Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 9. ВІТА ПРИРОДА ЧИСТИМ СИНІМ НЕБОМ

Картини природи, її розквіт і згасання — джерело творчого натхнення усіх композиторів світу. Вічний маскарад, вічне свято фарб, вічний рух — у межах року або доби. Тільки для кожного митця зокрема — це особливе явище, стан, бо пов’язаний із рідним куточком отчого краю. Музичною безоднею щирої поезії звучать мистецькі твори, присвячені Землі.

Російський композитор Петро Ілліч Чайковський (1840—1893) був неперевершеним майстром відображення духовного світу людини в музиці. У своїх творах митець розкривав гаму людських почуттів — від ліричного спокою до безмежно глибокого горя.

Прихід весни завжди викликав у П. Чайковського надзвичайний захват і натхнення. Його зачаровувала раптовість, розкішна сила, живодайність пробудження землі. Митець вітав стрімкі потоки талого снігу, зелень трави, приліт птахів і першу квітку.

• Послухай п’єсу П. Чайковського.

• Який настрій викликає музика?

• Придумай їй назву.

„Підсніжник” — твір композитора із циклу „Пори року”. Музика сповнена світлим, ліричним почуттям. Композитор передає хвилюючий, радісний, трепетний настрій, викликаний розквітаючою природою, спрямований назустріч сонцю, мріям і щастю.

Італійський композитор, скрипаль Антоніо Лучо Вівальді (1678—1741) — автор 40 опер, ораторій, більш як 500 концертів. Найвідоміший твір — „Чотири пори року” для струнного оркестру.

Прочитай.

Все живе прагне дощу. В’яло перекликається горлиця зі щигликом. Повіває теплий вітерець. Буря, що раптово налетіла, лякає пастушка громом, погрожує блискавками, вириває спілі колоски із землі.

• Якою музикою звучить цей опис?

• Послухай III частину із циклу А. Вівальді „Літо”.

• Добери слова для її характеристики.

• Які душевні стани викликає звучання?

Літня гроза змальована хвилеподібним розвитком мелодії, скрипкові пасажі злітають і опускаються. Музика динамічна, барвиста, мозаїчна, непередбачувана і захоплююча.

Всесвітньо відома скрипалька Ваннеса Мей (1978) не встояла від спокуси виконати музику, написану А. Вівальді 280 років тому, на естрадній скрипці.

• Послухай III частину „Літо” із циклу „Пори року” А. Вівальді. Тепер ця музика називається „Шторм”.

• Чи подобається тобі таке виконання? Чому?

Запам’ятай. Природа — це нерукотворне прекрасне, одвічна тема в творчості та музиці різних народів.

• Чи подобається тобі спостерігати захід сонця? Які живописні образи виникають в уяві? Опиши словами.

• Будучи композитором, яка музика про це явище вийшла б з-під твого пера? Голосна чи тиха вона б була? Які інструменти виконували б?

Послухай пісню норвезького композитора Е. Гріга.

• Чи подібний норвезький захід сонця з українським?

• Який настрій створює пісня?

ЗАХІД СОНЦЯ

Вірші А. Мукка

Музика Е. Гріга

1. Находить тінь, і день пройшов,

І згасло світло в лісі.

Багрянець золотом упав

На землю — тьми завіса.

В вечірній тиші чарівній

Беріз шепочуть вії...

На землю знов приходять сни,

Над світом віють мрії.

2. Як сумно з нами день прощавсь,

В тривозі гори спали,

Закрили квіти пелюстки,

І птахи замовчали.

Завмерла долина і жде,

Вся плачучи росою,

Що швидко сонце зникне десь

За смугою ясною.

• Вивчи пісню.

• Склади план виконання пісні.

• Відтвори характер твору пластикою рук.

• Чому пісня норвезького композитора хвилює тебе, викликає глибокі почуття?

Запам’ятай. Ніжною, загадковою, милозвучною мелодією Е. Гріг оспівує хвилюючий захід сонця.