Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 15. НІЧИЇЙ СЛАВІ НЕ ЗРІВНЯТИСЯ З ЙОГО СЛАВОЮ

Школо Паганіні (1782—1840) — італійський скрипаль, композитор, своїх слухачів вражав пафосом виконання, яскравістю відтворюваних образів, злетом фантазії, драматичними контрастами, надзвичайно віртуозною манерою гри.

Ніколо було 7 років, коли він уперше взяв до рук скрипку. Батько змушує талановитого сина займатися на інструменті цілими днями, не дозволяючи виходити на вулицю для ігор з однолітками. Він навіть замикав його в темному сараї, щоб той не втік від занять. Згодом Н. Паганіні завоював славу найбільшого скрипаля-віртуоза в історії музики.

• Послухай фрагмент фіналу „Кампанелли”, другого концерту для скрипки з оркестром Н. Паганіні.

• Подумай, звідки взялася така назва.

• Добери слова для характеристики музики.

• Чи подобається вона тобі?

Назву всьому концерту дав яскравий іскристий фінал. За переливи мелодії, що нагадують звуки дзвіночків, Н. Паганіні назвав твір „Кампанелла” (дзвіночок). Звуки дзвіночків не змовкають ні на хвилину: глузливі — з’являються в оркестрі, ніжним дзвоном звучить скрипка соліста... Натиск, блиск, піднесеність, барвисті переливи, пташині переспіви видобуваються віртуозною грою на скрипці. Це щось неймовірне!

Запам’ятай. Талант Н. Паганіні, помножений на щоденну натхненну працю, увіковічив ім’я італійського скрипаля і композитора. Він був великий...

Через століття російський композитор С. В. Рахманінов у захопленні від музики з пошаною перед особистістю великого італійського Маестро написав Рапсодію на тему Паганіні для фортепіано з оркестром.

Основу музики складають інтонації 24 капрису Ніколо Паганіні.

• Послухай музику так, щоб одержати задоволення від сприймання.

• Добери слова для характеристики емоційних станів музики.

Яскрава, повнозвучна, лірична, натхненна, дивна, сувора, піднесена, стрімка, блискуча, напориста, віртуозна, сповнена різних контрастів: то спадаюча, то наростаюча, сяюча, смілива, промениста, гарна музика Рапсодії С. Рахманінова. Тут прийоми гри на скрипці відображаються за допомогою фортепіанної техніки, а тема Паганіні відбивається в дзеркалі рахманіновської музичної мови.

Запам’ятай. Творчість італійського митця Н. Паганіні стала джерелом натхнення для російського композитора С. Рахманінова.

Послухай пісню В. Таловирі на вірші Л. Забашти „Рідній вчительці”.

• Про що розповідається у творі?

• В якому характері виконується?

• Які почуття викликає?

• Яка будова пісні?

• Де зосереджені основні слова? Прочитай їх.

РІДНІЙ ВЧИТЕЛЬЦІ

Вірші Л. Забашти

Музика В. Таловирі

1. Вчителько наша, добра і строга,

Любим дивитися в очі твої.

Стелиться з дому до школи дорога,

Мова твоя, як дзвінкі ручаї.

Приспів:

Зійдем, як ружі, ми із любові і ласки,

Вчителько наша, квіти сьогодні прийми.

Йдемо в життя із дитячої мрії і казки.

Вір, наша нене, виростем всі ми людьми!

2. Читанку ніжно беремо в руки,

Йдемо з тобою в незнані світи,

Ти відкриваєш нам щастя науки,

Рідного слова навчаєш ти нас.

Приспів.

3. Дзвін малиновий кличе до школи,

Зве нас Вітчизна на славні діла.

Ми не забудем, рідна, ніколи

Тої любові, що ти нам дала.

Приспів.

• Вивчи пісню.

• Зосередься на точному відтворенні ритмічного рисунка у приспіві. Відтвори його ударами в долоні.

• Продиригуй твір.

• Склади план виконання пісні.

Запам’ятай. Поетична, приємна музика пісні „Рідній вчительці” в непростому ритмі розповідає про професію віддавати серце дітям.