Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 14. КОЖЕН В СЕРЦІ РАДІСТЬ МАС

У святковому й урочистому фіналі симфонії № 2 Л. Ревуцьким використано дві українські народні пісні: „А ми просо сіяли, сіяли” та „Ой на горі мак”.

Послухай фрагмент обрядової пісні весняного циклу „А ми просо сіяли, сіяли”.

В якому характері звучить?

Пісня має бадьорий, енергійний характер.

Послухай фрагмент народної хороводної пісні „Ой на горі мак”.

Визнач, в якому характері виконується.

Пісня виконується наспівно. Мелодія ллється плавно.

Послухай музику третьої частини симфонії Л. Ревуцького.

• Знайомі теми відзнач підняттям руки.

• Поспостерігай за їх розвитком у симфонії.

• Якій із народних пісень композитором надається перевага?

• Зверни увагу на використання композитором специфічних прийомів гри народних музикантів.

• Якими музичними засобами Л. Ревуцький створює відчуття народного свята? Які живописні картини постають у твоїй уяві?

Фінал симфонії Л. Ревуцького — рухливий, жвавий. Використані тут теми народних пісень безпосередньо пов’язані з грою, причому, очевидно, це дуже давні за своїм походженням ігри дохристиянських часів, що мали символічне значення в колі щоденних турбот наших предків, висловлювали єдність людини і природи. Перша з пісень „А ми просо сіяли, сіяли” — символічна старовинна гра, мелодію якої автор трактує як „чоловічий танець”, відтворюючи звучання низьких струнних інструментів: віолончелі та контрабасів, важке гупання сильних чоловіків. У фіналі мелодія пісні „Ой на горі мак” — жіночна, граційна, з м’яким лукавством. Бадьора, енергійна, завзята, стрімка, героїчна, наспівна, душевна, щира, барвиста, осяяна сонячними променями музика фіналу симфонії.

Запам’ятай. Народна музика симфонії Л. Ревуцького дозволяє визначити її як перший видатний твір у галузі українського симфонізму.

Духовним змістом різдвяних щедрівок є побажання ближнім щастя, здоров’я, миру, радості, благополуччя, братерської єдності, любові, милосердя, доброти, ласки.

• Коли саме співають в Україні щедрувальних пісень?

• Чим супроводжується обряд щедрування?

• Чи приймаєш ти участь у щедруванні?

• Які щедрівки виконуєш?

• Послухай щедрівку „Прийшли щедрувати”.

• В якому характері звучить?

• В якому темпі виконується?

ПРИЙШЛИ ЩЕДРУВАТИ

Щедрівка

1. Прийшли щедрувати до вашої хати.

Щедрий вечір, добрий вечір!

2. Тут живе господар — багатства володар.

Щедрий вечір, добрий вечір!

3. А його багатство — золотії руки.

Щедрий вечір, добрий вечір!

4. А його потіха — хорошії діти.

Щедрий вечір, добрий вечір!

• Вивчи щедрівку.

• Зверни увагу, як узгоджується будова мелодії з метром поетичних рядків.

• Зосередься на інтонаційно та ритмічно чистому розспівуванні складів.

• Склади виконання пісні.

• Виконай щедрівку в русі.

Народну гру-виставу „Коза” у давні часи проводили щедрувальники.

• Послухай щедрівку.

• Визнач її характер.

• Які почуття виражаються?

• Про що розповідається в творі?

• У якому темпі виконується?

КОЗА

Щедрівка

Го, го, го, коза, го, го, сірая,

Ой розходися, розвеселися

По всьому дому, по веселому.

Де коза ходить, там жито родить,

Де не буває — там вилягає.

Де коза — туп-туп, там хата — сім круп.

А в нашім сільці всі хлопці стрільці,

Встрелили козу в правеє вушко.

В правеє вушко, в саме сердечко — пуць!

Коза упала, нежива стала.

А міхоноша бере дудочку,

Надима козі та й у жилочку.

Уставай, козо, вставай, сірая,

Господар іде, ковбасу несе

Та ще й голубець.

На цьому — кінець!

Дай, Боже, добрий вечір!

• Вивчи щедрівку.

• Обміркуй рухи, які будуть виконувати коза, хлопці-стрільці, міхоноша, господар, щедрувальники.

• Обговори можливі варіанти одягу для учасників.

• Візьми участь в інсценізації.

Запам'ятай. У скарбниці української народної пісні колядки та щедрівки впродовж віків втілюють мудрість і досвід народу, його духовне багатство.