Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 15. У СЛУЖІННІ УКРАЇНІ ЗОРЮ СВОЮ ЗНАЙШОВ

Другу половину XVIII сторіччя дослідники недаремно називають „золотою добою” української музики. В цей час працювали десятки талановитих композиторів і співаків, виконавців на різних інструментах і музичних теоретиків. Але ніхто з них не здобув такої гучної, тривалої і заслуженої слави, як Дмитро Степанович Бортнянський (1751—1825), ніхто не став таким улюбленцем долі, чия творчість, різноманітна і численна, звучала в храмах, аристократичних салонах, із нагоди державних свят. До сьогодні митець справедливо вважається одним з найславетніших українських композиторів, гордістю і славою вітчизняної культури, якого знають і виконують не лише на Батьківщині, але й у всьому світі. Д. С. Бортнянський є автором шести опер, концертної симфонії, кількох фортепіанних сонат і камерно-інструментальних ансамблів. Найбільшу славу композитору принесли хорові концерти, де він виступає новатором.

Д. Бортнянський народився у співочому серці України — Глухові. Маючи від природи чарівний сріблястий дискант, майбутній композитор був відісланий до Петербурзької співочої капели. Тут склалися сприятливі умови для всебічного розвитку музичного таланту хлопчика. У 17-річному віці Дмитро Бортнянський продовжив свою музичну освіту в Італії. Там відбулись прем’єри його опер. Повернувшись на батьківщину, композитор пише інструментальні твори різних жанрів.

Пам'ятник Дмитрові Бортнянському в м. Глухові (1999) — скульптор І. А. Коломієць

В музичне полотно сонати до мажор органічно вплетений тематичний матеріал українського фольклору: інтонаційні звороти танцювальних, жартівливих, ліричних пісень і навіть канта.

• Послухай музику.

• Визнач її характер.

• Знайомі інтонації познач підняттям руки.

• Які саме мелодичні звороти ти впізнав?

• Поділися враженнями від почутого.

Запам’ятай. Музична спадщина Д. С. Бортнянського по праву належить українській культурі: українець за походженням, він є українським митцем і за художнім мисленням, виявляючи глибокі та різноманітні зв’язки з пісенно-танцювальним національним фольклором.

Послухай поезію „Волошкове дитинство” учасниці Всеукраїнського конкурсу дитячої творчості „Дитячі історії про найголовніше” Любові Бачинської.

Дитинство синьооке, мов волошки,

Його завжди буває зовсім трошки.

Воно веселе і дзвінкоголосе

Розпустить коси і буває босим.

Дитинство різнобарвне і щасливе,

Яскраве, простодушне, галасливе,

Воно ще поряд, зовсім недалеко,

Та вже летить у вирій, мов лелеки.

• Склади мелодію на цей текст.

• Якого характеру вона буде?

• В якому темпі виконуватиметься?

• Які живописні образи постають у твоїй уяві? Опиши їх.

Послухай пісню О. Янушкевич на вірші П. Погребняк „Дитинства світ”.

• Визнач, про що розповідається у творі.

• В якому темпі виконується?

• Визнач будову пісні.

ДИТИНСТВА СВІТ

Вірші П. Погребняк

Музика О. Янушкевич

1. Нас дитинства світ казковий

Знов у гості кличе всіх

По доріжці веселковій,

Де лунає дружний сміх,

Де на кульках кольорових

Лине в небо дітвора,

Бо країна ця чудова —

Світ любові і добра.

Приспів:

Дитинства світ, чарівний світ —

Це світ рожевих добрих мрій,

Це до зірок швидкий політ,

Віночок сонячних надій.

Це світ добра, це літній луг,

Це я, це ти, мій найдорожчий друг.

2. Тут і гноми, і чаклунки

У країні цій живуть,

І різдвяні подарунки

Під ялинками нас ждуть.

Тут навкруг лунає дзвінко

Дивних птахів ніжний спів,

Біля кожного будинку

Є крамниця добрих див.

Приспів.

• Розучування пісні розпочни із відтворення метроритму ударами в долоні у помірному темпі. Паузи познач розведенням рук у сторони.

• Прочитай слова, дотримуючись ритмічної побудови мелодії.

• Попрацюй над чистотою інтонації.

• Обміркуй виконання пісні.

• Виконай пісню із ритмічно-тембральним супроводом музичних іграшок та інструментів.

Запам’ятай. Життєрадісна непроста мелодія пісні „Дитинства світ” переконує, що із казкового світу дитинства у доросле життя ти обов’язково маєш взяти дружбу.