Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 11. БАРВИСТА ЕКСПРЕСІЯ УГОРЩИНИ

В інтонаційній основі угорської танцювальної музики присутні фрагменти старовинних угорських танцювальних мелодій, фольклору сусідніх народів. Музиці характерні гострі пунктирні ритми, чергування широких співучих мелодій у повільному темпі зі стрімкими у швидкому, різноманітні фігурації імпровізаційного характеру, часте застосування пасажів із дрібних тривалостей. Танець, що являє єдиний життєздатний сплав цих елементів, став музичним символом угорської нації.

Золтан Кодай (1882—1967) — угорський композитор, фольклорист, який записав близько 3500 народних пісень і танцювальних мелодій із численними варіантами. Світову славу композитору принесли „Угорський псалом” — твір для хору та комічна опера на теми угорських народних легенд „Харі Янош”, для яких характерні багатобарвність звукової палітри, пульсуюча енергія ритмів, орнаментальне багатство, свіжість і яскравість мелодій.

• Послухай угорський народний танець „Чардаш”, який звучить у народних сценах опери „Харі Янош”.

• Визнач, з кількох частин складається музичний твір.

• В якому характері звучить кожна частина?

• Обміркуй, які танцювальні рухи ти можеш виконати під цю музику.

• Чи до вподоби така музика?

Запам’ятай. Чардаш (від угорського — сільський кабачок) — угорський народний танець, що складається зі спокійного вступу та запальної парної частини. Музика сповнена гострих ритмів, часто повторюваних мелодичних зворотів.

Творчість німецького композитора Йоганна Брамса (1833—1897) увібрала в себе народнопісенні і танцювальні елементи. В цьому головна причина життєздатності музики митця, її мелодичної змістовності, реалістичності. Митець все життя опрацьовував німецькі народні пісні і пропагував їх в якості керівника хорової капели. Провівши половину життя у Відні — центрі багатонаціональної країни, композитор знав і любив фольклор різних народів. Угорський танець став темою для цілого циклу творів композитора.

• Послухай Угорський танець № 2 Й. Брамса.

• Визнач характер музики.

• Зосередься на виразових засобах, які відтворюють у танці експресію.

• В якому темпі виконується?

• Зверни увагу на розвиток мелодії. Запам’ятай її.

• Прийми участь в аналізі-інтерпретації твору.

Запам’ятай. Угорський танець характерний емоційною та експресивною завзятістю, гострими ритмічними фігурами, барвистістю мелодії.

Послухай естонську народну пісню „У кожного свій музичний інструмент”.

• Про що розповідається в пісні?

• Яка вона за характером?

• Яку пісню відповідного тексту, написану українським композитором, ти знаєш?

• Що в них спільного?

• Вивчи пісню.

• Склади план виконання пісні.

• Обміркуй, як передати танцювальний характер пісні.

• Візьми участь в інсценізації твору.

• Виконай пісню із ритмічно-тембральним акомпанементом музичних іграшок та інструментів.

У КОЖНОГО СВІЙ МУЗИЧНИЙ ІНСТРУМЕНТ

Естонська народна пісня

1. Взяв волинку наш сусід,

Грає він з дитячих літ,

Грає, грає: ті-рі-ліль,

Звуки тануть: ті-рі-ліль.

Приспів:

Ля-ля-ля, ля-ля-ля...

2. Саша Сауе дудку взяв,

Різні танці він заграв:

Ті-рі-лі-лі, ті-рі-ліль,

Польку, вальси і кадриль.

Приспів.

3. Чує пісню весь лужок —

Це ж бо Юку взяв ріжок.

В коло друзі всі зійшлись,

Ті-рі-ліль — повеселись!

Приспів.

4. Петя Пайсту сопілку взяв,

І на ній він трель заграв,

Сам танцює, знявши пил,

Сам же грає: ті-рі-ліль.

Приспів.

5. Лине музика жива —

Хто танцює, хто співа.

Всі ми граєм — хто на чім:

Ті-рі-лі-лі, хто на чім.

Приспів.

Запам’ятай. Весела, грайлива. Безтурботна мелодія естонської народної пісні у жвавому темпі розповідає про те, що діти люблять танцювати і грати на музичних інструментах.