Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 12. МУЗИЧНИЙ КАЛЕЙДОСКОП

Юрій Сергійович Щуровський (1927—1996) — класик української музики для дітей. Твори композитора вирізняються яскравими художніми образами, мелодіями, що легко запам’ятовуються, інтонаціями близькими до народних.

У композитора є збірка творів „Калейдоскоп”, написана для тих, хто починає вчитись грі на фортепіано.

Послухай два твори зі збірки композитора.

• Придумай їм назву.

• Впізнай знайомі інтонації.

Слухання „Пісні за селом” та „В народному стилі” Ю. Щуровського.

Запам’ятай. Прозора, щира, світла, сповнена пахощами лугових трав музика відтворює картину рідної землі, авторська назва — „Пісня за селом”. Твір „В народному стилі” побудований на інтонаціях українських пісень.

Послухай „Вальс-жарт”.

• Визнач, хто його танцює.

• Які рухи виконують?

• Які почуття збуджує музика?

• Склади розповідь на основі почутого.

Запам’ятай. Вальс-жарт виконують незграбні танцівники, мабуть механічні іграшки. Вони дуже стараються, хочуть бути пластичними, граційними, витонченими. Музика дещо вайлувата, але вперта і настирлива.

Шарманка — велика шкатулка зі спеціальною ручкою, при обертанні якої народжується музика. На них в давнину грали бідні люди, блукаючи по дворах і вулицях, заробляючи собі на прожиття, невтомним обертанням ручки своєї шарманки. Її жалібні та тужливі звуки лунали довкола, і люди кидали шарманщикові з вікон дрібні гроші.

Послухай „Шарманку” Ю. Щуровського.

• Визнач, яка музика за характером.

• Які почуття викликає?

Запам’ятай. Делікатну, дзвінку, співучу розповідь веде старовинний музичний інструмент, викликаючи тиху радість та задоволення.

Послухай „Фантастичну п’єсу” зі збірки „Калейдоскоп”.

• Які живописні картини постають у твоїй уяві?

• Розкажи про них.

• Які слова підходять для характеристики емоційного стану музики п’єси (незвична, казкова, різка, наполеглива, рішуча, напориста, вайлувата, енергійна)?

Запам’ятай. Чудернацька, вкрадлива, уривчаста музика „Фантастичної п’єси” вводить нас у казковий світ, віючи незвичністю, чарівністю.

Святий Миколай все знає про нас, усе хороше і погане записане в нього у великій книзі, котру допомагають йому заповнювати ангели впродовж цілого року. А якщо котрась дитина була нечемною чи не хотіла вчитися, то замість Святого Миколая у чарівну грудневу ніч до неї прийде чортеня Антипко. Воно залишить під подушкою непослуха пучок вербових різочок. Іноді наука не іде без бука. Але то буває дуже рідко, бо діти в нас усі слухняні і добре вчаться на радість батькам.

• Що ти знаєш про Святого Миколая?

• Де народився і жив, як пройшло його дитинство?

• За що отця Миколая було визнано церквою як Святого?

Послухай українську народну пісню „Забілів від снігу гай".

• Визнач, про що в ній розповідається.

• В якому характері виконується?

• Яка будова пісні?

ЗАБІЛІВ ВІД СНІГУ ГАЙ

Українська народна пісня

1. Забілів від снігу гай,

Йде святий ним Миколай.

Йде із янголом ясненьким,

Усміхаючись миленько.

2. Він за нас все пам’ятає,

Нагороди зготовляє.

Нам даруночки приносить,

Для нас ласки в Бога просить.

3. Втомлена іду я спати,

Сон стуляє оченята:

Добрий янголе святий,

Тихий сон мені навій,

4. Коли я що зле зробила,

Наді мною білі крила

Ти, як завше, розпусти,

Все пробач і захисти.

• Вивчи пісню.

• Прослідкуй, як мелодія пісні узгоджується із метричною будовою віршів.

• Зосередься на дотриманні пауз у першому реченні кожного куплету.

Запам’ятай. У простій мелодії української народної пісні „Забілів від снігу гай” виражене споконвічне бажання дітей бути щасливими.