Основи здоров'я. 9 клас. Бех

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 15. Уміння вчитися

У цьому параграфі ви:

  • переконаєтесь у необхідності самостійного навчання;
  • пригадаєте важливі факти про мозок;
  • дізнаєтеся ознаки активного і пасивного навчання;
  • визначите власний стиль навчання.

Раніше люди протягом усього життя користувалися знаннями, здобутими у середній та вищій школі. У XXI столітті цього замало, адже розвиток технологій відбувається надшвидкими темпами. «Період напіврозпаду» деяких спеціальностей не перевищує двох років. Це означає, що здобуті в університеті знання можуть наполовину втратити свою актуальність уже за два роки після отримання диплома. Якщо людина припинить учитися, її фаховий рівень швидко знизиться.

В інформаційному суспільстві безперервне оновлення знань та уміння їх застосовувати набуває першорядного значення. Необхідність навчатися протягом життя стосується всіх професій, але передусім тих, що пов’язані з високими технологіями — комп’ютерами, засобами зв’язку, біотехнологіями.

Уже нині цінуються не так засвоєні знання, як уміння опрацьовувати значні обсяги інформації, знання іноземних мов і комп’ютерних технологій. Актуальним стає вміння критично мислити, що допомагає орієнтуватися в океані інформації, відрізняти факти від міфів і рекламних повідомлень. Надзвичайної ваги набуває креативність — здатність мислити творчо і нестандартно, знаходити оригінальні рішення, продукувати свіжі ідеї.

Та найважливішим є уміння вчитися самостійно, без зайвого напруження, отримуючи задоволення від навчання.

СТАРТОВЕ ЗАВДАННЯ

1. По черзі продовжіть фразу: «Мені легко вчитися, коли...» і розкажіть чому.

2. Ознайомтеся зі схемою «Ефективне навчання» на мал. 28.

3. Доповніть її своїми ідеями.

Для самостійного навчання важливо розуміти, як працює наш мозок, вчитися активно, удосконалювати свій стиль навчання, раціонально планувати час і володіти прийомами, що допомагають краще засвоювати інформацію.

Мал. 28. Схема «Ефективне навчання»

Факти про мозок

1. За останні кілька десятиліть зроблено визначні відкриття у вивченні мозку людини. Ми дізналися, що наш мозок має майже необмежені можливості, а люди використовують лише крихітну частку свого інтелектуального потенціалу.

2. Ліва півкуля мозку відповідає переважно за мову, логіку, аналіз і обчислення, а права — за уяву, ритм, риму, кольори, розпізнавання об’єктів. Що більше людина використовує лише одну півкулю, то менше вона може послуговуватися другою в ситуаціях, коли це необхідно. Але якщо «слабшу» півкулю весь час стимулювати й залучати до роботи разом із «сильною», ефективність навчання зростає у кілька разів (це явище називають синергією мозку).

3. Наш мозок складається з чотирьох відділів. Кора мозку («мозок людини») відповідає за мислення, керує свідомими діями. Лімбічна система («мозок ссавців») відповідає за емоції, відіграє важливу роль у запам’ятовуванні. Стовбур («рептильний мозок») контролює інстинкти, зокрема дихання, обмін речовин. Мозочок («маленький мозок») забезпечує рівновагу, координацію рухів та пізнавальних процесів.

4. Ми навчаємось ефективно, коли позитивно налаштовані й перебуваємо у стані розслабленої готовності. Цього можна досягти за допомогою спокійної музики, цікавої історії або спеціальних вправ.

Зняти напруження й освіжити мозок допоможе така вправа. Станьте в коло. «Напишіть» носом «1», підборіддям — «2», лівим плечем — «3», правим — «4», лівим ліктем — «5», правим — «6», стегнами — «7», лівою стопою — «8», правою — «9». Зробіть це у зворотному порядку (від 9 до 1).

Навчайтесь активно

Коли ви навчалися в молодших класах, вам треба було тільки уважно слухати вчителя і виконувати те, що він задає. Тепер цього недостатньо, пора брати відповідальність на себе і вчитись активно (табл. 7). За активного навчання ми робимо більше і при цьому менше втомлюємось, а це, у свою чергу, приносить задоволення й стимулює наш ентузіазм.

