Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 16. МЕЛОДІЯ ДИВОВИЖНОЇ КРАСИ

Російський композитор Олександр Олександрович Аляб’єв (1787—1851) — автор опер, симфонічних, камерних творів, музики для театру, пісень та романсів.

Послухай музику.

• Визнач, про що в ній розповідається.

• В якому характері звучить?

• Які почуття викликає?

• До якого пісенного жанру віднесені?

• Хто виконує?

• Придумай назву твору.

За дивовижне узгодження поетичного тексту з музикою, які надзвичайно поєднуються і взаємодоповнюють один одного, за делікатність нюансів романтичного образу романс О. О. Аляб’єва „Соловей” на вірші А. А. Дельвіга відносять до найвищих досягнень художнього генія музичного мистецтва. Тут все скромно й просто. Пісні передує жвавий фортепіанний вступ, що нагадує гітарні перебори. З перших інтонацій вокальної партії розгортається м’яка, ніжна, задумлива, прониклива мелодія, яка тісно пов’язана з інтонаціями російських народних ліричних пісень. Однак за простотою форми стоять глибокий біль та розпач. І мова йде тут не стільки про розчарування в любові, а про прощання з близьким другом.

До сьогодні „Соловей” залишається одним із найвідоміших російських романсів, давно увійшовши в класику світової музичної культури. З часом зроблено безліч обробок і транскрипцій цього твору для різних інструментів. Однією з них є віртуозне перекладення угорського композитора Ференца Ліста для фортепіано.

• Послухай музику, заплющивши очі.

• Які живописні картини постають в уяві?

• Порівняй твори. Який подобається більше? Чому?

• Прийми участь в аналізі-інтерпретації.

Запам’ятай. Романс збагатив творчість угорського композитора Ф. Ліста, і зазвучала російська музика на угорській землі.

• Послухай французьку народну пісню.

• Про що в ній йдеться?

• В якому характері виконується?

• Придумай пісні назву.

Запам’ятай. Французькі народні пісні надзвичайно мелодійні.

ПАСТУХ

Французька народна пісня

1. Грає, грає пастушок,

Кличе вівці на лужок.

Тільки небо запалає,

Візьме хліба він та й грає:

Туру-туру, тара-ра —

Чути з нашого двора.

2. Трави, срібні від роси,

Скрізь пташині голоси.

Соловейко сів на гілку,

В руки хлопчик взяв сопілку:

„Туру-туру, тара-ра —

Нам на луки вже пора.”

• Вивчи пісню.

• Відтвори наспівний характер мелодії.

• Візьми участь в інсценізації пісні з імітацією гри на сопілці.