Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 17. ДЖЕРЕЛО НАТХНЕННЯ СУЧАСНИХ КОМПОЗИТОРІВ

Євген Федорович Станкович (1942) — одна із найяскравіших особистостей в українській музичній галереї сучасності. Композитор є автором симфоній, концертів, опер, балетів, музики до кінофільмів, камерно-інструментальних і хорових творів тощо. Для стилю митця характерна широта різноманітних настроїв, гострота світовідчуття: страждання і радість, пісенно-танцювальні мотиви, суворі наспіви церковного походження, спокійна задума і раптовий вибух енергії. Передати напруженість і стрімкість нашої неспокійної доби — ось ті духовні цілі, які ставить перед собою і, здебільшого, успішно вирішує наш видатний сучасник.

У фольклорній опері „Коли цвіте папороть” Є. Станкович показує український побут XVII—XVIII століть. В основі образів — народнопісенні і танцювальні зразки, які розвиваються симфонічними засобами. Друга дія опери побудована на матеріалі давнього обряду Купала.

• Послухай купальський танок „Марина”.

• Коли почуєш знайомі інтонації — підніми руку.

• Зосередься на музичних засобах, які розкривають зміст художніх образів.

• Поділися враженнями від почутого.

• Чи до вподоби така музика?

• Візьми участь в аналізі-інтерпретації фрагмента.

Про купальське дійство Є. Станкович розповідає народними мелодіями, які відтворюються засобами сучасної музичної мови.

Левко Миколайович Колодуб (1930) сьогодні по праву вважається корифеєм української музики. Масштабність цієї особистості засвідчує його творчий доробок: 4 опери, 11 симфоній, численні інструментальні, хорові, камерні твори, музика до вистав і кінофільмів. Все написане — майстерна, талановита музика. Народний мелос у творчості композитора виступає джерелом натхнення та є могутнім поштовхом для написання багатьох творів. Оркестрова п’єса „Троїсті музики” — яскравий приклад творчого застосування композитором традицій народного музикування.

Послухай фрагмент „Троїстих музик” Л. Колодуба.

• Які інструменти виконують твір?

• Коли почуєш знайомі інтонації — підніми руку.

• Чи подобається тобі така музика? Чому?

• Що в ній особливого?

• Поділися враженнями від почутого.

• Прийми участь в аналізі-інтерпретації.

Багатством оркестрових ефектів Л. Колодуб передає пісенні і танцювальні жанри, притаманні гуцульському краю.

Запам’ятай. Народні мелодії знайшли колористичне втілення у програмному задумі Л. Колодуба.

Послухай пісню латвійського композитора Р. Паулса на вірші І. Рєзніка „Золоте весілля”.

• Визнач, про що розповідається в пісні.

• Які виникають почуття в ході сприймання?

• Яка будова твору?

• Чи в однаковому характері виконуються заспіви і приспів?

ЗОЛОТЕ ВЕСІЛЛЯ

Вірші І. Рєзніка

Музика Р. Паулса

Переклад О. Лобової

1. До бабусі і до дідуся

Зібралась у дім родина вся,

І сьогодні „гірко!” їм кричать

Сорок правнуків і двадцять п’ять внучат.

Приспів:

Наші бабуся із дідусем,

Просимо вас поруч сісти!

Наші бабуся із дідусем —

Перші в оркестрі солісти.

Наші бабуся із дідусем —

Пара, на радість, багата.

Наші бабуся із дідусем

Знов, як колись, молодята!

2. В пару цю закохані усі:

Дітлахи, матусі, татусі!

У бабусі є співацький хист,

А дідусь у нас — завзятий танцюрист!

Приспів.

3. У святковий, у весільний день

Їм бажаєм щастя і пісень.

Тож підіймем кухлі у руках,

Вип’ємо за них сьогодні молока!

Приспів.

Вивчи пісню.

У приспіві зосередься на відтворенні музичного метру та ритмічного рисунка мелодії ударами в долоні.

Прочитай слова у ритмі пісні.

Старанно вивчи другий голос.

Склади план виконання пісні.

Обміркуй виконання пісні з виконанням рухів та ритмічно-тембрального супроводу.

Запам’ятай. У радісній пісні Р. Паулса та І. Рєзніка „Золоте весілля” розповідається про щасливих бабусю і дідуся, які в парі прожили 50 років. Про це у пісенному характері розповідається у заспівах. Танцювальний приспів розкриває суть багатства засновників родини — сорок правнуків і двадцять п’ять внучат.