Таблиця 7

Ви навчаєтеся пасивно, коли:

Ви навчаєтесь активно, коли:

  • очікуєте інструкцій та інформації від учителя;
  • виконуєте лише те, що вимагають
  • ставите запитання;
  • шукаєте додаткову інформацію;
  • виконуєте творчі завдання і проекти
  • сприймаєте кожну нову порцію інформації як окрему, не пов’язану з попередніми
  • шукаєте зв’язки між окремими порціями нової інформації;
  • намагаєтесь пов’язати її з тим, що вже знаєте
  • намагаєтеся механічно завчити матеріал (зубріння без розуміння)
  • прагнете зрозуміти матеріал;
  • шукаєте асоціації, систематизуєте, застосовуєте мнемонічні прийоми
  • те, що вивчаєте, особисто для вас не має сенсу;
  • не намагаєтесь використати інформацію в інших ситуаціях чи в реальному житті
  • ви особисто зацікавлені у вивченні цього матеріалу;
  • намагаєтесь якнайшвидше застосувати нові знання на практиці
  • нудьгуєте;
  • швидко втомлюєтесь
  • здатні тривалий час концентрувати увагу
  • не знаєте, що робити далі;
  • очікуєте, що інші люди нагадуватимуть вам про завдання і терміни
  • берете на себе відповідальність за організацію процесу навчання;
  • самостійно плануєте час;
  • точно знаєте, що робитимете далі
  • оцінювання результатів покладаєте на інших;
  • не аналізуєте результатів;
  • ігноруєте рекомендації вчителя;
  • не зацікавлені у виправленні оцінки, навіть якщо вона не задовольняє вас
  • уважно ставитеся до коментарів учителя;
  • запитуєте, що треба зробити для покращення результату;
  • самостійно оцінюєте свій прогрес (що вдалося і що не вдалося);
  • аналізуєте ефективність свого стилю навчання;
  • намагаєтеся заповнити прогалини у знаннях

Удосконалюйте свій стиль навчання

Існують чотири типові стилі навчання. Отримавши однакові завдання, «пірнальник», «мрійник», «логік» і «мандрівник» діятимуть по-різному (мал. 29).

Мал. 29

1. Об’єднайтесь у чотири групи («пірнальник», «мрійник», «логік» і «мандрівник»).

2. За допомогою мал. 30 підготуйте повідомлення про ці стилі і презентуйте їх класу.

Типові стилі навчання рідко трапляються в чистому вигляді. У житті ми поєднуємо різні підходи або використовуємо їх залежно від обставин (під час підготовки до іспитів, на самому іспиті, під час виконання проекту, на оглядовій екскурсії...). Якщо зрозуміємо, що наш стиль навчання не ефективний, можемо легко змінити його.

1. Визначте свій стиль навчання, аналізуючи мал. 30 (наприклад, «пірнальник-мандрівник»).

2. Поміркуйте, як любите навчатися.

• Читати, слухати чи проговорювати інформацію.

• Працювати самостійно чи з кимось.

• Сидіти спокійно чи увесь час рухатися (ходити по кімнаті, підтанцьовувати, відбивати такт).

3. Визначте переваги вашого стилю і те, що вам бажано вдосконалити.

4. Дайте назву вашому стилю — оберіть слово (наприклад, назву тварини чи професії), яке найкраще відповідає йому.

Мал. 30

1. За допомогою порад на с. 8-9 складіть концептуальні карти:

  • умов ефективного навчання (мал. 28 на с. 110);
  • активного навчання (табл. 7 на с. 112);
  • типових стилів навчання (мал. 30 на с. 114).

2. Підготуйте коротке повідомлення про ваш стиль навчання.

ПІДСУМКИ

Навчання протягом усього життя — необхідна умова самореалізації у сучасному світі.

Ми навчаємося ефективно, коли використовуємо можливості свого мозку, позитивно налаштовані й перебуваємо у стані розслабленої готовності.

Навчаючись активно, більше робимо і менше втомлюємося. Важливо визначити власні стилі ефективного навчання і у разі потреби змінювати їх.



Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.