Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 12. ЗАВОРОЖУЮЧІ РИТМИ ІСПАНСЬКИХ ТАНЦІВ

Російський композитор Михайло Іванович Глінка (1804—1857) у свій час жив в Іспанії і був захоплений багатством народного мистецтва цієї країни. Свої враження митець виразив у двох увертюрах для симфонічного оркестру.

В основі Іспанської увертюри № 1 — варіації на тему іспанського народного танцю — арагонської хоти. З часом увертюра одержала назву „Арагонська хота”.

• Послухай музику.

• Добери слова для її характеристики.

• Прийми участь в аналізі-інтерпретації твору.

Арагонська хота — колоритна жанрова картина з іспанського народного життя; світла, святкова музика п’єси сповнена енергії, руху, радості. У сяйві оркестрових барв, в яскравому чергуванні контрастних танцювальних мелодій виразно та образно передано стихію темпераментних іспанських танців.

• Які живописні образи малює в уяві музика увертюри?

• Чи співзвучні твої образи з враженням В. Одоєвського?

„Чудодій мимоволі переносить вас у теплу південну ніч, оточує вас усіма її примарами; ви чуєте звуки гітари, веселий стук кастаньєт, перед вашими очима танцює чорнобрива красуня, і характерна мелодія то губиться вдалині, то знову з’являється в усьому своєму розпалі”.

Запам’ятай. Сміливий, гарячий, гордий народ, сонячна, мальовнича, романтична країна — такими постають перед нами Іспанія та іспанці у творі М. Глінки.

Французький композитор Жорж Бізе (1838—1875) народився в сім’ї музиканта і змалку виявив надзвичайний талант: у чотири роки хлопчик опанував нотну грамоту і навчився грати на фортепіано, а в десятирічному віці навчався в Паризькій консерваторії. Перлиною творчості композитора є опера „Кармен” — неповторний шедевр, вершина світового мистецтва. Музика наповнена життям і світлом, надзвичайними мелодіями, соковита, темпераментна. Героїня опери — пристрасна горда циганка Кармен. Для її характеристики композитор використовує автентичну кубинську мелодію, що стала основою іспанського танцю. „Хабанера” — танець-пісня — в опері створює прекрасний образ свободолюбивої дівчини.

• Послухай „Хабанеру”.

• Якою малює музика Кармен?

• Яка ця музика?

• Заспівай мелодію, відтвори ритмічний рисунок ударами в долоні.

• Поділись враженнями від почутого.

Примхлива мелодія „Хабанери” із заворожуючим ритмом. Духмяна музична квітка дивовижної краси, гімн осяйному життю. Проте, ніякі слова не передадуть того нестримного руху почуттів радості та щастя, які відтворені в музиці.

Запам’ятай. Іспанські мелодії заграли новими барвами у творчості М. Глінки та Ж. Бізе і стали надбаннями світового музичного мистецтва.

Послухай пісню А. Житкевича „Перестук”.

• Визнач, про що йдеться в пісні.

• Придумай свою назву.

• Яка будова твору?

• Чи захотілося її вивчити?

ПЕРЕСТУК

Вірші та музика А. Житкевича

1. Хоч погода якась несприятлива,

Не вмовкає в гаю пісня дятлова.

Барабаном в мені відбивається,

Щось сказати, мабуть, намагається.

Тук-тук, тук-тук, тук-тук-тук,

Тук-тук, тук-тук, тук-тук-тук —

Барабаном в мені відбивається,

Щось сказати, мабуть, намагається.

2. Прибігаю у гай, прислухаюся,

Зрозуміти той стук намагаюся.

Чую — ще хтось той стук перестукує,

Це ж в мені — тук-тук-тук — серце стукає.

Тук-тук, тук-тук, тук-тук-тук,

Тук-тук, тук-тук, тук-тук-тук —

Чую — ще хтось той стук перестукує,

Це ж в мені — тук-тук-тук — серце стукає.

3. Шелестить старий клен, усміхається.

В далечінь перестук віддаляється,

Уже й вечір тим стуком милується,

Тільки серце моє не вгамується.

Тук-тук, тук-тук, тук-тук-тук,

Тук-тук, тук-тук, тук-тук-тук —

Уже й вечір тим стуком милується,

Тільки серце моє не вгамується.

• Вивчи пісню.

• Зосередься на точному відтворенні ритмічного рисунка мелодії.

• Склади план виконання пісні.

• Обміркуй можливість виконання з рухами та ритмічно-тембральним супроводом.

Запам’ятай. Настирлива, вперта, впевнена з чітким ритмом мелодія пісні „Перестук” розповідає про життєві дороги.