шани.

3. Колискова пісня, колискова —

То найперша материна мова.

Скільки в ній тривожності людської

І надій, і сивини гіркої.

• Вивчи пісню.

• Відтвори ритмічний рисунок мелодії ударами в долоні, паузи покажи розведенням рук у сторони.

• Прочитай слова в ритмі мелодії.

• Зверни увагу на розспівування складів.

• Продиригуй твір.

• Обміркуй можливість виконання із ритмічно-тембральним супроводом і танцювальними рухами.

Запам’ятай. Задушевна, хвилююча, трепетна музика спокійного темпу колискової оспівує материнську любов.