Підручник з Музичного мистецтва. 4 клас. Бондаренко - Нова програма

Урок 11. ТАМ ЗОРЯ ДИТИНСТВА НЕ ЗАСНЕ

Що може бути рідніше, тепліше, лагідніше та міцніше, ніж голос мами та її руки? Ніжні, ласкаві руки матусі зігріють, приголублять, а її колискові втішать, заспокоять і допоможуть знайти нові сили.

Розглянь світлину картини голландського живописця Вінсента Ван Гога (1853—1890).

Вінсент Ван Гог „Зоряна ніч”

Якою музикою звучить полотно?

Послухай „Вечірню пісню” українського композитора Кирила Григоровича Стеценка (1882—1922).

• Які живописні образи постають у твоїй уяві? Опиши їх.

Колискова пісня... Скільки їх створив народний геній! Лагідний материн наспів засівав дитячу душу любов’ю до людей, до природи, до всього живого. Під спів неньчиної пісні виростали поети та композитори, хлібороби та захисники рідної землі, філософи та мудреці, просто люди. Якби не мамина пісня, яким убогим було б наше життя.

Послухай українську народну пісню „Ой ходить сон”.

• Про що в ній розповідається?

• Який душевний стан, почуття викликає?

Материнська пісня... Ніжною мелодією колискової западає вона в душу, вливає в дитяче серце ніжність та любов, проростає в ньому паростками добра та краси.

Якби ти був композитором, на яку мелодію поклав б такі рядки?

Повішу я колисочку

Ой, на калиноньку.

Буде вітер колихати

Мою дитиноньку.

Буде вітер колихати,

Пташечка співати,

Буде моя дитиночка

В колисочці спати.

Послухай українську народну пісню „Повішу я колисочку”.

• Що в ній оспівується?

• Чи співзвучна мелодія пісні твоїй авторській?

• Які думки, почуття зринають у тебе під враженнями від почутого?

• Поколиши дитинку під повторне слухання.

• Послухай текст української народної колискової „Прийди, сонку, в колисоньку”.

Прийди, сонку, в колисоньку,

Приспи мою дитиноньку,

Щоби не плакало,

Щоби росло, не боліли

Головонька і все тіло,

Щоби личко не змарніло.

• Якою музикою звучить для тебе поезія?

• Заспівай свій варіант колискової.

Запам’ятай. У м’яких, ніжних, хвилюючих мелодіях колискових пісень побажання добра та щастя, материнські сподівання від своїх дітей найвищих духовних злетів та добра.

Ми прийшли в цей світ із любові щоб бути щасливими. Радість — це той стан, без якого немислимі добрі діла, високі злети творчої думки, натхненна праця і саме життя.

Послухай пісню М. Рожка на вірші І. Багрійчук „Радість”.

• Визнач, про що розповідається в творі.

• В якому характері звучить?

• Яка будова пісні?

• В яких рядках зосереджена основна думка твору?

РАДІСТЬ

Вірші І. Багрійчук

Музика М. Рожка

1. Мов у казці, поряд ліс зашепотів,

Тополина пісня лине в небеса,

Виглядають диво-гноми з-за кущів —

Знову зустріч, знову чудеса!

Приспів:

З радістю, з радістю день новий стрічаємо,

Радісно, радісно друзів ми вітаємо.

В радості, в радості весь ляльковий світ,

Хай не припиняється оцей політ!

2. З Попелюшкою мандруємо на бал,

Колобок чекає знову на вікні,

З Королевою заходимо у зал.

І пливе, пливе Телесик у човні.

Приспів.

3. Ми для радості у це життя прийшли,

А родина в долі — наче оберіг.

Ми колись також маленькими були —

Наша пісня лине для усіх!

Приспів.

• Вивчи пісню.

• Зосередься на відтворенні ударами в долоні ритмічного рисунка мелодії заспіву.

• Познач паузи розведенням рук у сторони.

• Промов слова заспіву в ритмі пісні.

• Склади план виконання пісні.

• Обміркуй можливість виконання твору із використанням музичних іграшок та інструментів.

Запам’ятай. Весела мелодія пісні „Радість” розповідає про те, що в житті тому таланить, хто радістю розпочинає новий день.