Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 4. ТАНЦІ ДОВЖИНОЮ В ЖИТТЯ

„Лезгінка” — грузинський національний танець. У ньому хлопці демонструють віртуозність виконання, спритність, невтомність, а дівчата зачаровують граціозною поставою, плавними рухами рук, легкістю та ніжністю.

• Послухай музику танцю „Лезгінка”.

• Визнач, в якому характері виконується.

• В якому темпі звучить?

• Які тривалості найбільше використовуються?

• Зосередься на своєрідності мелодії.

• Відтвори її ритмічний рисунок ударами в долоні.

• Визнач роль ударних інструментів.

• Поділися враженнями від почутого.

Запам’ятай. Емоційно насичена й експресивна музика танцю „Лезгінка” — має чітку, динамічну, темпераментну мелодію, пружний з енергійними ударами-акцентами ритм, швидкий темп, що підкреслює вправність, віртуозність, невтомність танцівників.

„Бульба” — національний білоруський пісня-танець, який відображає як садять, обробляють і збирають картоплю. Співається і танцюється дівчатами в характері народної польки.

• Послухай музику до танцю.

• Визнач, в якому темпі виконується.

• В якому характері звучить?

• Відтвори ритмічний рисунок ударами в долоні. Склади сюжетний танець „Бульба”.

Запам’ятай. Весела, жвава, задерикувата, підстрибуюча пісенно-танцювальна музика „Бульби” передає атмосферу радості від усвідомлення добре виконаної роботи. Той, хто добре працює, той і щиро веселиться.

У своїй творчості вірменський композитор Арам Ілліч Хачатурян (1903—1978) спирається на рідні народні мелодії й ритми, яскраво відображає картини вірменського життя й кавказької природи. Національний колорит особливо відчувається в інструментальній музиці композитора, а також у балеті „Гаяне”.

• Послухай фрагмент із III дії балету.

• Знайомі інтонації познач підняттям руки.

• Поспостерігай за розвитком музики, впізнай знайомі інтонації.

Із вірменським колоритом звучить український гопак у балеті „Гаяне” А. Хачатуряна.

Запам’ятай. „Лезгінка”, „Бульба” і „Гопак” — веселі, запальні, життєствердні, проте кожен танець має свої інтонаційні особливості, властиві музиці того народу, який вони представляють.

„Полька” — чеський народний танець.

• Послухай пісню, яка має таку ж назву.

• Визнач, в якому характері звучить.

ПОЛЬКА

Чеська народна пісня

1. Сяє в небі сонечко, сонечко,

Золотеє донечко, донечко.

Просить вітер хмарочку, хмарочку:

„Гей, станцюєм полечку, полечку!”

Приспів:

Тра-ля-ля-ля,

Тра-ля-ля-ля!

Гей, станцюєм полечку!

2. Струни скрипки тонкі, тонкі,

Звуки флейти дзвінкі, дзвінкі.

Грайте труби голосніш, голосніш,

Танок буде веселіш, веселіш.

Приспів:

Тра-ля-ля-ля,

Тра-ля-ля-ля!

Танок буде веселіш, веселіш.

3. Руки самі хлопають, хлопають,

Ноги самі топають, топають.

Дружить танець з піснями, з піснями:

„Гей, співайте всі з нами, всі з нами!”

Приспів:

Тра-ля-ля-ля,

Тра-ля-ля-ля!

Гей, співайте всі з нами, всі з нами!

• Вивчи пісню.

• Зосередься на точному відтворенні ритмічної будови твору.

• Промов слова у пісенному ритмі.

• Обміркуй можливість використання ритмічно-тембрального супроводу.

Запам’ятай. У чеській „Польці” поєднані пісенність і танцювальність. Ритмічні особливості є характерною ознакою національної музики Чехії.