Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 8. МУЗИКА ПЛИВЕ РІКОЮ

Венеція — місто дивовижне, казкове, збудоване на островах і майже не має вулиць. Переміщаються тут люди на човнах-гондолах. У них народжуються баркароли — пісні гондольєрів. Композитори полюбили м’який пісенний ритм, і вслід за венеціанськими народними піснями з’явилися баркароли, створені композиторами різних країн.

М’яке оксамитове повітря, що розносить легкий вітерець, іскристі блиски води, що струменять під веслом гондол, п’янкі пахощі освітленої яскравим місяцем ночі надихнули російського композитора М. І. Глінку на створення найпоетичнішого, найсвітлішого романсу на вірші І. Козлова „Венеціанська ніч”.

• Послухай романс.

• Які почуття виникли у тебе під враженнями сприймання?

• Які живописні образи малює уява?

• Які душевні стани викликає?

• Добери слова для характеристики музики.

Мелодія рухається помірно, немов легкими сплесками весла, музичні тони, передають безперервність течії води. Це щось надзвичайне, дуже чарівне. Відлунала мелодія, а слух її ще втримує.

Запам’ятай. Ніжний, наспівний, витончений характер романсу „Венеціанська ніч” М. І. Глінка передав спокійним ритмом баркароли, гнучкою, виразною мелодійною лінією.

Пісню „Пливе човен”, записану на Чернігівщині, М. В. Лисенко переклав для голосу і фортепіано. Композитор сприйняв задушевний наспів, який наче погойдувався, як своєрідну українську поетичну „пісню на воді” і написав „Баркаролу”.

• Послухай музику.

• Передай її характер пластичними рухами рук.

• Поділися враженнями від почутого.

Музика вражає світлом, ясністю, простотою, і пластичністю. Монотонність ритмічного супроводу, вираженого дрібними тривалостями, що відтворює похитування човна та плюскіт води, підкреслює красу мелодії М. Лисенка.

Запам’ятай. М. Глінка та М. Лисенко силою творчого натхнення відкрили світові красу й чарівність жанру баркароли. Цим композитори виявили інтерес та шанобливе ставлення до творчості іншої країни.

Послухай пісню С. Сосніна на вірші І. Вахрушевої „Сонячні краплини”.

• Визнач, про що в ній розповідається.

• В якому характері звучить пісня?

• Яка її будова?

СОНЯЧНІ КРАПЛИНИ

Вірші І. Вахрушевої

Переклад О. Лобової

Музика С. Сосніна

1. В березні бурульки плакали,

Розтікалися краплинами,

їх блакитні сльози танули

І ставали таловинами.

Приспів:

Дінь-дон, дінь-дон, дінь-дон!

Дінь-дон, дінь-дон, дінь-дон!

Дінь-дон, дінь-дон, дінь-дон!

Дінь-дон, дінь-дон!

2. Посміхнулось тепле сонечко

І, замріявшись про літечко,

Простягла йому долонечки

Голуба маленька квіточка.

Приспів.

3. І дзвенять бурульки високо

Під промінням сонячним ясним,

І співають краплі пісеньку

Нашим мамам, сонцю і весні.

Приспів.

• Вивчи пісню.

• У повільному темпі відтвори метроритм. Попрацюй у парах: ударами в долоні відтвори сильну і слабку долю та ритмічний рисунок мелодії.

• Промов слова у ритмі мелодії.

• Склади план виконання пісні.

• Обміркуй можливість виконання з рухами та ритмічно-тембральним супроводом.

Запам’ятай. Грайлива, жива, енергійна мелодія весняних крапель пісні сповнює серце радістю та сонячним теплом.