Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 14. КОМПОЗИТОРИ ЖАРТУЮТЬ

Світове визнання австрійський композитор Йозеф Гайдн (1732—1809) одержав в області інструментальної музики. Митцем написано більше тисяча двісті творів, в яких він розкриває різні грані великих почуттів та думок про молодість, віру в розум людства, ніжність, щирість, доброту, благородну чистоту. Чи не є то справді творчий і трудовий подвиг! Із вісімнадцяти до сімдесяти років день за днем, мелодія за мелодією. Великий, невимірний талант!

У світовій музичній культурі Й. Гайдна називають „батьком симфонії”. Композитором їх написано 104.

Композитору полюбилась проста, із частими повторами мотивів, які легко запам’ятовуються, моравська дитяча пісня. Й. Гайдн використав її у другій повільній частині 94-ї симфонії.

• Послухай фрагмент симфонії.

• Поспостерігай за розвитком музичного матеріалу.

• Добери слова для характеристики музики.

• Поділися враженнями від почутого.

Варіаційний розвиток музичної теми у симфонії відбувається з особливим ефектом: після дуже тихого звучання струнних інструментів раптово лунає громоподібний акорд інструментів усього оркестру, в якому вирізняється удар литаври (ударного інструмента). Ефект приголомшливий. Звідси появились різні назви симфонії, дані не композитором: „З ударом литаври”, „Сюрприз”.

Запам’ятай. У музиці Й. Гайдна злиті в одне ціле кмітливість, веселість із вишуканістю та шляхетністю.

Здібності до музики в юного Каміля, майбутнього французького композитора Шарля-Каміля Сен-Санса (1835—1921) виявилися у два з половиною роки. Хлопчик мав дивовижний внутрішній слух, складав музику прямо на папері й у п'ять років впевнено грав на фортепіано. А в 14 років Каміль давав самостійні концерти. Музичні твори К. Сен-Санса сповнені світлої поетичної лірики, радісного настрою, тихої споглядальності, благородної патетики, стриманого драматизму.

„Карнавал тварин” — „зоологічна фантазія”, сповнена гумору, який іноді переходить у сатиру. Тут містяться пародії і цитати з відомих музичних творів, висміюються людські вади або просто наслідуються голоси тварин.

Послухай п’єсу „Кури та півні”.

• Які картини малює музика у твоїй уяві?

• Чим це виражено?

• Як танцює слон?

• Під яку музику?

• Чи відповідає музика п’єси „Слон” твоїй уяві?

Поділися враженнями від почутого.

• Послухай українську народну пісню „Темний ліс повен слуху”.

• Визнач, про що йдеться.

• В якому характері виконується?

ТЕМНИЙ ЛІС ПОВЕН СЛУХУ

Українська народна пісня

1. Темний ліс повен слуху,

Що посватав комар муху,

Муха дала рідні знати,

Що ся має віддавати.

2. Налетіли мухи й оси,

Розплітають мусі коси,

Стали поряд, заспівали,

Що так гарно муху вбрали.

3. Вбрали муху в білу сукню —

На черешні дятел стукнув.

Взули її в черевики —

Тепер грайте всі музики.

4. Бере джміль у руки бубон

Та й сідає він під дубом.

Бере шершень в руки скрипку

Та й сідає він під липку.

5. Як заграли ці музики —

Пішов в лісі шум великий,

Пішов шум, пішов галас —

Вся околиця зібралась.

6. Прибіг вовк і лисиця,

Зібралася всяка птиця,

Зразу стали заглядати,

Потім — гайда танцювати.

7. Бере комар попід руку

Танцювати жінку-муху,

Гоп — танцює, присідає,

Жінці в очі заглядає.

8. Сіла муха та й гадає,

Що гарного мужа має.

Як на світі має жити,

Чи не буде комар бити?

9. А як має мордувати,

То воліла б дівувати.

Сіла муха, зажурилась,

Аж сльоза їй покотилась.

10. А тому вже дві неділі,

Як ми були на весіллі.

Пили ми мед і пиво,

І бачили чудо-диво.

• Вивчи пісню.

• Склади план виконання пісні.

• Обміркуй можливість інсценізації із використанням характерних танцювальних рухів, елементів костюмів дійових осіб, ритмічно-тембрального супроводу.

Запам’ятай. Насмішкувата, жива, дотепна, надзвичайно проста і виразна музика народної пісні розповідає про лісове весілля.